شناسهٔ خبر: 167223 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به هیچ وجه قابل دفاع نیست

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: وضعیت بودجه به گونه‌ای است که به هیچ وجه قابل دفع نیست زیرا شاهد رشد زیادی در هزینه‌های جاری داریم و سهم کوچکی برای هزینه‌های عمرانی دیده شده است و در کنار آنها اتکای بسیار بالایی به درآمدهای نفتی وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بودجه سال آینده دولت نسبت به سال جاری ۵۹ درصد رشد داشته است، گفت: متاسفانه جدا از ۸۴۰ هزار میلیارد تومان، حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز فروش سهام دولت و همچنین ۳۵ میلیارد تومان دیگر نیز خارج از بودجه در نظر گرفته شده است. در کنار این رقم دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو نیز به همین شکل داریم و این یعنی بودجه عمومی دولت بیش از ۸۴۰ هزار میلیارد تومان یعی هزار هزار میلیارد تومان است.

وی از رشد ۱۰۰ درصدی بودجه دولت در سال آینده گفت و اظهار کرد: در هیچ دوره‌ای چنین رشدی را شاهد نبودیم و تعجب می‌کنم که رئیس جمهور از چنین بودجه‌ای دفاع می‌کند زیرا این بودجه قابل دفاع نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده رشد بالایی برای درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: بیش از ۴۰ درصد منابع درآمدی وابسته به درآمدهای نفتی است که این رقم غیر واقعی به نظر می‌رسد.

وی به دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده اشاره و بیان کرد: برداشت از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه در نظر گرفته شده است. مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ای که رئیس جمهور نوشت، فقط اجازه دادند برای فروش تا یک میلیون دلار در روز دولت بتواند ۲۰ درصد از منابع را به صندوق وارد کند و مابه التفاوت ۳۸ و ۲۰ درصد را برداشت کند و به نوعی به عنوان فرض از آن استفاده کند و در واقع مازاد بر آن را مقام معظم رهبری اجازه ندادند.

قادری تصریح کرد: متاسفانه وضعیت بودجه به گونه‌ای است که به هیچ وجه قابل دفع نیست زیرا شاهد رشد زیادی در هزینه‌های جاری داریم و سهم کوچکی برای هزینه‌های عمرانی دیده شده است و در کنار آن‌ها اتکای بسیار بالایی به درآمدهای نفتی وجود دارد. همچنین در بودجه سال آینده انتشار تعداد زیادی از اوراق بهادار اسلامی پیش بینی شده و در بودجه آورده شده است اگر امکان فروش نفت وجود نداشته باشد، دولت اوراق به فروش برساند و منابع را جبران کند.

نظر شما