شناسهٔ خبر: 167300 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیشنهاد صادرات برق در بودجه ۱۴۰۰ از سوی بخش خصوصی

هادی بیگی نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید ۲۵ هزار مگاوات برق جدید تولید می‌کردیم که متاسفانه ۱۲۵۰۰ مگاوات عقب ماندگی داریم از پیشنهاد ساخت نیروگاه و صادرات برق توسط بخش خصوصی در بودجه ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش «نماینده»، هادی بیگی‌نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده اگر مدیریت برق نداشته باشیم که لزوما به معنای کاهش مصرف نیست بلکه مدیریت تولید برق و احداث نیروگاه را شامل می‌شود دچار مشکل خواهیم شد.

** عقب ماندگی ۱۲۵۰۰ مگاواتی تولید برق در طول برنامه ششم توسعه

وی افزود: در برنامه ششم توسعه باید سالی ۵ هزار مگاوات تولید جدید برق انجام می‌دادیم که این کار را انجام نداده و فقط سالی ۲۵۰۰ مگاوات برق جدید تولید کرده‌ایم و با آنکه بایستی ۲۵ هزار مگاوات تولید برق جدید در طول برنامه ششم توسعه محقق می‌کردیم اما فقط ۱۲۵۰۰ مگاوات برق جدید تولید شده است این در حالی است که مقرر شده از انرژی تجدیدپذیر هم برق تولید کنیم ولی در مجموع ۵۰ درصد عقب‌ماندگی در تولید برق جدید داریم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: سال‌های آینده اگر ما در حوزه صنایع جلو برویم دچار بحران خواهیم شد چرا که با ورود صنایع جدید به کشور و افزایش تولیدات، با افزایش مصرف برق مواجه خواهیم شد.

**در ۴ تا ۵ سال آینده شاهد افت گاز خواهیم بود

بیگی‌نژاد با اشاره به پیش‌بینی افت گاز در طول سال‌های آینده گفت: ما در ۴ تا ۵ سال آینده قطعا شاهد افت گاز خواهیم بود این در حالی است که ما از گاز در نیروگاه‌های برق استفاده می‌کنیم و در آن صورت برق تولیدی کم خواهد شد و به نظر می‌رسد با شیوه فعلی در چند سال آینده واردکننده گاز و برق خواهیم شد در حالی که باید از هم اکنون پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم.

نماینده ملایر در مجلس گفت: برای تولید برق جدید و رفع مشکل افت گاز تنها بحث اعتبار و بودجه مطرح نیست بلکه باید اراده لازم هم وجد داشته باشد این در حالی است که اگر اجازه دهیم که بخش خصوصی امکان صادرات برق داشته باشد آنها برای تولید برق و نیروگاه ترغیب می‌شوند و می‌توانیم به آنها بگوییم که ۳۰ درصد برق تولیدی را برای داخل و ۷۰ درصد بقیه را برای صادرات در نظر بگیرند. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای این کار تمایل دارند ولی به آنها اجازه این کار داده نمی‌شود.

**باید با تهاتر نفت و گاز، نیروگاه برق بسازیم و صادر کنیم

وی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چند پیشنهاد در این زمینه تدوین شده که امیدوارم با همراهی نمایندگان تصویب شده و شرایط افزایش تولید برق جدید و جلوگیری از افت گاز را فراهم کنیم.

بیگی‌نژاد افزود: ما با تهاتر نفت و گاز می‌توانیم برای احداث نیروگاه‌های جدید برق اقدام کنیم به طوری که سرمایه‌گذار خارجی امکان خرید نفت را داشته و به جای آن برق تولید کند که این موضوع را هم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیشنهاد داده‌ام.

وی گفت: مجبور هستیم با مدیریت جدی به این موضوع ورود کنیم و نباید از کنار این مشکل بدون دغدغه عبور کنیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: با وجود مشکلات برق امکان رفع معضل ظرف چند روز امکانپذیر نیست زیرا احداث نیروگاه چند سال طول می‌کشد.

** ظرفیت اسمی برق ۸۰ هزار مگاوات؛ ظرفیت تولید حدود ۶۰ هزار

وی خاطرنشان کرد: افزایش بازدهی نیروگاه‌های برق و تخصیص اعتبار لازم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ یکی دیگر از پیشنهاداتی است که در بودجه آتی داده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون ظرفیت اسمی برق در کشور ۸۰ هزار مگاوات است ولی تولید برق حدود ۶۰هزار مگاوات است.

نظر شما