شناسهٔ خبر: 168891 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

سلیمی: مجمع تشخیص نظر مشورتی خود را به شورای نگهبان باید بدهد/قالیباف: هیات نظارت نظرات خود را به شورای نگهبان فرستاده است

سلیمی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار سلیمی گفت: اگر مشکلی از نظر قانون اساسی درباره بودجه باشد هیات نظارت براساس قانون این وظیفه را دارد که نظرات خود را به شورای نگهبان اعلام کند.

به گزارش «نماینده» علیرضا سلیمی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در تذکر و اخطاری، گفت: تذکر ماده ۱۹۷ و اخطار اصل ۹۴ قانون اساسی دارم.

وی ادامه داد: آقای رئیس و نمایندگان محترم براساس اصل ۹۴، کلیات مصوبات مجلس باید به شورای نگهبان فرستاده شود و شورای نگهبان موظف است ۱۰ روز این مسائل را با موازین شرعی و قانون اساسی انطباق دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدیدنظر آن را به مجلس برگرداند.

عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: اگر شورای نگهبان مغایرتی با قانون اساسی ندید مصوبه قابل اجرا است و اخطار من این است که مجمع تشخیص نامه ای داده است و گفته لایحه بودجه چند مورد مغایرت با سیاست های کلی دارد و مجمع اگر نظری داشته باشد باید این نظر مشورتی را به شورای نگهبان بفرستد و مجمع نمی تواند به صورت مستقیم و براساس اصل ۹۴ به مجلس نامه بدهد به این سبک که الان آقایان عمل کرده اند اگر نظر مشورتی دارد باید به شورای نگهبان بدهد.

وی تاکید کرد: طبق اصل ۱۹۷ آئین نامه مجلس کلیه مصوبات مجلس رسما به شورای نگهبان فرستاده می شود و تا ۱۰ باید بررسی شود دقیقا همانند اصل ۹۴ قانون اساسی. این روشی که آقایان انجام دادند باید اصلاح شود، اگر مسئله ای دارند باید درموعد مقرر نظرات خود را بیان کنند و این سبک که نامه بنویسند و در فضای رسانه ای اعلام کنند و موارد و اشکالات خلاف سیاست ها را از ۱۷ مورد تا ۱۰ مورد بگویند، روش درستی نیست.

وی تاکید کرد: طبق اصل ۱۹۷ آئین نامه و ۱۹۴ قانون اساسی آقایان می توانند نظرات مشورتی خود را به شورای نگهبان آن هم در موعد مقرر ارائه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار سلیمی گفت: اخطار شما وارد نیست چرا که طبق بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اگر موردی باشد هیات نظارت براساس قانون این وظیفه را دارد که نظرات خود را اعلام کند.

وی افزود: هیات نظارت نمایندگان اگر موردی درباره سیاست های کلان داشته باشد از طریق شورای نگهبان باید آن را اعلام کند. هیات نظارت هم هیچ مکاتبه ای با مجلس نداشته است و نظرات خود را به شورای نگهبان منتقل کرده است و شورای نگهبان به مجلس آن را ارائه داده است و ما دیروز این مسائل را مطرح کردیم و با همکاران کمیسیون تلفیق هم جلسه ای گذاشتیم و مسیر قانونی آن طی شده است.

نظر شما