شناسهٔ خبر: 166946 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

جزئیات طرح مجلس درباره درآمدهای میراث فرهنگی از موزه‌ها

میراث فرهنگی/2 جزئیات طرح مجلس درباره تعیین تکلیف درآمدهای میراث فرهنگی از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها با عنوان طرح اصلاح بند ت ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه منتشر شد.

به گزارش «نماینده»،طرح مجلس درباره تعیین تکلیف درآمدهای میراث فرهنگی از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها با عنوان طرح اصلاح بند ت ماده 100 قانون برنامه ششم توسعه دارای جزئیاتی است.

این طرح به امضای 26 نفر از نمایندگان رسیده است. 

مقدمه (دلایل توجیهی): 

اگرچه در بند ت ماده 100 برنامه ششم توسعه، حکم به شکل‌گیری هیات امنای اماکن و محوطه های فرهنگی و موزه ها شده است و کل درآمد حاصل از این اماکن به وزارت میراث فرهنگی وگردشگری برمی‌گردد ولی اشکال این مدل اداره اماکن مذکور این است که در کل کشور یک هیات امنا وجود دارد که نوعا اشرافی به موضوعات استانی ندارند و همین باعث شده تا وزارت میراث همه کاره باشد.

اگر هیات امنای اماکن میراثی و موزه ها استانی باشند و درآمدهای هر استان هم بخودش برگردد، انگیزه تلاش برای تاسیس موزه های بیشتر و در نتیجه درامد بیشتر و رقابت با سایر استانها بیشتر میشود. برای رفع این ایراد این طرح تهیه شده است. 

اسامی نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند به شرح ذیل است: 

رسول فرخی میکال - فریدون حسنوند - محمدتقی نقدعلی - نصراله پژمان فر - سیدجلیل میرمحمدی میبدی - جعفر قادری - کمال حسین پور - جلال محمودزاده - حسینعلی حاجی دلیگانی - محمدمهدی مفتح - علی اکبر بسطامی - علی اصغر عنابستانی - حسن رزمیان مقدم - انور حبیب زاده بوکانی - رضا آریان پور - سیدمصطفی آقامیرسلیم - علی جدی - روح الله نجابت - سیدعلی یزدی خواه - سلمان اسحاقی - موسی احمدی - محمدصالح جوکار - بهروز محبی نجم آبادی - بهزادرحیمی - سیدناصر موسوی لارگانی - حسین حق وردی 

ماده واحده: بند ت ماده 100 برنامه ششم توسعه به شرح زیر اصلاح می‌شود: 

بند ت- وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مکلف است کل درآمد اختصاصی و کمک‌های مردمی حاصل از اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها را که در اجرای ماده (5) قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب 3 /10 /1382 وصول می‌شود، زیر نظر هیأت امنایی که در استان شکل گرفته و اداره می‌شود را به حسابی که نزد خزانه معین استان افتتاح می‌گردد، واریز نماید.

صددرصد (100 %) وجوه حاصله و همچنین سهم کمک‌های دولتی اختصاص داده شده به این اماکن در قالب بودجه سنواتی در اختیار ادارات کل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار می‌گیرد تا برای تاسیس و اداره موزه‌های جدید و اداره، توسعه و مرمت اماکن و محوطه‌های تاریخی و میراثی در سطح استان اختصاص یابد. 

نظر شما