شناسهٔ خبر: 167059 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

ورق استیل نگیر چیست ؟

ورق استیل نگیر چیست ؟

استنلس استیل به فولادی با میزان عنصرهای آلیاژی بالا (بالای 10 درصد) گفته می‌شود که مقاومت به خوردگی  و دمای بالا را داشته باشد. فولادهای ضد زنگ ساده شامل حداقل ۱۱ درصد کروم هستند که دلیل اصلی مقاومت به خوردگی آنها است زیرا منجر به تشکیل لایه مقاوم در برابر اکسیداسیون می شود. افزودن عنصر نیکل به فولاد زنگ نزن مقاومت به خوردگی را در محیط‌ های اسیدی افزایش می دهد اما قیمت آن ‌ها را افزایش می‌ دهد . استیل به دلیل داشتن مقاومت بالا نسبت خوردگی یکی از پر کاربردترین مواد درمهندسی است.

فولاد ضد زنگ شامل سه گروه اصلی می باشد که دو گرید 300 و 400 پر مصرف تر از گرید 200 می باشند . در گرید 300 یا استیل نگیر ( غیر مغناطیسی ) از آهن ، کروم ، نیکل با کربن کمتر از 1/0 درصد تولید می شود .در گرید 400 یا استیل بگیر ( مغناطیسی ) از آهن ، کروم با کربن کمتر از 1/0 درصد ساختع می شود. در گروه  300 که رایج ترین گرید استنلس استیل است که همان 8/18 کلاسیک می باشد .316 بعد از 304 رایج ترین گرید است و در صنایع غذایی و جراحی کاربرد دارد ، به علاوه آلیاژ مولیبدن موجود در آن از فرسایش جلوگیری می کند . همچنین بخاطر مقاومت زیاد در بربر کلر در مقایسه با گرید 304 در صنایع دریایی هم بکار می رود و نیز آلیاز ورق استیل نگیر برای دمای بالا کاربرد دارد. 

ورق استیل نگیر به ورق هایی گفته می شود که از نوع  آستنیتی می باشد که از وجود نیکل در آلیاژ  استنلس استیل گروه 300 ناشی میگیرد . همچنین این نام به دلیل اینکه جذب آهنربا نمیشود بر روی این ورق استیل قرار گرفته است . این نام به این معنی نیست که ورق استیل نگیر زنگ نمی زند و ورق استیل بگیر در مقابل اکسیداسیون مقاوم نیست . . آلیاژهای  گوناگونی برای تولید ورق استیل مورد استفاده قرار می ‌گیرد که به دو نوع ورق استیل بگیر و ورق استیل نگیر تقسیم بندی می ‌شوند.  ورق استیل نگیر آلیاژهای گروه 300 مانند ورق استیل 304 , ورق استیل 316 , ورق استیل 321 , ورق استیل نسوز 310 , ورق استیل نسوز 309 و… قرار دارد .

ویژگی های ورق استیل نگیر

ورق استیل نگیر توسط آهن ربا جذب نمی شود. ورق استیل سری 300 دارای کروم هستند که به نگیر بودن  ورق استیل منجر می شود. از روش های تشخیص استینلس استیل از کربن استیل ساده این  است که در صورتی که اگر آهن ربا به آن نچسبد ورق استیل است ولی اگر آهن ربا به آن بچسبد دلیل بر تشخیص ورق استیل از فولاد کربن ساده نیست. پس برای انتخاب یک ورق استیل مناسب باید به نکات زیادی دقت کرد.

انواع ورق استیل نگیر

ورق استیل ۳۱۶ و ورق استیل ۳۰۴ از نوع آستنیتی هستند و به همین دلیل هنگام خنک شدن، آهن به صورت آستنیت باقی می ماند. استیل  آستنیتی مقدار زیادی آستنیت دارند که باعث می شود غیرمغناطیسی باشند. گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ استنلس استیل مقدار زیادی آهن در ترکیب شیمیایی خود دارند. با این حال وجود آستنیت در ساختار آنها به معنای غیر فرومغناطیسی بودن آنهاست. ورق استیل ۳۰۴ بگیر شامل عنصر کروم و نیکل و مقدار کمی عنصرهای دیگر است . این گرید یک استیل آستنیتی است و فقط در بخش های مغناطیسی کمی واکنش از خود نشان می دهد. استیل ۳۱۶ از نوع مولیبدن است. همچنین در برابر میدان مغناطیسی واکنش کمی از خود نشان میدهد. ورق استیل ۳۱۶ نگیر در مواردی کاربرد دارند که به ماده غیرمغناطیسی نیاز باشد.

تفاوت ورق استیل نگیر و ورق استیل بگیر در فرمولاسیون خود دارای عنصر کروم بالایی بوده ولی ورق استیل بگیر این عنصر را کمتر در ساختارخود دارد. بگیر و نگیر بودن این دو نوع استیل نیز به دلیل ویژگی مغناطیسی آن‌ می‌ باشد. ورق استیل بگیر ویژگی مغناطیسی داشته و توسط آهنربا جذب می ‌شود اما نوع نگیر توسط آهنربا جذب نشده و ویژگی مغناطیسی ندارد.

قیمت ورق استیل نگیر

ورق استیل نگیر مانند دیگر ورق‌های استیل با وزن قیمت گذاری و معامله می‌شود. انواع گوناگون ورق استیل نگیر با توجه به ویژگی هایی که دارند، قیمت‌ های متفاوتی را دارد. البته از عامل های با اهمیت در قیمت ورق استیل نگیر ضخامت آن‌ها است. علاوه بر انتخاب نوع ورق استیل نگیر برای نیاز خود باید ضخامت مناسب آن را نیز محاسبه نمایید. دومین فاکتور تأثیر گذار در قیمت این ورق هم عنصرهای به کار رفته در تولید آن است. آلیاژها ساختار و مقاومت ‌های گوناگونی را به انواع ورق استیل نگیر می‌ دهد که شما برای استفاده با صرفه باید مورد مناسبی را برای استفاده انتخاب کنید.

بازرگانی استیل خانی  با آدرس سایت https://steelkhani.com  تهیه کننده آلیاژهای گوناگون ورق  استیل نگیر در سایزهای مختلف برای مشتریان محترم استیل می باشد. بازرگانی استیل خانی آمادگی واردات انواع گرید های ورق استیل و پروفیل استیل از معتبرترین کارخانه های تولید کننده ورق استیل را دارد.

نظر شما