شناسهٔ خبر: 167294 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گمرک و وزارت خارجه مقصر عدم بهره‌برداری از بازارچه‌های مرزی

شهریار حیدری رئیس کمیته مرز مجلس با انتقاد از فقدان انسجام در مدیریت مرزها گفت: گمرک و وزارت خارجه مقصر عدم بهره‌برداری از بازارچه‌های مرزی هستند این در حالی است که معیشت مرزنشینان بخشی از امنیت پایدار محسوب می‌شود.

به گزارش «نماینده»، شهریار حیدری رئیس کمیته مرز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مرزها برای ملت‌ها یا تهدید هستند و یا فرصت؛ اگر جنگی رخ دهد مرزها تهدید محسوب شده و بعد از جنگ مرزها بهترین فرصت برای ارتقاء معیشت ملت‌ها و مردم مناطق مرزی است.

** ۱۶ دستگاه در ایجاد بازارچه مرزی باید نظر دهند

رئیس کمیته مرز  مجلس تصریح کرد: ‌جمهوری اسلامی به خاطر داشتن همسایگان زیاد، ‌یکی از کشورهای مطرح در زمینه تعداد همسایه است و این موضوع بهترین فرصت برای یک کشور محسوب می‌شود که به هیچ وجه تحریم در آن اثرگذار نباشد.

وی گفت:‌ در امور مرزها ۲۴ دستگاه دخالت مستقیم دارند؛ اگر بنای ایجاد یک بازارچه مرزی وجود داشته باشد ۱۶ دستگاه باید نظر دهند و ماحصل این نظرات در وزارت کشور و وزارت صمت تجمیع شده و در نهایت بازارچه ایجاد می‌شود.

حیدری خاطرنشان کرد: بازارچه‌های مرزی فرصتی برای معیشت مرزنشین‌ها فراهم می‌کند اما با کمال تأسف علیرغم داشتن ۴۸ بازارچه در کل مرزهای جمهوری اسلامی، تعداد بازارچه‌های مرزی در مناطق خشکی بیشتر از تعداد بازارچه‌های دریایی است.

**از ظرفیت بازارچه‌های موقت مرزی استفاده نکرده‌ایم

رئیس کمیته مرز  مجلس گفت: با کمال تأسف باید گفت گمرک جمهوری اسلامی و وزارت صمت نمی‌توانند به خوبی از بازارچه‌های مرزی استفاده کنند وامروز می‌بینیم که مردمان مرزنشین نسبت به مردمان عمق سرزمین فقیرتر هستند در حالی که طبق قاعده بین‌المللی مناطق مرزی باید برخوردارتر باشند زیرا از امتیازات مرزی بهره‌مند هستند و چون اولین مردمانی هستند که با ورود کالاهای وارداتی مواجه بوده و خودشان سهم عظیمی در واردات کالا تحت عنوان فعالیت‌های مرزنشینی و دریایی دارند بایستی معیشت بهترین نسبت به دیگران داشته باشند.

وی تصریح کرد: متأسفانه یک سوم بازارچه‌های مرزی فعال نیست این در حالی است که ما از ظرفیت بازارچه‌های موقت مرزی استفاده نکرده‌ایم.

** انسجامی در مدیریت مرزها وجود ندارد

وی افزود: ۱۴ بازارچه موقت مرزی در استان‌های کردستان، ‌ آذربایجان غربی، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان در طول سه سال گذشته تصویب کرده و تحویل گمرک داده ایم اما هیچ کدام فعال نیستند و با کمال تأسف گمرک جمهوری اسلامی یکی از ضعیف‌ترین گمرک‌ها در دنیا است ضمن اینکه یکی از گمرکاتی که در طول ۲ سال گذشته بیشترین لطمه و صدمه به واردات، ‌صادرات و فعالیت‌های مرزی زده است.

حیدری خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت کشور ایجاد مرزهای رسمی است ولی وظیفه وزارت صمت ایجاد بازارچه‌ها است؛ متأسفانه انسجامی در مدیریت مرزها وجود ندارد که این موضوع خود را در کارکرد اقتصادی مرزها نشان داده است.

وی افزود:در بعد امنیتی مرزها که وظیفه آن عموما بر عهده وزارت کشور است عملکرد خوبی داشته‌ایم در بعد اقتصادی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و بازارچه‌ها عملکرد غیرقابل توجهی داشته‌ایم که محور تمامی کارها مربوط به گمرک است که نتوانسته عملکرد خوبی داشته باشد.

** معیشت مرزنشینان هم بخشی از امنیت پایدار است

رئیس کمیته مرز  مجلس گفت: مدیران گمرک از صدر تا ذیل ضعیف هستند و متأسفانه هیچ معیاری برای انتخاب مدیران آن وجود ندارد. و همین عده کاری کرده‌اند که مدیران باتجربه و موفق در گمرک گوشه‌گیر شوند.

وی افزود:‌ نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ مدیر باتجربه در گمرک تحت عنوان مشاور بکارگیری شده‌اند و هیچ کاری نکرده‌اند، تعداد دیگری هم گوشه‌گیر بوده و تعدادی هم به واسطه آشنایی و دوستی مناصب گمرک را اشغال کرده‌اند که اگر تمامی آنها را جمع کنیم از مدیریت یک بازارچه هم بر نخواهند آمد.

وی گفت:‌نباید عملکرد ضعیف منجر به تعطیلی بازارچه شود و این فرصت به تهدید تبدیل شود.

وی گفت:‌وقتی از امنیت پایدار صحبت می‌کنیم معیشت پایدار و ایجاد معیشت برای مرزنشینان در چارچوب دیپلماسی مناسب را هم در بر می‌گیرد.

** گمرک و وزارتخارجه مقصر عدم بهره‌برداری از بازارچه‌های مرزی

وی گفت: دستگاه دیپلماسی باید با کشورهای همسایه رایزنی کند و بخش اقتصادی دستگاه دیپلماسی باید فعال باشد این در حالی است که عدم تمایل کشور مقابل برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بازارچه‌های مرزی به عدم برقراری ارتباط و تقویت آن از سوی وزارت خارجه باز می‌گردد و چون جلساتی را برگزار نکرده و رایزنی با آنها ندارند دچار مشکل می‌شویم.

وی تصریح کرد: ما با تمامی همسایگان جمهوری اسلامی (۱۶ کشور) دارای مرز زمینی، هوایی و دریایی هستیم ولی کارکردهای مرزها با یکدیگر متفاوت است.

وی گفت: ۸۵۷۴ کیلومتر مرز جمهوری اسلامی با دیگران است که یا مرز رسمی و یا مجاز داریم و یا در حال پیگیری برای مجاز شدن مرزها هستیم ضمن اینکه به خوبی از مرز هوایی استفاده نکرده‌ایم که ناشی از عدم رایزنی مناسب دستگاه دیپلماسی و گمرک جمهوری اسلامی است.

نظر شما