شناسهٔ خبر: 170333 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

دولت آینده ثروت آموزشی را عادلانه تقسیم کند

اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از الزامات آموزشی کشور تخصیص عادلانه ثروت آموزشی است که امیدواریم دولت آینده این مهم را در راس اولویت سیستم آموزشی کشور بگذارد.

به گزارش«نماینده»مهدی اسماعیلی در مورد برنامه‌های دولت آینده در جهت بهبود شرایط آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش هر کشوری زیر ساخت و ترقی آن کشور را مهیا می‌کند، هر کشوری که به نظام آموزش و پرورش خود توجه کند بی شک در سطح جهانی پله‌های ترقی را طی خواهد کرد. مجلس یازدهم تا این لحظه پای کار بوده از آموزش آنلاین تا رتبه بندی معلمان؛ انتظار می‌رود دولت آینده نه در شعار بلکه در عمل نظام آموزشی را پشتیبانی کند.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به روند رو به رشد شاخص‌های علمی در جهان و برای اینکه از قافله عقب نمانیم، نیاز به توجه بیش از پیش به آموزش و پرورش داریم. امیدواریم دولت آینده با روحیه جهادی بتواند نظام آموزشی کشور را که پایه و اساس توسعه ایران است، مورد حمایت خود قرار دهد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکار مناسبی حل کمبود معلم

اسماعیلی در مورد بازنشستگی هر ساله ۶۰ الی ۷۰هزار نیروی آموزش و پرورش و کمبود معلم گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهکار مناسبی برای حل کمبود معلم در سیستم آموزشی کشور است. متولیان و مسئولان باید برای اجرایی شدن آن هم آموزش وهم پرورش را مورد توجه قرار دهند، البته در اجرایی شدن این سند تا رسیدن به اهداف پیش بینی شده فاصله بسیار داریم و نظام نامه اجرایی آن هنوز به مرحله تبین و اجرا نرسیده است. در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیگیر اجرایی و عملیاتی کردن نظام نامه آموزشی هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: براساس سند تحول بنیادین باید کمیت و کیفیت و نحوه تدریس معلمان با توجه به اقتضائات علمی روز و ....مورد توجه قرار بگیرد. در طی سال‌های گذشته برای کسری معلمان و تقویت نیروی انسانی از مسیر غیر رسمی مجبور به جبران کمبود نیروی مورد نیاز بودیم، بر همین اساس اقدام به جذب نیروی مورد نیاز از بین فارغ التحصیلان مختلف دانشگاهی کرده‌ایم.

در سند بنیادین تحول تاکید شده که نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش باید از دانشگاه تربیت معلم و شهید رجایی تامین شود

اسماعیلی ادامه داد: در سند بنیادین تحول تاکید شده که نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش باید از دانشگاه تربیت معلم و شهید رجایی تامین شود. بر همین اساس در یک دوره کوتاه مدت کسری آموزش و پرورش ساماندهی خواهد شد. دولت آینده باید یک اولویت در خصوص کسری نیروی کیفیت برای آموزش و پرورش تعیین کند که در مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات به صورت جدی پیگیر این ماجرا هستیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: استخدام نیروی انسانی تحصیل کرده در آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر منجر شد با وعده و وعیدهای دولت به این گروه‌ها که چندین سال به سیستم آموزشی کشور خدمت رسانی کرده و امروز مسئولان ذیربط اعلام می‌کنند که برنامه‌ای برای به کارگیری اینگونه استخدام‌ها در سیستم آموزشی کشور نداریم. مجلس اعتقاد دارد نباید در حق این گروه از معلمان زحمتکش هم اجحافی صورت بپذیرد. آموزش و پرورش باید نیروی مورد نیاز خود را طی ۱ الی ۲ سال آینده از طریق دانش آموختگان دانشگاه تربیت معلم استخدام و جذب کند.

هزینه در آموزش و پرورش در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری

وی افزود: هزینه در آموزش و پرورش در واقع به نوعی سرمایه‌گذاری است. اقتصاد کشور اگر بر مبنای دانش بنیان باشد و مرجع اولیه آن آموزش و پرورش محسوب شود، هر فرد فارغ التحصیلی به عنوان شخص کارآفرین می‌تواند چرخه‌های اقتصادی را به حرکت در بیاورد. باید به آموزش و پرورش کمک کنیم تا به اهداف والای خود در تربیت سرمایه اجتماعی توجه کند.  بدون شک کشوری توسعه یافته در سطح جهان خواهیم داشت اگر که بر مبنای اقتصاد دانش بنیان پایه گذاری شده باشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: یکی از الزامات آموزشی کشور تخصیص عادلانه ثروت آموزشی است که امیدواریم دولت آینده این مهم را در راس اولویت سیستم آموزشی کشور بگذارد. عدالت آموزشی این نکته را گوشزد می‌کند که هر دانش آموزی فارغ از مرزهای استانی از آموزش یکسانی بهرمند شود.

وی تصریح کرد: تاکید کمیسیون آموزش مجلس یازدهم همواره بر این بوده که نباید سیستم آموزشی کشور با کسری بودجه مواجه باشد. در حال حاضر مجلس ریل گذاری سازنده‌ای در بودجه ریزی و پایه های آموزشی کشور داشته است و آموزش و پرورش باید با نقش کلیدی خود را که برنامه ریزی آموزشی است به دولت ارائه کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مجلس در تمام دوره‌ها تلاش خود را کرده تا رتبه بندی معلمان آنگونه که مورد توجه فرهنگیان است، تصویب و به مرحله اجرایی شدن دربیاید. بر همین اساس تمام انتقادها بر رتبه بندی معلمان وارد است و سعی می‌شود تمام انتقادها در جهت بهبود شرایط رتبه بندی معلمان به کار گرفته شود./

نظر شما