شناسهٔ خبر: 166152 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۲۳طرح جهش تولید در دانشگاه علم و صنعت کلید خورد

واکسن کرونا مدیر دفتر توسعه فناوری دانشگاه علم و صنعت گفت: ۲۳ طرح جهش تولید در دانشگاه به تصویب رسیده و مجریان طرح در حال کار بر روی آن‌ها هستند.

به گزارش «نماینده» اسماعیل خان میرزا در خصوص پروژه‌های جهش تولید این دانشگاه گفت: موضوع جهش تولید بر پایه منویات مقام معظم رهبری، ابتدای سال در دانشگاه کلید خورد و در همان ایام تعطیلات عید و با وجود شیوع کرونا با مشارکت و همکاری اجزای اکوسیستم کارآفرینی، فرایند جهش تولید را با توجه به توانمندی دانشگاه طراحی کردیم و با پایان تعطیلات اجرای طرح آغاز شد.

خان میرزا هدف از طرح جهش تولید را به مرحله تولید رساندن بخشی از دستاوردهای دانشگاه بر شمرد و افزود: در این راستا تاکید ما بر طرح‌هایی بود که اولاً قابلیت به تولید رسیدن در فرصت کمتر از یک سال را با سرمایه گذاری ها و جذب منابع مالی داشته و ثانیاً اینکه، حاصل دستاورهای فنی مهندسی اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت باشند.

وی در تشریح کلیات اجرای طرح‌ها، اظهار داشت: برنامه به این صورت بود که ابتدا ایده‌هایی را که این قابلیت را دارند، جمع آوری و سپس دوره‌های توانمندسازی و آموزشی لازم برای اعضای هیات علمی و دانشجویان برگزار شود. در ادامه و با اتمام دوره‌های توانمند سازی و آموزشی، طرح‌ها را به صورت کامل و پخته شده ارزیابی کرده و پس از آن از منابع صندوق ریسک پذیر دانشگاه، مبلغی را به هر یک از طرح‌ها اختصاص دهیم تا در فاز اول به نمونه محصول برسد و در مرحله بعد، نمونه محصولات در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد.

مدیر دفتر توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در این مسیر، خوشبختانه هیات مدیره صندوق خطرپذیر دانشگاه، در اولین جلسه طرح، تامین اعتبار این پروژه را تا سقف ۲ میلیارد تومان بر عهده گرفت؛ به این ترتیب که روی هر طرح، حداکثر ۷۰ میلیون تومان در فاز اول سرمایه گذاری کند تا طرح‌ها پیش بروند.

وی با بیان اینکه در این فرآیند بیش از ۷۰ طرح به دفتر توسعه فناوری، تجاری سازی و کارآفرینی دانشگاه رسید، گفت: این طرح‌ها طی ۲ مرحله ارزیابی شدند و در نهایت، ۲۷ طرح مورد تایید صندوق قرار گرفت. از این میان ۲۳ طرح قرارداد فاز اول شان با صندوق به امضاء رسید.

خان میرزا در خصوص محور طرح‌های تصویب شده افزود: این طرح‌ها در حوزه‌های محیط زیست با موضوعاتی همچون استفاده از فناوری‌های غشایی برای تصفیه آب و پساب، سنتز کربن متخلخل گرافیکی با روش سبز و تثبیت ریزگردها با استفاده از مواد نوین، در حوزه تجهیزات پزشکی با مباحثی مثل دستگاه اسکن سه بعدی فلوئوروسکوپی، کیت‌های تشخیص زودهنگام انواع سرطان با فناوری میکروفلوئیدیک و سامانه هوشمند رژیم غذایی، در حوزه مواد پیشرفته مورد استفاده در صنایع خودروسازی و دفاعی و نیز در حوزه آی تی؛ با موضوعاتی از قبیل سامانه‌های هوشمند مشاور در حوزه بورس و برچسب‌های دیجیتال فروشگاه‌های بزرگ، به مرحله قرارداد رسیده و مجریان طرح‌ها در حال اجرا هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که ان شاءالله تا پایان سال، حداقل نیمی از این ۲۳ طرح، با حمایت سرمایه گذاران که از همین حالا کمک‌های خود را آغاز کرده‌اند، به سرانجام برسد.

نظر شما