شناسهٔ خبر: 167243 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

شرکت‌های دولتی با سهم دو سومی از بودجه مصداق عدم شفافیت

رجب رحمانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در جلسه روز یکشنبه ۲۳ آذر اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، موضوع فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش «نماینده»، رجب رحمانی نماینده مجلس شورای اسلامی  با اشاره به عدم تحقق فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در بودجه ۱۴۰۰ گفت: در جلسه‌ای که روز یکشنبه ۲۳آذر با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، یکی از مسائل مورد بحث، موضوع فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز بود. برآوردها و جمع‌بندی ما نشان می‌دهد که فروش ۲.۳ میلیون بشکه نفت تحقق نخواهد یافت و ممکن است بخشی از بودجه را با کسری مواجه کند.

وی افزود: به طور کلی بودجه دارای ایرادات اساسی است که باید برطرف گردد، اما در نهایت نمایندگان سازمان برنامه بر جمع بندی کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه توافق کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که تصمیم نهایی در خصوص بودجه ۱۴۰۰ را مجلس خواهد گرفت، اظهار داشت: با افزایش هزینه‌ها، کاهش درآمدها و عدم تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ بودجه دچار کسری ۳۰ الی ۴۰ درصدی خواهد شد.

رحمانی بودجه را در تمامی دولت‌ها غیر شفاف ارزیابی کرد و گفت: یکی از مسائلی که مجلس در حال پیگیری آن است، بحث اصلاح ساختار بودجه است که در ۱۳ بند بیان شده و بخشی از آن در صحن علنی رأی آورده است.

وی افزود: متولی اصلی بحث شفافیت بودجه، کمیسیون برنامه و بودجه است. به نظر می‌رسد باید تمامی اطلاعات در داخل یک اتاق شیشه‌ای قرار بگیرد و خرید و فروش‌ها، درآمدها و هزینه‌ها، پرداخت حقوق‌ و دستمزدها و اخذ مالیات‌ها شفاف شوند تا همگان از آن مطلع شوند.

رحمانی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به عملی شدن شفافیت بودجه در قالب طرح اصلاح ساختار بودجه در مجلس یازدهم گفت: یکی از مصادیق بارز در عدم شفافیت بودجه، شرکت‌های دولتی هستند که دو سوم بودجه را تشکیل می‌دهد. با بررسی این موضوع گام‌های مهمی در راستای شفافیت بودجه و انضباط مالی دولت برداشته خواهد شد.

نظر شما