شناسهٔ خبر: 166862 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تعداد نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ در هیات نظارت بر نمایندگان افزایش یافت

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه گفت: با مصوبه امروز نماینده کمیسیون اصل ۹۰ از این پس به جای یک نماینده، دو نماینده در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان خواهد بود.

به گزارش «نماینده»، سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس گفت: در جلسه امروز ماده یک طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی افزود: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون، نمایندگان در طول دوران نمایندگی در داخل و خارج مجلس و در مقام ایفای وظایف نمایندگی موضوع اصول (۵۸)، (۷۶)، (۸۴)، (۸۷)، (۸۸)، (۸۹) قانون اساسی و مواد (۷۳)، (۷۶)، (۱۱۰)، (۲۰۶) و (۲۰۷) و (۲۱۶) قانون آیین نامه داخلی مجلس، ملزم به رعایت شئون نمایندگی هستند. شأنیت نمایندگی بدین معناست که افعال، گفتار و نوشتار در داخل مجلس و در مجامع عمومی اعم از حضوری و مجازی مغایر با اخلاق حسنه، موازین شرع و انقلاب اسلامی و اقتضاء جایگاه نمایندگی نباشد.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: بر اساس مصوبه امروز کمیسیون به منظور حفظ شأن و منزلت نمایندگان و نظارت درباره امور مربوط به دوران نمایندگی در ابتدای هر دوره مجلس شورای اسلامی و حداکثر سه ماه پس از انتخاب هیأت رئیسه، هیأت نظارت که از این پس هیأت نامیده میشود مرکب از افراد زیر برای همان دوره تشکیل می‌شود: یکی از نواب رئیس به انتخاب هیأت رئیسه برای هر سال، دو نفر از اعضای کمیسیون اصل نودم (۹۰) به انتخاب مجلس، یک نفر از اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی با سابقه قضایی به انتخاب مجلس، چهار نفر از نمایندگان با سابقه حداقل چهار سال سابقه مدیریت سیاسی موضوع بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری به انتخاب مجلس.

محمودی خاطرنشان کرد: مصوبه امروز کمیسیون حتما نباید دو نفر نماینده کمیسیون اصل ۹۰ در هیات نظارت از میان ۸ نفر عضو دائم باشند بلکه هر دو نماینده می‌توانند از اعضای دائم یا غیردائم ک  میسیون اصل ۹۰ باشند.

وی افزود: همچنین در تبصره یک این ماده تصویب شد که هیأت رئیسه مکلف است برای ثبت نام متقاضیان عضویت در هیأت یک هفته مهلت تعیین نماید.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: اعضای کمیسیون همچنین در تبصره ۲ مصوب کردند که داوطلبان منتخب کمیسیون‌های یاد شده موضوع بند (ب) و (پ) توسط کمیسیون مربوطه و نمایندگان بند (ت) به پیشنهاد جلسه مشترک هیأت رئیسه و رؤسای شعب به میزان دو برابر به صحن علنی معرفی می‌شوند و انصراف آنان قبل از رأی‌گیری و در صورت انتخاب تا شش ماه پذیرفته نمی‌شود. در هر صورت انتخاب افراد در هر مرحله با رأی اکثریت مطلق نمایندگان حاضر در مجلس است.

محمودی خاطرنشان کرد: همچنین در تبصره ۳ این تبصره آمده است که هیأت از بین اعضای خود یک رئیس و دو نائب رئیس و یک سخنگو انتخاب می‌نماید.

وی افزود: در تبصره ۴ مصوبه امروز  کمیسیون نیز آمده است که در صورت غیبت غیرموجه هریک از اعضای انتخابی در سه جلسه متوالی و یا یک چهارم جلسات متناوب در مدت شش ماه، یا ضرورت تغییر هریک از اعضای هیأت به تشخیص اعضای جلسه موضوع تبصره (۲) این ماده فرد جایگزین مطابق تبصره مذکور انتخاب می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در پایان گفت: این ماده هفته گذشته در کمیسیون آیین نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و تغییرات لازم در آن اعمال شده بود اما به دلیل آنکه اعضای کمیسیون به حد نصاب نرسید امکان رای گیری در مورد آن وجود نداشت و امروز این ماده از طرح به رای گذاشته شد و با اجماع به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

نظر شما