شناسهٔ خبر: 167260 - سرویس پارلمان شهری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

دولت تدبیر و امید تنها دولتی است که در حمل و نقل همکاری نکرده

علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شواری شهر تهران گفت: بودجه‌ای دولت برای حمل و نقل عمومی پیشنهاد داده است اصلا به نفع مردم نیست و باید بگویم دولت فعلی تنها دولتی است که در بحث حمل و نقل همکاری نکرده است.

به گزارش «نماینده»، در جوامع ماشینی امروز حمل و نقل یکی از ارکانی است باعث توسعه شهری می شود حالا این حمل و نقل خدمات را چگونه به مردم با سلایق مختلف ارایه می دهند جای بحث دارد اما مساله مهمتر حمایت دولت ها، شهرداری ها و شوراهای شهری است.

دولت در زمان شیوع کرونا هم کمک نکرد

علیخانی درباره اقدامات شورای شهر در زمینه حمل و نقل در ایام کرونا گفت: به طور کلی می‌توان گفت که شهرداری تهران بدون کمک دولت کارها رو پیش می‌برد و از همین رو سرعت انجام کارها کند است به دلیل اینکه دولت به تکالیف قانونی و تعهدات خودش عمل نکرده حتی بودجه‌های اندکی که در قانون بودجه دیده شده پرداخت نکرده است؛ قوانین متعددی که در مجلس وضع شده در حمایت از حمل ونقل عمومی که البته این قوانین کشوری هستند (بعضی‌ها برای تهران و بعضی کشوری) متاسفانه هیچ کدام اجرا نشده، در قانون بودجه هم می‌شود گفت وضع همینپونه است که بطور نمونه چند آیتم هایش را مثال میزنم مثلا درسال ۹۹ در بودجه برای بحث اتوبوس ۱۰۰ میلیارد اعتبار دیده شده بوده که این خیلی مبلغ ناچیزی هست یعنی رقم قابل توجهی نبوده است. با این ۱۰۰ میلیارد تومان میشود ۲۰ دستگاه اتوبوس خرید برای کل کشور نه فقط تهران، چون این بودجه‌ها برای کل کشور است. امسال با پیگیری‌هایی که صورت گرفته است ۱۰۰ میلیاردی که ۲۰دستگاه اتوبوس میشده، دولت یک دستگاه اتوبوس هم خریداری نکرده است!

وی در پاسخ به اینکه سهم تهران در این بودجه‌ها چه مقدار است؟ بیان کرد: معمولا بودجه‌هایی که بسته می‌شود مثلا برای مترو حدودا ۵۰ درصد آن به تهران تعلق میگیرد برای اینکه هم از نظر حمل ونقل، تهران وسعتش بیشتراست؛ مثلا خیلی از شهرها مترو ندارند، به همین خاطر معمولا ۵۰ درصدش به تهران میرسد مابقی به سایر شهرها، ولی میبینیم آن ۱۰۰ میلیارد خیلی جزیی هم که ۲۰ دستگاه اتوبوس می شود هیچ اتوبوسی خریداری نشده نه برای تهران نه برای جاهای دیگر. امسال برای سال ۱۴۰۰، ۵۰۰ میلیارد پیشنهاد شده با پیگیری‌هایی که صورت گرفته این مبلغ کم هست و نمی‌شود با آن چیزی خرید و بهمین خاطر دولت پیشنهاد داده ۵۰۰ میلیارد و این پیشنهاد به مجلس رفته. بنظر من این کار منافع همه شهرها را دربردارد و فقط برای تهران نیست همه نماینده‌ها میتوانند به داد حمل و نقل برسند و این مقدار را حداقل هزار میلیارد کنند که این باید بشود. ان‌ها میتونند این را ۱۰ هزار میلیارد کنند؛ در این صورت این اعتبار خیلی خیلی کم حداقل ۵۰۰ تای آن به تهران میرسد و ما بقیش به شهرهای دیگر.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: مثلا برای یارانه بلیط اتوبوس یک اقدام به تعبیری زیرکانه بکار ببریم قانون ۶۰ درصد جرایم راهنمایی رانندگی هرشهر به اصطلاح به شهرداری همان شهر میرسد بخشی هم برای جادهاست که میرسد به سازمان راهداری، ولی خود شهرها ۶۰ درصد جرایم وصول شده تخلف رانندگی باید بدهد به شهرداری، این درامد میرود به خزانه ابتدا و خزانه باید این را تقسیم کند؛ این درامد حاصل شده سالانه حدود ۱۵۰۰ میلیارد فقط در شهر تهران است. ما پیگیری‌هایی که کردیم مثلا حدودا ۳۰ میلیارد دولت داده که ۶۰ درصد اون ۹۰۰میلیارد میشود حدودا، ولی ۳۰ میلیارد داده است. این پول و درامد برای شهر تهران است و باید در بهبود ترافیک، در چراغ‌های راهنمایی رانندگی و دوربین‌ها و بهبود وضعیت ترافیک و ... خرج شود، ولی میبینیم که دولت این پول را نه تنها نداده (چون این پول خود شهرداری است و وصول شده) یک وقتی دولت میخواهد یک چیزی از خودش یک درامدی درست کند و بدهد. این دیگر درامدیست که پلیس جریمه کرده وصول شده و ریخته به حساب خزانه و فقط باید تقسیم کند، اما اون کار زیرکانه این است.


وی ادامه داد: آمدن در بودجه برای اینکه ان مبلغ را کامل ندهند به شهرداری‌های کشور، دولت سقف گذاشته و گفته حداکثر جرایم راهنمایی رانندگی ۲۱۶ میلیارد هست که به شهرداری‌ها باید بدهد. اصلا قانون گفته ۶۰ درصد باید بدهد و این تناقض دارد وقتی شما سقف تعیین میکنید فقط تهران ۱۵۰۰ میلیارد است شما چطور ۲۱۶ میلیارد رو معین کردید! این یعنی دست اندازی به حقوق شهر یعنی الان کمک مربوطه را نکرده اند تازه می‌ایند از درامدهای شهرداری هم به این شیوه‌ها برمیدارند. حال اگر نماینده‌ها متوجه نشوند که این باید تخصیص یافته تلقی بشود در مجلس باید ان قانون ۶۰ درصد را بنویسند. ۶۰ درصد نه اینکه دولت بیاید برایش سقف پیشنهاد بدهد این یعنی یک نوع زرنگی و کار زیرکانه که نمایندگان شاید متوجهش نشوند و این تصویب بشه وحقوق شهر از بین برود.

کلاه گشاد دولت برسر مردم

وی عنوان کرد: مجلس بعد کمسیون برنامه بودجه رسیدگی بعد کمسیون تلفیق مجلس رسیدگی میکند و بعد به صحن ارجاع داده می شود و اگر نماینده‌ها حواسشان به این مسائل نباشد (اگرچه ما هم داریم پیگیری میکنیم هرکی پیگیری خودش را دارد)، ولی این‌ها کلاهی است که سر شهر میگذارد اگر نماینده‌ها متوجه بشوند حقوق شهرها و ده‌های خودشان است اگر متوجه بشوند قطعا اصلاح میکنند مگر اینکه با زیرکی‌هایی که میکنند یک جاهایی ممکن است بخاطر مشغله و تراکم کار به هنگام تدوین بودجه حواسشان به این نکات نباشد. این کارهایی است که منجر به دست اندازی به حقوق شهر میشود.

علیخانی افزود: مثلا برای یارانه بلیط اتوبوس و مترو دولت ۲۵۰ میلیارد برای سال جاری بودجه در نظرگرفته بوده که اینجا هم نباید سقف بزارد. دولت تعهد دارد که یارانه بلیط اتوبوس و مترو را بدهد وقتی سقف می گذارد برای کل کشور  باعث تضعیف حقوق شهر میشود و این فشار به عهده شهرداری می‌افتد. این مقدار ۲۵۰ میلیارد حداقل باید بشود ۱۰۰۰ میلیارد و اینجور ۵۰ درصدش حداقل به شهرداری تهران میرسد البته ناگفته نماند شهرداری تهران اتوبوس رانی و مترو ما سالانه چیزی حدود ۱۲۰۰ میلیارد حدودا یارانه پرداخت میکند یعنی سهم دولت را هم پرداخت میکند و دولت سهم خودش را نمیدهد و همان ۲۵۰ میلیارد را هم نمیدهد. این‌ها نمونه هست مثلا برای مترو تهران تو بودجه ۶۲ میلیارد دادن۶۲ میلیارد میشود ۵۰ مترتونل ساخت. این‌ها اعتباراتی است که بنظر من نزارند سنگین‌تر است، چون اسمش این است که بودجه گذاشتیم و کمک میکنیم واین کمک‌ها فایده ندارد و جالب و خنده دارتر این است که نمیدهند و بودجه‌ها بعد از تعیین هم پرداخت نمیشوند. دوباره شهرداری باید دنبال این باشد که بدهید و ان‌ها معمولا یا پرداخت نمیکنند یا بصورت جزیی پرداخت میکنند.

وی درمورد اینکه ایام کرونا چه اقدامتی انجام شد جهت حمل نقل راحت و مطمئن شهروندان گفت: باید بگویم دولت در اینجا هم شهرداری را تنها گذاشته است  دولت از کمک‌ها و اعتباراتی که برای بحث کرونا گذاشته شده و جاهایی که آسیب دیدن از کرونا و باید کمک بشود ریالی کمک نکرده است.

همکاری با ستاد ملی کرونا
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر گفت: در زمان شیوع کرونا شهرداری در بحث پسماند  بخصوص پسماند عفونی بیمارستان‌ها فعال بوده است و همین اخیرا هم از زحمکتشان در بخش پسماند هم فوتی داشتیم که به نوعی شهید راه سلامت هستند و کارهای این بخش مضاعف و خطرناک‌تر شده است و ریالی دولت اینجا کمک نکرده، ولی شهرداری با تمام توان کار را انجام داده و از نظر کار کم نگذاشتیم، مورد دوم مربوط به بهشت زهرا است و حجم کار این‌ها که خیلی اضافه شده است و خطری که با ویروس جانشان تهدید می‌شود، چون بشدت آلودگی و شرایط خاص سخت است. در آنجا هم همین منوال است که هم هزینه هم زحمات چندین برابر شده هم نیرو هم وسایل افزایش پیدا کرده، اما باز هم کمکی صورت نگرفته است، اما در بحث حمل نقل دو کار انجام دادیم و برای اولین بار دستورحمل نقل عمومی در دوره کرونا در شورای شهر با همکاری راهنمایی رانندگی و شهرداری تدوین کردیم و پیشنهاد دادیم به ستاد ملی کرونا و این دستور عمل تصویب و درحال اجرا می‌باشد.

وی اضافه کرد: حالا این دستور عمل چیست؟ دستور عمل دوبخش دارد یک بخش برای خود نیروها و پرسنل حمل نقل هست که مربوط به شهرداری می‌شود مثلا در بخش اتوبوسرانی رانندگان و پرسنلش و در بخش مترو نیز همچنین و بخش دوم مربوط به مردم م‌یشود که مردم هم باید آموزش ببینند علاوه بر آن بخشی که مربوط به مترو و اتوبوس می‌شود ضدعفونی چندمرحله‌ای  است در مورد فاصله‌ی اجتماعی هم واقعا به دلیل کمبود ناوگان در برخی از ساعات که تراکم مسافر وجود دارد امکان پذیر نیست و و کاری نمیشه کرد و جناب زالی و معاون وزیر بهداشت هم مطرح کردند و دولت هیچ کمکی نیز نکرده و هیچ اتوبوسی خریداری نکرده و تحویل نداده اینکه میگوییم دولت، اطلاع داده باشید که در دولت اقای هاشمی بیش از ۲۵۰۰ اوتوبوس خریداری شده و تحویل شهرداری داده شده، در دولت آقای خاتمی و احمدی نژاد هم همین طور کار پیش رفت در هر ۳دوره چیزی حدود ۲ تا ۳ هزار اتوبوس خریده و تحویل شهرداری دادند؛ یعنی شهرداری خودش اتوبوس نخریده، پس دولت می بایست کمک می‌کرد.

دولت فعلی تنها دولتی است که حتی یک اتوبوس نخرید

عضو شورای شهر تهران گفت: تنها دولتی که یک دستگاه اتوبوس در دوره اش خریداری نشده وتحویل شهرداری داده نشده دولت فعلی است این از این جهت هست که ما میگوییم دولت، چون از بابت اتوبوس در دولت‌ها قبل خریداری و تامین شده و کمک کردند، ولی در این دولت اتوبوس هم قطع شد که اینجا شهرداری با فشار شورا مجبور شد کاری بکند اعتبار گذاشتیم و شهرداری باشرکت ایران خودرو دیزل قرارداد بست و قرار شد ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس خریداری کنند که ۱۰۰ دستگاه آن تحویل داده شد و به ناوگان اضافه شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر بزودی تحویل داده می‌شود این اعتبار حدود ۱۰۰۰ میلیارد هم با تهاتر که اینگونه که زمین بدهد شهرداری و اتوبوس بخرد و شورا در بودجه این اجازه رو به شهرداری داده  این اقداماتی لست که ما بناچار وظایف دولت رو داریم خودمان انجام میدهیم. در مورد تاکسی‌ها که وسایل نقلیه شخصی هستند در آن اوایل هم در حوزه تاکسی و اتوبوس فوتی زیاد داشتیم، ولی با دستور عمل‌هایی که داده شد الان خیلی این فوتی‌ها کم شدند و در یک مقطعی درحوزه تاکسی امار فوتی خیلی بالا رفت، اما الان خوشبختانه بخاطر رعایت خود مردم بعد از دستور عمل (و اینکه در درجه اول هرچه دستورعمل بدهیم، ولی مردم رعایت نکنندفایده‌ای نداره و بالاخره باید همکاری بشه و اموزش امکانات باهم باید باش) به هرحالت در تاکسیرانی هم یکسری اقدامات انجام گرفت تعداد زیادی از تاکسی‌ها با کمک سازمان تاکسیرانی به جدا کننده‌های راننده با مسافر و مواد ضدعفونی کننده لازم مجهز شدند و الان بیش از ۹۰ درصد واقعا رعایت میکنند این علت کاهش فوتی‌ها همین است که رعایت میکنند.

نظر شما