شناسهٔ خبر: 169846 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خسارت ۳۵ تا ۵۰ درصدی به برخی روستاها/ وزارت کشور، بنیاد مسکن و نیروهای مسلح برای تعمیر و بازسازی منازل خسارت‌ دیده پای کار بیایند

پاک مهر نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه در زلزله سنخواست خراسان شمالی به برخی روستاها خسارت ۳۵ تا ۵۰ درصدی وارد شده از بنیاد مسکن، وزارت کشور و نیروهای مسلح خواست پای کار بیایند و همکاری لازم را برای تعمیر و بازسازی واحدهای ساختمانی و ارائه تسهیلات کم بهره و کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان داشته باشند.

به گزارش «نماینده» سیدمحمد پاک‌مهر در مورد زلزله سنخواست خراسان شمالی، گفت: این زلزله در روستاهای شوقان و سنخواست شهرستان جاجرم استان خراسان شمالی رخ داده است؛ زلزله نخست با قدرت ۵.۵ ریشتر در ساعت ۳:۳۴ دقیقه بامداد دوشنبه در ۱۶ کیلومتری عمق زمین رخ داده و خوشبختانه خسارت‌های ناشی از آن اندک بوده البته زلزله دوم در ساعت ۵ و ۲۴ دقیقه بامداد با قدرت ۵.۴ ریشتر و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده که به دلیل هوشیاری و بیداری مردم خوشبختانه زلزله تلفات جانی در پی نداشته است در واقع هر چقدر عمق مرکز زلزله کمتر باشد خسارت‌ها و آسیب‌ها در واحدهای مسکونی بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس یازدهم افزود: ۲۵ مصدوم به مراکز درمانی مراجعه کردند و به صورت سرپایی درمان شدند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نیروهای ارزیاب به موقع و اسرع وقت به صورت زمینی و هوایی در محل زلزله حضور یافتند و با توجه به اینکه در اغلب استان‌ها بالگرد مستقر است ارزیابی فوری از مناطق زلزله زده در دستور کار قرار می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: در دقایق نخست حادثه ارزیابی از مناطق زلزله زده انجام شد و اکنون نیروهای امدادی در منطقه مستقر هستند و اسکان اضطراری در روستاهایی که بیشترین آسیب‌ها را دیدند انجام دادند و چادر و امکانات مورد نیاز در اختیار آنها قرار گرفته است.

پاک‌مهر یادآور شد: در بسیاری از روستاها خسارت ها جزئی و در حد ترک های واحدهای ساختمانی خشتی و گلی بوده و تا حدود ۳۵ درصد به برخی روستاها خسارت وارد شده البته به برخی روستاها مانند شورک و قزل حصار ۵۰ درصد آسیب وارد شده و و پیش بینی می‌شود ۱۰۰ منزل مسکونی بیش از  ۵۰ درصد آسیب وارد شده باشد.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس یازدهم ادامه داد: انتظار می‌رود بنیاد مسکن، وزارت کشور و نیروهای مسلح پای کار بیایند و همکاری مناسبی را برای تعمیر واحدهای ساختمانی و منازلی که تخریب صد درصدی داشتند یا نیاز به بازسازی دارند داشته باشند و کمک بلاعوض یا تسهیلات کم بهره را در اختیار آنها قرار دهند البته همچنان خطر وقوع زلزله‌ای با ریشتر بالا امکان دارد و باید اطلاع رسانی مناسبی به مردم انجام شود و امکانات و تجهیزات مورد نیاز تامین و نیروهای امدادی در حال آماده باش باشند تا وضعیت طبیعی شود.

وی یادآور شد: با فرماندار شهرستان صحبت کردم و گزارش مفصلی را از ایشان گرفتم و از ابتدای وقوع زلزله با رئیس و دبیر کل جمعیت هلال احمر جلسات فشرده برگزار کردیم و پیگیری‌ها به درستی انجام شده البته در نشستی که با حضور دبیر کل جمعیت در محل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شد هم به این موضوع پرداخته شد

نظر شما