شناسهٔ خبر: 167463 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

فاصله محسوس حقوق پرستاران شرکتی با نیروهای رسمی

پاک مهر نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به ضرورت تبدیل وضعیت هر چه سریع‌تر پرستاران، گفت: نمایندگان مجلس طرحی را برای تبدیل وضعیت پرستاران تنظیم کرده و پس از امضای سایر نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردند که به زودی و با قید فوریت در مجلس مطرح می‌شود.

به گزارش «نماینده»، سید محمد پاکمهر با بیان اینکه ۳۵ درصد کادر پرستاری کشور شرکتی هستند، گفت: مهمترین اقدامی که در جمع نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات پرستاران شکل گرفته، موضوع تبدیل وضعیت گروه پرستاران از شرکتی به قراردادی و از قراردادی به رسمی است. در حال حاضر ۱۴۴ هزار پرستار در بخش دولتی و حدود ۶۰ هزار پرستار در بخش غیر دولتی مشغول به خدمت رسانی هستند، که از مجموع این ۲۰۰ هزار پرستار تقریبا یک سوم آنها شرکتی هستند.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی به دلایل شرکتی بودن ۳۵ درصد از پرستاران اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه سازمان برنامه و بودجه ردیف استخدامی برای جذب پرستاران به صورت رسمی را نمی‌دهد، دانشگاه‌های علوم پزشکی بلاجبار برای تامین کمبود پرستار، اقدام به جذب نیروی شرکتی کرده و از منابع درآمدی خودشان حقوق آنها را پرداخت می‌کنند. البته با وجود جذب نیروهای شرکتی نیز تعداد پرستاران با حد استاندارد فاصله زیادی دارد چرا که به نسبت هر تخت بیمارستانی سرانه ۲/۵ پرستار لازم است؛ اما در کشورها ما این تعداد حدود ۱/۱ است، بنابراین با کمبود شدید پرستار مواجه هستیم.

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این روزها که به دنبال احقاق حقوق جامعه پرستاران و رفع دغدغه‌هایشان هستیم باید به این موضوع هم بپردازیم که پرستاران علی رغم اینکه در سخت ترین شرایط کرونایی ایثارگرانه فعالیت کردند فوق العاده ویژه خود را دریافت نکرده اند؛ مقرر بود در اوایل دی ماه برای آنها پرداخت شود که  متاسفانه شامل پرستاران شرکتی هم نمی‌شود. با وجود اینکه سطح ارائه خدمات پرستاران شرکتی با کادر رسمی و قراردادی تفاوتی ندارد اما فاصله دریافتی آنها بسیار زیاد است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ضرورت تبدیل وضعیت هر چه سریع‌تر پرستاران از شرکتی به قراردادی و از قراردادی به رسمی، تصریح کرد: نمایندگان مجلس طرحی را برای تبدیل وضعیت پرستاران تنظیم کرده و پس از امضای سایر نمایندگان به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کردند که به زودی و با قید فوریت در مجلس مطرح می‌شود.

نظر شما