شناسهٔ خبر: 166168 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: میزان

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

کمتر تحریمی بر روی ایران اثر می‌گذارد

عباس مقتدایی نائب رئیس «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس با بیان اینکه فشارهایی که در طول سال‌های گذشته از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گرفت، سبب شد تا ما به طورکلی دوران تاثیرگذاری تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم، گفت:امروز کمتر تحریمی است که بتواند نسبت به جمهوری اسلامی اثرگذار باشد؛ البته تحریم‌ها می‌توانند اذیت کننده باشند، اما نمی‌توانند کارآمد باشند تا وضع کنندگان تحریم به نتیجه دلخواه خود برسند.

به گزارش «نماینده» عباس مقتدایی گفت: فشار‌هایی که در طول سال‌های گذشته از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران وارد شد، سبب شد تا ما به طورکلی دوران تاثیرگذاری تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم.

وی تاکید کرد: امروز کمتر تحریمی است که بتواند نسبت به جمهوری اسلامی اثرگذار باشد؛ البته تحریم‌ها می‌توانند اذیت کننده باشند، اما نمی‌توانند کارآمد باشند تا وضع کنندگان تحریم به نتیجه دلخواه خود برسند.

نائب رئیس «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس با بیان اینکه ترامپ در حدود دو سال قبل اعلام کرد با اعمال تحریم‌ها می‌تواند برروی تصمیمات جمهوری اسلامی ایران اثر بگذارد، ولی این مسئله در عالم واقع رخ نداد، اظهار داشت: امروز هم که هر یک از دو کاندیدای انتخابات آمریکا موضوع ایران را در صحبت‌های خود مطرح می‌کنند به جهت اهمیتی است که ایران در منطقه دارد.

وی با بیان اینکه اینک ایران به عنوان الهام بخش کشور‌های جهان است، بیان داشت: ایران توانسته با اقتدار تحریم‌ها را پشت سر بگذارد و الگو‌های جدیدی برای اداره امور بدون اتکا به کشور‌های قدرتمند باشد و این مسئله باعث شده تا ایران مورد توجه سایر ملل قرار بگیرد.

مقتدایی اظهار داشت: ماه‌های آینده، ماه‌هایی است که بی اثر بودن تحریم‌ها برای زمین گیر کردن ایران بیش از پیش هویدا خواهد شد.

وی بیان داشت: تغییر دولت در آمریکا سبب می‌شود هر یک از دو رقیبی که بتوانند به قدرت برسند بهانه‌ای برای ارتباط با ایران پیدا کنند لذا ایران در چارچوب منافع ملی خود اقدام می‌کند و اگر منافع ملی اقتضا کند هر اقدام پیش دستانه و بازدارنده‌ای را انجام خواهیم داد.

نائب رئیس «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس تاکید کرد: واقع گرایی اقتضا می‌کند که دولتمردان آینده و فعلی آمریکا پدیده‌ای به نام جمهوری اسلامی ایران که با فشار و تهدید نمی‌توان آن را به زانو در آورد را به رسمیت بشناسند. ایران دارای تمدن و فرهنگ چندین هزارساله است و امروز در اوج عزتمندی در برابر فشار‌ها مقاومت می‌کند و این جنگ اراده‌ها با پیروزی جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است چرا که ترامپ ادعا‌هایی را علیه ایران مطرح کرده بود که نتوانست در صحنه واقعی اعمال کند.

نظر شما