شناسهٔ خبر: 170913 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حفظ انحصار در داروخانه‌ها هیچ توجیهی ندارد/از بین رفتن بازار خرید و فروش مجوزها با پایان انحصار

داروخانه دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ریشه خرید و فروش مجوزها در انحصار موجود در آن مجوز است، گفت: ذی‌نفعان انحصار، از مزایای مالی مجوزهای انحصاری استفاده می‌کنند، بنابراین اجرای آیین نامه جدید تاسیس داروخانه که موجب رفع انحصار می‌شود، بازار خرید و فروش مجوزها به هم می‌زند و اشتغال‌ ایجاد می‌کند.

به گزارش «نماینده» سید غنی نظری دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مزایا و ضرورت اجرای آیین نامه جدید تاسیس داروخانه ها گفت: افرادی که به شدت ذی‌نفع آیین نامه قبلی و وجود انحصار در مجوز داروخانه‌ها هستند؛ قطعا در مقابل اجرای این آیین نامه خواهند ایستاد.

نظری درباره وجود انحصار و شکستن آن در برخی کسب و کارها عنوان کرد: بالاخره باید قوانین انحصاری در کسب وکارها از بین برود، همه قوانین انحصاری ذی‌نفعان قدرتمندی در دل خود آن انحصار دارند، در حال حاضر متاسفانه شغل‌هایی وجود دارند که بسیار پردرآمدند، اما شدیدا در آنها انحصار وجود دارد مثل: وکالت، سردفتری و ... مجوز داروخانه هم همینطور است و بسیاری از افراد مجوز تاسیس داروخانه خود را که به دلیل انحصار شدید باارزش و قیمت‌دار شده‌اند را با قیمت‌های بالا آگهی می‌کنند. ریشه خرید و فروش مجوزها در انحصار موجود در آن مجوز است. ذینفعان انحصار، از مزایای مالی مجوزهای انحصاری استفاده می‌کنند، بنابراین اجرای آیین نامه جدید که موحب رفع انحصار می‌شود، بازار خرید و فروش مجوزها به هم می‌زند و اشتغال‌ ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت درنظر گرفتن رفاه حال مردم، تصریح کرد: افزایش تعداد داروخانه‌ها ضرورتی انکارناپذیر است، موانعی وجود دارد که با وجود ازدحام مردم در داروخانه‌ها، اجازه تاسیس به داوخانه‌های جدید داده نمی‌شود. فردی که داروساز است و در این حوزه تخصص داشته و صلاحیت و توانمندی لازم را برای انجام این کار را داراست، به او اجازه داده نمی‌شود که داروخانه‌ احداث نماید و این آیین نامه جدید علاوه بر انحصار شکنی، به کسب و کارهای دارومحور کمک کرده و باعث رونق آنها خواهد شد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسسلامی درباره قانون انحصاری به ارث رسیدن مجوز داروخانه که کماکان وجود دارد، افزود: افرادی هستند که شاید بتوان گفت از ۲۰۰ سال پیش که پدر بزرگش داروخانه داشته، بعد از مدت‌ها بواسطه انتصاب به پدربزرگ خود هنوز هم صاحب داروخانه است، این نوع دیگر از انحصار است که به انحصار موروثی نام گرفته و واقعا شایسته کشور ما نیست که چنین قوانینی داشته باشد و باید به سرعت این چنین قوانینی برداشته شود، همانگونه که در دیگر کشورها این چنین قوانینی وجود ندارد.

وی در پایان درباره اهمیت افزایش دسترسی به داروخانه ها، گفت: فروش دارو در نزدیکی بیمارستان‌ها و مطب‌های پزشکی بسیار در رفاه حال بیماران ما خصوصا بیماران اورژانسی کمک می‌کند و اینکه بیمار باید مسافت طولانی را برای تامین داروهای خود طی کند به قیمت حفظ انحصار در داروخانه‌ها هیچ توجیهی ندارد.

نظر شما