شناسهٔ خبر: 166956 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تصویب مجدد یک طرح با امضای ۵۰ نماینده در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس

کمیسیون شوراها سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس از بررسی و تصویب مجدد طرح جایابی و عضویت نمایندگان دور دوم انتخابات مجلس در کمیسیون‌های تخصصی در این کمیسیون، خبر داد.

به گزارش «نماینده»،سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح جایابی و عضویت نمایندگان دور دوم انتخابات مجلس در کمیسیون‌های تخصصی، گفت: طرح مذکور پیش از این در کمیسیون آیین نامه به تصویب رسیده بود اما نمایندگان در جلسه علنی با آن مخالفت کردند و مجددا طبق ماده 130 آیین نامه داخلی با امضای 50 نماینده این طرح به عنوان یک طرح جدید در دستورکار کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس قرار گرفت.

وی در همین راستا، افزود: در جلسه اخیر کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس پس از بحث و بررسی مجدد پیرامون طرح جایابی و عضویت نمایندگان دور دوم و استماع نظرات مخالفان و موافقان، این طرح برای بار دوم به تصویب اعضای این کمیسیون رسید و برای سپری کردن مراحل قانونی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در تشریح طرح مذکور، بیان داشت: طبق مصوبه اعضای کمیسیون اگر نمایندگان دور دوم امتیاز لازم را برای عضویت در یک کمیسیون تخصصی کسب کنند اما سقف عضویت در آن کمیسیون پر شده باشد، با موافقت هیأت مشترک که مرکب از اعضای هیأت رئیسه قوه مقننه و رؤسای شعب، تعداد اعضای آن کمیسیون تا 2 نفر افزایش می‌یابد تا نماینده ای که امتیاز عضویت در آن را کسب کرده عضو کمیسیون شود.

محمودی تاکید کرد: مصوبه اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی شامل نمایندگان میان دوره‌ای که به مجلس راه یابند نیز می‌شود و در مورد آنها نیز صدق می‌کند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در  جلسه علنی روز ( چهارشنبه 5 آذر)  قوه مقننه با کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 37 قانون آئین‌نامه داخلی مجلس تحت عنوان جایابی و عضویت نمایندگان دور دوم انتخابات مجلس در کمیسیون‌های تخصصی، مخالفت کردند.

این طرح با هدف تعیین تکلیف حدود 10 تن از نمایندگان که در دور دوم انتخابات به مجلس راه یافته بودند ارائه شده بود تا با تصمیم هیئت رئیسه این نمایندگان بتوانند در کمیسیون ها عضو شوند.

نظر شما