شناسهٔ خبر: 170084 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

غلامی در جواب سوال نماینده بوئین زهرا از خود مطرح کرد:

تحصیل دانشجویان ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در خارج از کشور

غلامی زیر علوم دولت دوازدهم اظهار کرد: بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل در خارج از کشور بر مبنای آموزش های الکترونیک تحصیل می کنند.

به گزارش «نماینده» منصور غلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۴ خرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوال روح الله عباسپور از خود مبنی بر اینکه علت کاهش دانشجو و افت فعالیتهای علمی و تحصیلی در دانشگاه ها چیست؟ گفت: سوال نماینده محترم سوال مبسوطی است و مواد سه گانه مرتبط با قانون برنامه ششم را به صورت خلاصه بیان می کند. یکی از مباحث، بحث مربوط به دانشگاه پیام نور است که در حوزه توسعه ارتباطات بین المللی، واحدهای برون مرزی و تبدیل شدن به واحدهای منطقه ای، دانشگاه پیام نور تلاش ها و فعالیت های گسترده ای را انجام داده است.

وزیر علوم و تحقیقات دولت دوازدهم ادامه داد: ارتباطات بین المللی را در قالب فعالیت های بین المللی در حوزه آموزش های الکترونیک با دانشگاه های داخل از جمله دانشگاه های بزرگ شکل داده است، هر چند در زمان شروع بیماری کرونا این فناوری در حوزه آموزش یک گسترش همه گیر و بی سابقه ای را شکل داده، اما از ابتدای شروع برنامه ششم، دانشگاه پیام نور این بحث را پیگیری کرده و توفقیات بسیاری داشته است، به طوری که تعداد زیادی از دروس و واحدهای درسی در فضای غیرحضوری عرضه می شد و قبل از شروع کرونا تمام شده و تعداد بسیاری فارغ التحصیل داشتند.

وی افزود: در زمینه همکاری با دانشگاه های خارج از کشور، در همین رابطه با دانشگاه هایی از استرالیا و کانادا و در آسیا دانشگاه هایی از پاکستان و افغانستان ارتباط داشتیم که در این راستا در کشور افغانستان  یکی از واحدهای فعال ما، دانشگاه پیام نور است که بیش از ۹۰۰ دانشجو دارد.

غلامی بیان کرد: تحصیل بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل در خارج از کشور بر مبنای آموزش های الکترونیک در حال حاضر جزو دستاوردهایی است که در اجرای برنامه ششم دانشگاه پیام نور انجام داده است.

وزیر علوم و تحقیقات در ادامه گفت: ساماندهی مجموعه واحدهای پیام نور به دلیل کاهش دانشجو انجام شده و از بحث های مهم آن بحث مدیریتی دانشگاه بوده که ۱۳۷ واحد از ۴۹۰ مرکز را هماهنگ کرده و ساماندهی برای آموزش هایی که برنامه ریزی جدید مبتنی بر دروس، سرفصل ها و محتوای دروس کردند.

وی تصریح کرد: یکی از دانشگاه هایی که به آن در برنامه ششم توجه شده، دانشگاه فنی و حرفه ای است که این دانشگاه زمانی که از آموزش و پرورش منفک شد، مسائل اداری مختلفی وجود داشت، از جمله مواد سازمانی و جابجایی املاک که با زحمات شبانه روزی همکاران بنده رفع شد. همچنین سایر کارکنان آن سازماندهی شدند که امروز جزو دانشگاه های فعال در حوزه مهارتی محسوب می شود.

غلامی افزود: درخصوص بازنگری آیین نامه های تحصیلی در بحث نخبگان، فعالیت ها و تلاش های بسیاری صورت گرفت. در دو حوزه براساس بند ۳ ماده ۶۴ قانون برنامه ششم با همکاری آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها، همچنین سازمان استعدادهای درخشان، فعالیت های پرورش نخبگان، هدایت تحصیلی و حمایت از نخبگان به خوبی ادامه داشته و آیین نامه های مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته است و در حوزه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در همه دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی براساس همین آیین نامه ها اقدامات صورت گرفت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در همکاری با بنیاد ملی نخبگان دانشگاهی ازامتیازات مندرج در آیین نامه های مربوطه برخوردار می شویم و این کار به صورت مستمر صورت گرفته که از نکات مثبت محسوب می شود و برنامه های دیگری ازجمله تجلیل از نخبگان می تواند از زحمات و تلاش آنها تقدیر کند.

وی افزود: در بحث ایجاد واحدهای دانشگاهی مشترک با دانشگاه های خارج از کشور از جمله دانشگاه جامعه المصطفی(ص)، واحدهای برون مرزی متعددی داریم که در حوزه آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.

غلامی بیان کرد: درخصوص به روزرسانی تجهیزات دانشگاه فنی و حرفه ای، وزارت علوم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است که در سال ۹۸ و ۹۹ اعتبارات بسیار مناسبی در این خصوص اختصاص داده شد. همچنین در خصوص جذب دانشجو و افزایش رشته ها، اتفاقات خوبی در این دانشگاه رقم خورد که قابل توجه است. همچنین درخصوص توسعه آموزش نیز در سال های اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است. در مجموع در دانشگاه های فنی و حرفه ای تلاش بر افزایش ظرفیت بوده، اما به دو دلیل نتوانستیم در چند سال اخیر موفق به انجام آن شویم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل عدم افزایش دانشجو در سال های اخیر در دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی، اجرای برنامه ۳-۳-۶  آموزش و پرورش بود که فارغ التحصیلان رشته های مهارتی یک سال دیرتر وارد دانشگاه شدند و بسیاری از این افراد وارد دوره های نظری شدند که باعث شد داوطلبان کمتری وارد دانشگاه شوند.

وزیر علوم و تحقیقات در پایان خاطرنشان کرد: وزارت علوم توجه ویژه ای به خیران داشته و از ظرفیت آنها به خوبی استفاده کرد که در این خصوص ۷۵ بنیاد خیرین شکل گرفت و آنها درخصوص تجهیزات دانشگاهی، بورسیه ها و ادامه تحصیل دانشجویان کمک های بسیاری انجام دادند، لذا در پایان باید گفت اتفاقات خوبی در دانشگاه های مهارتی شکل گرفت و در سال های اخیر در بحث آموزش ها، پیشرفت های قابل توجهی داشتیم.

پایان پیام/

نظر شما