شناسهٔ خبر: 166122 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

رصد هوشمند بازار از سوی وزارت صمت ضرورت دارد

مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت مسیر نظارت را ناقص طی می‌کند در حالیکه این وزارتخانه ظرفیت مناسبی برای کنترل بازار دارد.

به گزارش «نماینده» مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: هرچند در کشور ما کالاها دو گونه‌اند؛ گروه نخست اجناسی که تولید آنها ارزبر بوده و به واردات مواد اولیه نیاز دارد و گروه دوم شامل کالاهایی می‌شود که تولید آنها به واردات مواد اولیه وابسته نیست اما در حال حاضر با رشد نرخ ارز، قیمت کالاهای هر دو گروه افزایش می‌یابد این در حالی است که افزایش قیمت کالاهایی که تولید آن ارزبر است منطقی خواهد بود اما گرانی کالاهایی که با مواد اولیه داخل تولید می‌شود، توجیهی ندارد و منطقی نیست.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر قیمت کالاهایی مانند گوجه فرنگی و... که در داخل تولید شده و بخش اصلی هزینه‌های تولید آن ریالی است -و تنها مبلغ کمی به ازای استفاده از سم ارزبر است-، با رشد نرخ ارز افزایش می‌یابد که این موضوع نشاندهنده گرانی بی منطق موجود در بازار است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مسیر نظارت را ناقص طی می‌کند

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در شرایط کنونی کنترل و نظارت بر بازار ضعیف است، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسیر نظارت را ناقص طی می‌کند در حالیکه این وزارتخانه ظرفیت مناسبی برای کنترل بازار دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: وزارت صمت می‌تواند از طریق سامانه‌ها به ویژه سامانه جامع تجارت، بازار را به صورت هوشمند رصد کند، در حالیکه در شرایط کنونی بازار به صورت سنتی کنترل می‌شود این روش علاوه بر اینکه زمانبر و هزینه بر است نتیجه‌ای نیز نداشته و شرایط کنونی بازار را ایجاد می‌کند.

نظر شما