شناسهٔ خبر: 165979 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

وجود اراده و نظارت در اجرای قانون «تعالی خانواده» در مجلس یازدهم

خانواده/43 عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: غلبه گفتمان لیبرالی در ساختار اجرایی کشور عاملی شده تا قانون تسهیل ازدواج و فرزندآوری بر روی زمین بماند.

به گزارش «نماینده» علی اصغر عنابستانی در مورد قانون تسهیل ازدواج گفت: طرح تعالی خانواده به جای طرح تسهیل ازدواج جوانان به تازگی مطرح شد، در کمیسیون فرهنگی،  اجتماعی و فراکسیون زنان و خانواده مورد بررسی قرار گرفت.  از اهداف اصلی این طرح حمایت از ازدواج و تشکیل خانواده و فرزندآوری است.

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح تعالی خانواده اگر عملیاتی شود می‌تواند یکی از طرح‌های تاثیرگذار در راستای ازدواج و فرزندآوری و کاهش جمعیت سالمند کشور باشد، این طرح در حوزه‌های متفاوتی برای تشکیل خانواده و فرزند آوری برنامه‌ریزی شده است.

جزئیات طرح تعالی خانواده

وی تاکید کرد: از جزئیات طرح تعالی خانواده می‌توانیم به کمک هزینه خرید لوازم جهیزیه برای ازدواج، یارانه پرداختی به فرزندان، تسهیلات هزینه درمان ناباروری تا ارائه تسهیلات مسکن اشاره کنیم، در این طرح تکالیف مختلفی برای دستگاههای متفاوت مشخص می‌شود.

عنابستانی اجرایی شدن طرح تعالی خانواده را یکی از بهترین طرح‌های مجلس یازدهم یاد کرد و گفت: طرح تعالی خانواده در کمیسیون اجتماعی و فرهنگی در حال رسیدگی است، اگر به مرحله عملیاتی شدن برسد یکی از بهترین طرح‌های مجلس یازدهم خواهد بود.

تمام ابعاد این طرح از چگونگی اجرا تا مرحله تامین منابع آن مورد در حال بررسی است، اگر قرار به عملیاتی نشدن است به صحن مجلس نخواهد رسید

نماینده مردم در مجلس یازهم تصریح کرد: تمام ابعاد این طرح از چگونگی اجرا تا مرحله تامین منابع آن مورد در حال بررسی است، اگر قرار به عملیاتی شدن نیست به صحن مجلس نخواهد رسید. براساس واقعیت‌های کشور به این طرح نگاه شده تا بر حسب یک آرزوی دست نیافتنی؛ وضع قانون و اجرای شدن آن دو مسئله مهمی است که باید مجلس به آن توجه ویژه ای داشته باشد.

منابع مالی بهانه‌ای بر اجرای نشدن طرح تسهیل ازدواج

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: کمیسیون اجتماعی بدون شک طرح تعالی خانواده به مرحله عملیاتی شدن خواهد رساند، یکی از بهانه‌های دولت برای اجرایی نشدن قانون تسهیل ازدواج نبودن منابع مالی آن عنوان کرده است، این طرح از ابتدا با سنجش محل تامین منابع آن مورد توجه قرار می‌گیرد تا به مرحله اجرایی شدن برسد.

قوانین که روی کاغذ خودنمایی می‌کنند

عنابستانی ادامه داد: متاسفانه مباحث مربوط به تشویق تشکیل خانواده، فرزندآوری و… همگی بر روی کاغذ ثبت شده و به مرحله عملیاتی شدن نرسیده، بسیاری از قوانین ما عملیاتی نشده بخشی از آن به ضعف قانون قسمتی به کمبود منابع باز می‌گردد. برای اجرای شدن قوانین باید اراده وجود داشته باشد علی‌الخصوص در اجرای قوانین مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی؛  قانونی که اراده اجرایی شدن آن در مجریان ایجاد نشود هر میزان هم خوب نوشته شود روی زمین می‌ماند و اجرایی نمی‌شود و فرهنگی منشعب از گفتمان لیبرالی بر آن حاکم می‌شود، بعضا در ساختارهای اجرایی کشور نفوذ کرده و اجازه نمی‌دهد ما در جهت رشد و جوان نگه داشتن جمعیت و فرزندآوری به توفیق دست پیدا کنیم، غلبه این گفتمان لیبرالی در ساختار اجرایی کشور عاملی شده تا تسهیل ازدواج و فرزندآوری بر روی زمین بماند.

قوانین را رسانه‌ای کنید تا اجرایی شود

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: قانون تسهیل ازدواج قانون جدیدی نیست، قانون کاملی است که قابلیت اجرایی شدن را داشت و منابع آن هم وجود دارد، اما به مرحله اجرایی شدن نرسید، دلیل اجرای نشدن آن نبود اراده در ساختار اجرایی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه است، امیدوارم با رسانه‌ای شدن این موضوعات بخشی از اراده از دست رفته در سازمان‌های متولی زنده شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: اراده و نظارت بر عملیاتی شدن قوانین در مجلس یازدهم وجود دارد، امیدوارم بتوانیم در مجلس یازدهم قوانین مربوط به تعالی خانواده را به مرحله عملیاتی و اجرایی شدن برسانیم.

نظر شما