شناسهٔ خبر: 166637 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بررسی طرح گسترش ماموریت‌های دیوان محاسبات در کمیسیون بودجه

دیوان محاسبات نایب‌رئیس کمیسیون بودجه با اشاره به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون دیوان محاسبات گفت: بر اساس این طرح، این دیوان به موضوع ترک فعل دستگاه‌ها ورود می‌کند.

به گزارش «نماینده»، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای، در تشریح جزئیات نشست امروز (دوشنبه 3 آذر) این کمیسیون اظهار داشت: با توجه به حجم 3 تا 4 برابری بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به بودجه عمومی و ضرورت نظارت بیشتر مجلس بر آن، جلساتی در کمیسیون برنامه آغاز شده که امروز اولین نشست آن بود این در حالی است که پیش از این بودجه شرکت‌های دولتی برای بررسی در فرصت 20 روزه به دیوان محاسبات ارسال شده بود و دیوان محاسبات به‌زودی گزارش خود را به کمیسیون برنامه ارسال خواهد کرد.

وی افزود: بودجه شرکت‌های مهم‌ به‌ویژه شرکت‎های مادر تخصصی مانند شرکت ملی نفت ایران باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد لذا تصمیم داریم مصارف بودجه‌ای شرکت ملی نفت ایران یعنی همان 14.5 درصد درآمد حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی را شفاف‌سازی کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه محاسبات مجلس تصریح کرد: همان کاری که برای شفاف‌سازی یارانه‌ها در تبصره 14 انجام شد باید درباره بودجه شرکت ملی نفت ایران هم انجام شود. 

وی اظهار داشت: اعمال مدرک دوم فرهنگیان که به دلیل داشتن بار مالی از سوی شورای نگهبان به مجلس ارسال شده بود دستور کار دوم این کمیسیون بود که بعد از مشورت با یکی از اعضای حقوقدان این شورا اصلاح و تصویب شد. 

خدابخشی گفت: طرح اصلاح موادی از قانون دیوان محاسبات کشور با حضور بذرپاش رئیس دیوان محاسبات در بخش بعدی این کمیسیون بررسی شد این در حالی است که این طرح با امضای 80 نفر از نمایندگان در 4 ماده و تعدادی تبصره به این کمیسیون ارسال شده بود. 

نایب رئیس کمیسیون برنامه مجلس افزود: در صورت نهایی شدن این طرح دیوان محاسبات ماموریت گسترده‌ و نظارت بیشتری را در بررسی هزینه کرد بودجه عمومی نهادها و دستگاه‌هایی مانند شهرداری ها پیدا خواهد کرد، و به این دیوان ماموریت داده می‌شود تا موضوع مربوط به ترک فعل دستگاه‌ها را به صورت قانونی و جدی‌تر پیگیری کند.

نظر شما