شناسهٔ خبر: 166749 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

جلال زاده در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

تا در دولتمردان جهش فکری رخ ندهد، وضع کشور همین است

وحید جلال‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه تجربه ۴۰ سال انقلاب در نگاه به غرب ختم نمی‌شود، تصریح کرد: دولت روحانی اعتماد کشورهای منطقه به مراودات اقتصادی را تضعیف کرده است.

وحید جلال‌زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» در پاسخ به پرسشی دربارۀ میزان توجه دولت به ظرفیت‌های اقتصادی ایران و پیشبرد آن در کشورهای منطقه، اظهار داشت: یکی از شعارهای مهم از ابتدای انقلاب اسلامی «استقلال» بود. به این معنا که بر ظرفیت‌های داخلی، مردم و آنچه خود دارد و داشته‌های خویشتن تکیه کند.

وی به خودکفایی در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: این مهم در روزگار جنگ حد والای خودش را نشان داد. ما در جنگ حتی از واردات پوتین هم منع بودیم و به ما سیم خاردار هم نمی دادند.

جلال زاده تصریح کرد: ما در جنگ نشان دادیم اگر به داشته‌ها و ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم، می‌توانیم در مقابل بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا بایستیم و مقاومت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جنگ یک عده به عراق پول، یک عده سرباز و یک عده تجهیزات می‌دادند. کشورهایی مثل سودان و مصر که پول و تجهیزات نداشتند نیرو می‌دادند و تنوع اسرایی که می‌گرفتیم همین را نشان می‌داد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: عربستان و کویت از طریق کشورهایی مثل فرانسه، انگلیس، آلمان و یا امریکا پول پرداخت میکردند تا از این طریق به رژیم بعث برای تامین تجهیزات کمک کنند.

جلال زاده تاکید کرد: ما در جنگ در حد بالا نشان دادیم اگر به ظرفیت های داخلی توجه کنیم، می توانیم موفق شویم. ظرفیت های داخلی صرفا ظرفیت‌های مادی نیست و ظرفیت های معنوی، ظرفیت نیروی انسانی و جوانان هم هست.

وی به با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره جوانان که فرموده‌اند مشکلی نبوده که به جوان ها ارائه کنیم و از حلش عاجز باشند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به جهت سوق‌الجیشی در یک جغرافیای ویژه‌ای واقع شده و با ۱۵ کشور مرز مشترک دارد و کمتر کشوری در دنیا این وضعیت برخوردار است؛ احتمالاً رقبایمان چهار پنج کشور بیشتر نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: در دنیا بیشترین واردات و صادرات کشورها با همسایگان خود است. اگر امریکا را هم بررسی کنید درصد بالایی از تجارت و بازرگانی‌اش با کشورهای حوزه امریکای شمالی و امریکای لاتین و بخشی هم با سایرین است. چند درصد مراودات تجارتی اروپا با خود اتحادیه اروپا و چند درصد با بیرون است؛ این یعنی اگر جمهوری اسلامی این ۱۵ کشور را لحاظ کند می‌تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی حال حاضر خود را رفع کند.

جلال زاده تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تفکری که بر دولت حاکم است تفکر نگاه به غرب، امریکا و اروپا است و دنیا را در آن خلاصه می کند و این در تناقض با شعارهای اولیه انقلاب و تجربیات این ۴۰ سال ماست که دنیا فقط غرب نیست.

وی به ظرفیت‌های همکاری اقتصادی با کشورهایی همچون آمریکای لاتین اشاره کرد و گفت: در امریکای لاتین می توانیم دریایی از ظرفیت برای صادرات و واردات پیدا کنیم. ما روابط خوبی با ونزوئلا داشتیم ولی این دولت آن را تعطیل کرد و دوباره به همین دوستان قدیمی پناه برد.

جلال زاده ادامه داد: در حال حاضر کشورهای همسایه که بعد از این تحریم‌ها با ما مراوداتی را شروع کردند در گفت و گوهایشان این را می‌پرسند که آیا این روابط را ادامه خواهیم داد یا اگر فردا اروپا به ما لبخند زد، آنها را ترک خواهیم کرد و جدا می‌شویم؟! این یعنی اعتماد کشورهای همسایه را تضعیف کردیم و علتش این است که سیاست یکنواخت نداریم. فرض کنیم فردا اروپا مراوداتی با ما برقرار کند، چه منافاتی دارد که با ترکمنستان، تاجیکستان و... مراودات داشته باشیم؟!

وی افزود: امروز، سطح مراودات ترکیه که دقیقا در مقابل و خصومت با سوریه است هشت برابر جمهوری اسلامی ایران است؛ یعنی ما سه درصد از بازار سوریه را در دست داریم و ترکیه ۲۴% را در اختیار دارد.

نماینده ارومیه گفت: اگر به فروشگاه های ارمنستان که از قدیم با ترکیه خصومت دارد سر بزنید، می بینید اجناس ترکیه بیشتر از کالاهای جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه سیاست های دیپلماسی اقتصادی ما متوازن نیست، گفت: وضعیت روابط ما در لبنان هم همین طور است. در عراق شرایط خاصی حاکم است و در آنجا رقبایی داریم که اصلا نباید در عراق حضور داشته باشند اما هستند.

نماینده مردم ارومیه به شعار سال اشاره کرد و گفت: ابتدای سال که موضوع جهش تولید مطرح شد، گفتم که باید یک جهش فکری در دولتمردان رخ دهد و تا ادراکات مدیران دولتی تغییر نکند، وضع همین است که می بینید.

جلال زاده تصریح کرد: امروز مطمئنم که اگر دولتمردان قدری به شرق و کشورهای همسایه توجه کرده‌اند از روی اجبار و اکراه است، نه از روی انتخاب؛ چون ناچار بودند و باید این کار را می کردند.

وی با بیان اینکه این مشکلات در حوزه دیپلماسی اقتصادی ناشی از فکر در توانایی یا ناتوانی می دانم، گفت: تفکر حاکم بر این دولت نگاه به غرب و عدم توجه به ظرفیت های داخلی است.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: آذربایجان غربی قطب کشاورزی ایران با هجده هزار میلیارد تومان گردش مالی در این حوزه است، وزیر کشاورزی از روز اولی که به این مسئولیت رسیده پایش را به این استان نگذاشته و این یعنی الآن هشتصد هزار تن به مبلغ شش هزار و چهارصد میلیارد تومان در سردخانه های آذربایجان غربی که سرمایه این مردم است مانده و راهی برای صادرات ندارد و این یک نمونه است.

جلال زاده افزود: حتما در صنعت و خدمات همین داستان را داریم. به نظر من تفکر و اراده مقدم بر توانایی است. اول باید اراده کاری را داشته باشند و در تفکر هم جایی داشته باشد و سپس اقدام کنند. این دولت در فکر توجه به مسائل داخلی و همسایگان نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه‌هایش در حوزه انتخابیه اشاره کرد و گفت: بنده معتقدم در حال حاضر چیزی به نام اقتصاد در ایران اصلا نداریم و ربطی به این دولت ندارد و یک چیز تاریخی است و چیزی به نام فرهنگ و یک چیز چارچوب بندی شده در کشور نداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی، ادامه داد: بانک، بورس و کارخانه داریم اما اقتصاد نداریم. از جمله چیزهایی که در ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب مغفول واقع شده موضوعی به نام آمایش سرزمینی است.

جلال زاده ادامه داد: آمایش سرزمینی یعنی ظرفیت های یک منطقه را حساب کنند و بر اساس این ظرفیت ها بگویند در این منطقه چه باید کرد، در حال حاضر آمایش سرزمینی برای هر منطقه انجام شده و روی کاغذ هست اما چون از گذشته این آمایش سرزمینی را شخم زدیم چیزی از آن باقی نمانده امروز هم خیلی رعایت نمی شود.

وی به مزیت های آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت های اصلی آذربایجان غربی آب، خاک و هوای پاک است و دومین دارنده آب در جمهوری اسلامی ایران بعد از خوزستان است و مرزهای طولانی با کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه دارد و تنها استانی است که با سه کشور مرز مشترک دارد و بیشترین و پر حجم ترین پایانه های جمهوری اسلامی در آذربایجان غربی واقع شده مثل پایانه بازرگان، کاپیکوی، اتور، سرو و پیران شهر و اینها به این استان ظرفیت های بی نظیری در حوزه تجارت، گردشگری و کشاورزی داده که بتواند حرف های خوبی بزند.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: عادت بدی که از مسئولین به جا مانده این است که می‌خواهند یک استان هم صنعتی، هم توریستی و هم کشاورزی باشد و این شدنی نیست و خیلی از منابع را در این راه از دست دادیم و نمونه های زیادی وجود دارد که در یک نقطه از کشور میلیاردها تومان سرمایه گذاری کردند و هزینه حمل و نقلی که به آن جنس و محصول بستند و اضافه کردند آن را زیان ده کرده و باید در جای خودش تولید می شد اما نماینده، استاندار، وزیر و یا رئیس جمهور اهل آن منطقه بوده و در آنجا کار کرده است.

جلال‌زاده معتقد است بسیاری از استیضاح‌ها که توسط نمایندگان مطرح می‌شود، مخل اجرای طرح آمایش سرزمینی است. بعضی از امضاهایی که پس گرفته می شود، همه اش پول، رانت و فساد مالی نیست و بخشی از آن همین چیزهاست؛ یعنی وزیر امتیازی که نباید به یک نقطه بدهد را به خاطر پس گرفتن امضای نماینده می دهد و می گویند همان طور که بقیه داده اند ما هم می دهیم و لذا این اتفاقات می افتد و اینها کلا تنظیمات توسعه ای کشور را به هم می‌زند.

وی به یکی دیگر از ویژگیهای ارومیه اشاره کرد و گفت: از جمله مزیت های ارومیه موضوع کشاورزی است، یعنی اگر کشاورزی آذربایجان غربی و حوزه انتخابیه بنده یعنی شهر ارومیه را توسعه دهیم هم اشتغال را تقویت کردیم، هم درآمد را بالا بردیم و هم رفاه را تامین کردیم.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که به یک جوان ایرانی شغل و درآمد مناسب بدهیم و رفاه لازم را برایش تامین کنیم. اگر این از حوزه کشاورزی و صنعت قابل تامین است چرا باید شتر گاو پلنگی توسعه را جلو ببریم؟! لذا امروز یک توسعه نامتوازن داریم.

جلال زاده افزود: با توجه به همین اولویت در دفترم در ارومیه اقدام به تاسیس قرارگاه کشاورزی کردم و از نخبگان علمی و خبرگان اجرایی دعوت شده و داریم روی اولویت های کشاورزی شهرمان و مشکلاتی که دارد در این قرارگاه بحث و تبادل می کنیم و امیدوارم در فصل خود بتوانیم آن را به یک خروجی تبدیل کنیم.

وی میگوید: ۱۵ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی در بخش تولید و ۸۵ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی در قسمتهای بعد از تولید نهفته است که خیلی ها به این مهم توجه نمی کنند و اگر یک مدیر عالیرتبه متوجه این شود، آن گاه به حمل و نقل، نگهداری، فروش و صادرات فکر می کند.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان غربی ادامه داد: در ارومیه و استانی که مقام اول سردخانه های کشور را دارد به تعداد انگشتان یک دست ماشین های کانتینردار و یخچال دار وجود دارد و نزدیک به یک میلیون تن محصول در سردخانه های استان هست و برای انتقال آنها از ارومیه به تهران باید از جای دیگری ماشین های کانتینردار یخچال دار گرفته شود و این همان ۸۵ درصد است.

جلال زاده افزود: ما در فروش، بسته بندی و صادرات محصولات کشاورزی مشکل داریم. درحال حاضر از هشتصد هزار تن سیب که در سردخانه های ارومیه و آذربایجان غربی دپو شده نهایتاً دویست تا سیصد هزار تن آن تا بعد از عید در داخل مصرف خواهد شد، چون استان های دیگری هم هستند؛ سه میلیون تن محصول سیب کشور است و یک و دویست آن متعلق به آذربایجان غربی است یعنی نزدیک به دو میلیون تن در جاهای دیگر است.

وی ادامه داد: ما با ششصد هزار تن بقیه چه کار کنیم؟! وزیر جهاد کشاورزی به ارومیه نمی آید ببیند کشاورز، سردخانه و صادر کننده چه مشکلی دارند.

نماینده مردم ارومیه از نامه خود به روحانی خبر داد و گفت: در نامه ای به آقای روحانی نوشتم حداقل کاری که می شود کرد این است که پای درد دل این افراد بنشینید و از نزدیک ببینید اوضاع کشور چگونه است.

جلال زاده افزود: مشکل اصلی کشور موضوع اشتغال است ولی اصلی ترین اولویت من در ارومیه ارتقای وضعیت کشاورزی در ارومیه است.

وی گفت: کشاورزی فقط کشت و زرع نیست و صنایع تبدیلی هم هست که ارومیه در این قسمت مقام اول را دارد اما حلقه های مفقوده ای دارد. ما بسته بندی خوب نداریم و کنسانتره که تولید می کنیم روی دستمان می ماند و نمی دانیم آن را به کدام کشور صادر کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی در بخش پایانی سخنان خود به انتظام در مجلس اشاره کرد و گفت: متاسفانه در عرصه داخلی از بی نظمی خاصی برخوردار هستیم، به عنوان مثال در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ هستیم و من قول می دهم تمام افرادی که در این عرصه وارد شوند هیچ برنامه ای ندارند.

جلال زاده ادامه داد: آقای روحانی که امروز به عنوان رئیس جمهور هستند در سال ۹۲ برای این عرصه نیامده بود و معتقد بود که آقای هاشمی رئیس جمهور میشود و خود را زاپاس هاشمی می‌دانست.

وی تصریح کرد: متاسفانه فرد نمی تواند برنامه داشته باشد و احزاب باید برنامه مدون برای کشورر داشته باشند، باید نظام سیاسی کشور به سمت تحزب گرایی سوق پیدا کند و احزاب برای عرصه های مختلف برنامه داشته باشند.

[مصاحبه کننده: علیرضا رحمانی]

نظر شما