شناسهٔ خبر: 166899 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

بودجه‌ای که هدفش حمایت از محرومان نباشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است/ مجلس بر اصلاح ساختار بودجه مُصّر است

قالیباف ​رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه باید آرایش حمایت از محرومترین طبقات را به خود بگیرد ، گفت: بودجه ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است.

به گزارش  «نماینده»  محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۲ آذر) مجلس شورای اسلامی  در نطق پیش از دستور گفت: مجلس در بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ به فضل خداوند در جهت اصلاح ساختار بودجه نویسی با محوریت مردم سالاری، اقتصاد، عدالت، کوچک کردن دولت، کاهش وابستگی به نفت و توجه ویژه به طبقات پایین و متوسط جامعه و رفع تبعیض و برداشتن بار مشکلات معیشتی از روی دوش مردم حرکت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کاری که سرانجام باید در بلندمدت اتفاق بیفتد، اصلاح بودجه به نفع مردم است، بودجه ای عادلانه، مردمی و با کاهش وابستگی به نفت می تواند اقتصاد ما را قوی کند، ما با توجه به لایحه پیشنهادی دولت تلاش خواهیم کرد تا برخی محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه را حتی بر مبنای این پیشنهاد فعلی عملی کرده و مقدمات اصلاح نهایی را همین امسال آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: در بسته اقتصاد مردمی توجه به مشارکت مردم در اقتصاد و واگذاری دارایی ها به آحاد ملت، مدنظر مجلس است. امیدواریم در لایحه پیشنهادی دولت به این محورها توجه شده باشد. همراهی دولت با برخی موارد اصلی، اصلاح ساختار بودجه که مدنظر مقام معظم رهبری است، یادگارِ ماندگار و نیکی برای آیندگان برجای خواهد گذاشت.

قالیباف تصریح کرد: آنچه در نهایت به طور واقعی در بخش درآمدها باید به آن برسیم، عدم اتکا به نفت است که از موارد اصلی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر است. نفت خیر و برکت است ولی اتکای به آن شر مطلق و تکیه بر باد است.

رئیس مقننه کشورمان اظهار کرد: مجلس و دولتی که هماهنگ با یکدیگر بتوانند به طور عملی عدم اتکای به نفت را اجرا کنند، خدمتی بی نظیر به نسل های آینده خواهند کرد و نفت را به جای مصرف عمومی و مایحتاج بودجه ای، به بخش های توسعه ای منتقل می کند. امیدوارم دولت برای پیش بردن این هدف مهم و سرنوشت ساز اراده لازم و کافی را در مدت پیش رو به خرج دهد. تلاش خواهیم کرد تا در همین لایحه فشار کسری بودجه، به عنوان ام المصائب اقتصادی و خلق نقدینگی و تورم را کاهش دهیم، این هدف با نقش دادن بیشتر به مردم در برداشتن موانع تولید و کسب و کار در کشور و اصلاح ساختار بودجه، ممکن خواهد شد و ابداً این موضوع دور از ذهن نیست.

وی را ادامه گفت: بودجه در مجلس با هدف رفع اشکالات ساختاری درخصوص ساختار بودجه و مباحث مالیاتی بررسی خواهد شد، نظارت دقیق بر متن مالی به ویژه در بخش مصارف و توجه به واقعی بودن و پایدار بودن منابع بودجه از دیگر موارد مدنظر مجلس خواهد بود تا برخی ریخت و پاش ها و بی نظمی های بودجه ای سروسامان بگیرد و نگرانی مردم در این مورد کاهش یابد.

قالیباف با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت به نفع مردم و افزایش نقش مردم در اداره اقتصاد کشور از دیگر اولویت های مجلس است، بیان کرد: با افزایش نقش مردم در اقتصاد کشور، قوی شدن تک تک مردم محقق خواهد شد و این موضوع به قوی تر شدن کشور منجر می شود. ما ایران قوی نخواهیم داشت مگر اینکه هدف ما قوی کردن مردم باشد.

وی افزود: پیش از این، مجلس بررسی بوجه شرکت های دولتی را که تقدیم شده است را آغاز کرده و این نیز بخش مهمی از لایحه بودجه خواهد بود، یکی  دیگر از موارد مورد توجه ما در بررسی لایحه بودجه، توجه به اقشار ضعیف خواهد بود و تلاش می کنیم تا برخی خسارت هایی که ناشی از کرونا و شرایط خاص اقتصادی به وجود آمده است را جبران کنیم. مجلس بسته حمایت معیشتی را در بودجه سال آینده هم دنبال خواهد کرد و تعلل در حمایت از اقشار ضعیف را گناهی نابخشودنی در تصمیم گیری های اقتصادی می داند. امروز وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف، بسیار تحت فشار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در وضعیت معیشتی مردم به خصوص اقشار ضعیف، بودجه باید آرایش حمایت از محرومترین طبقات را به خود بگیرد. بودجه ای که بند به بند آن با هدف حمایت از محرومان نوشته نشده باشد، تبعیض نامه ای علیه آرمان های جمهوری اسلامی است.

قالیباف تصریح کرد: دم زدن از عدالت اجتماعی، ادعایی شعاری و غیر واقعی است، تبعیض اژدهای هفت سری است که در بسیاری از بخش ها رسوخ پیدا کرده و باید در تمام تصمیم گیری های خود آن را هدف قرار دهیم. مجلس مصمم به کاهش تبعیض های اقتصادی است؛  به همین جهت، یکپارچه سازی و هماهنگی های سیاست های حمایت از  موضوعات مهم، مدنظر مجلس است. ضمناً لازم است هدفمند کردن یارانه ها به گونه ای که عزم بیشتری در اقتصاد حاکم و بهره وری ارتقا یابد، مدنظر قرارگیرد.

وی تصریح کرد: انتظار ما این است که سرفصل هایی که به عنوان ساختار بودجه در جلسات منظم ۴ ماه اخیر با دولت و مجلس و بر آن توافق شده بود در این لایحه مدنظر قرار گرفته باشد و امیدواریم در لایحه موجود نیز با همراهی دولت و سازمان برنامه و بودجه، موارد بیشتری از اصلاح ساختار بودجه را عملیاتی سازیم، تحقق اصلاح ساختار بودجه به نفع مردم، عدالت گستری، رفع تبعیض و کاهش فشارهای معیشتی روی دوش مردم از موارد ضروری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت با توجه به جلساتی که طی ماه های گذشته برقرار شده است، این موارد را در لایحه پیشنهادی مدنظر قرار داده باشد تا منافع مردم تامین شود، مجلس بر اصلاح ساختار بودجه مُصّر است و اجرای واقعی آن را ضروری می داند. ان شالله سال ۱۴۰۰ گام اول ما در این مسیر خواهد بود. /

نظر شما