شناسهٔ خبر: 166864 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما

باز شدن قفل‌های صنعت هسته‌ای کشور

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گزارش این کمیسیون را درباره طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران قرائت کرد.

به گزارش «نماینده»، ابوالفضل عمویی گزارش این کمیسیون را درباره طرح یادشده به شرح زیر قرائت کرد: طرح دوفوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران که جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود، با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذی ربط و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در جلسه مورخ ۹ آذر ۱۳۹۹ با اصلاح در عنوان و متن به شرح ذیل به تصویب رسید. اینک گزارش آن در اجرای ماده ۱۶۱ آیین نامه داخلی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.
وی در توضیح این طرح گفت: طرح مذکور چند هدف را دنبال می‌کند، هدف اول باز شدن قفل‌هایی است که بر صنعت هسته‌ای کشور وارد شده است، احیای این برنامه در واقع پیگیری اهداف شهدایی مانند شهید فخری زاده و شهید شهریاری و سایر شهدای هسته‌ای کشور است. افرادی که برای پیشرفت و توسعه کشور جان خود را فدا کرده اند. امروز ما به عنوان نمایندگان انقلابی تلاش می‌کنیم مسیر حرکت این شهدا و مسیر پیشرفت و توسعه کشور را احیا کنیم. برنامه هسته‌ای کشور باید طبق نیازها به پیش رود و انتظار داریم پس از تصویب این طرح توسعه پیدا کرده و روند آن تسریع یابد. اقای عمویی به هدف دوم این طرح اشاره کرد و افزود: مقابله با تحریم‌هایی که از سمت کشورهای غربی به ما اعمال می‌شود باید هدف دوم طرح فوق دانست، باید این اعمال تحریم‌ها را هزینه‌مند کنیم. تحریم علیه ایران رفتار بی هزینه‌ای نخواهد بود و تغییر محاسبه غلط دشمنان هدف این طرح است. باید به نحوی پیش رویم که نه فقط اعمال تحریم هزینه‌مند باشد، بلکه تخریب امنیت این مردم و به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای و مقام سیاسی معاون وزیر دفاع ما، رفتار بی هزینه‌ای نخواهد بود. وی ادامه داد: دشمنان فکر نکنند اگر دست به اقدام ترویستی بزنند، این اقدام بدون پاسخ خواهد ماند. بخشی از این پاسخ مجازات قطعی آن‌ها در خارج از مجلس توسط دستگاه‌های امنیتی و نظامی پیگیری خواهد شد، اما وظیفه مجلس تقویت مسیر توسعه و پیشرفت هسته‌ای کشور برای ادامه راه این شهدا است. طرح مذکور برای رسیدن به این هدف، طراحی شد و تلاش می‌کنیم رفتار و محاسبات غلط دشمنان که هزینه‌هایی را بر زندگی مردم با تحریم‌ها اعمال کرده اند، بدون پاسخ نماند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: معتقدیم با تمرکز بر تقویت برنامه هسته‌ای و ایجاد محدودیت برای بازرسی‌هایی که امروز دیگر مبنایی ندارد، می‌توان در مقابل تحریم‌ها ایستاد، این در حالی است که توازن در توافقات قبلی از بین رفته است و در رابطه با مبنای این بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای سوال وجود دارد، باید به این بی توازنی و عدم تبادل پاسخ داده شود. از این جهت ما در کمیسیون امنیت پس از بحث و گفتگو درباره ابعاد مختلف این طرح و شنیدن نظرات کارشناسان موضوع را دنبال کردیم و امیدوارم همکاران به نظر کمیسیون توجه کنند.

نظر شما