شناسهٔ خبر: 165002 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حجت الله فیروزی در حاشیه بازدید از تحریریۀ «نماینده»:

وزارت صمت حتی یک روز هم نباید بدون وزیر می ماند، ولی ۴ ماه است با سرپرست اداره می شود/ دولت برای معیشت و زندگی مردم اهمیتی قائل نیست

حجت الله فیروزی فسا سخنگوی کمیسیون صنایع و معدن: عملکرد دولت در انتخاب وزیر وزارت صمت نشان دهنده این است که دولت برای حوزه ی معیشت مردم و زندگی مردم خصوصا در حوزه داخلی اهمیتی قائل نیست اگر وزیری از طرف دولت معرفی نشود مجلس با حضرت آقا مکاتبه کند که زمان سرپرستی را محدود کند و اجازه ندهند بیشتر از این وزارت خانه با سرپرست اداره شود.

«نماینده» - حدیث ابراهیمی راد -حجت الله فیروزی نماینده فسا  در استان فارس و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، دارای مدرک دکتری حقوق است. از جمله سمت های اجرایی او می توان به معاونت حقوقی و امور قراردادهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء  اشاره کرد.

در حاشیه بازدید حجت الله فیروزی از تحریریه «نماینده» مباحثی دربارۀ مسائل حوزۀ صنعت و موضوعات روز کشور مطرح شد و در کنار آن، راهکارهایی را برای حل مشکلات حوزه انتخابیه‌اش ارائه کرد. متن کامل گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

بعد از رأی عدم اعتماد مجلس به آقای مدرس خیابانی، آقای روحانی طبق رویه قانونی آقای سرقینی را به عنوان سرپرست معرفی کردند و باتوجه به تمام شدن مهلت 3 ماهه تصدی وزارت با سرپرست، در استجازه ای که از حضرت آقا گرفته شد ایشان فرمودند در اسرع وقت وزیر معرفی شود اما در عین حال از ۲۵ مرداد که سرپرست جدید معرفی شد بیش از یک ماه گذشته است  .با توجه به این شرایط، کمیسیون صنایع چه برنامه ای برای الزام دولت به معرفی وزیر دارد؟

شاید بتوان گفت در میان وزارتخانه ها هیچ وزارتخانه ای به اهمیت وزارت صمت نداشته باشیم دلیلش این است که تمام حوزه های صنایع از پایین ترین حوزه تا عالی ترین صنعت که کشتی سازی و هواپیما سازی باشد، در حوزه وزارت صنایع  است. در حوزه معدن، مس و آلومینیوم، کل بازرگانی خارجی و داخلی، تنظیم بازار و قیمت ها و حوزه اصناف همه زیرمجموعه وزارت صنایع هستند. ضمن اینکه خود این وزارتخانه حاصل تجمیع چند وزارتخانه است از جمله: وزارت صنایع سنگین، وزارت صنایع سبک، وزارت معدن و ... تجمیع ۵ وزارتخانه به وزارت کنونی است.

در شرایط فعلی بروز کرونا و شرایط سختی که عموما با معیشت روزمره مردم ارتباط دارد اهمیت این وزارتخانه بیشتر نیز می شود. طبیعی است وقتی یک موضوعی مهم باشد باید در اولویت انجام قرار گیرد و در خصوص این وزارتخانه هم باید همینطور باشد.

لذا با این اوصاف، وزارت صنایع و معادن با اینکه مهم ترین وزارتخانه ای است که به لحاظ جایگاهی در داخل کشور و در شرایط فعلی باید به آن توجه شود اما متاسفانه با این میزان اهمیت ۴ ماه است که بدون وزیر و با سرپرست اداره می شود. در ۳ ماه اول به لحاظ قانونی مجوز داشتند که با سرپرست اداره شود که متاسفانه همان ۳ ماه هم با توجه به اهمیتی این وزارتخانه داشت نباید یک روز هم بدون وزیر می ماند ولی متاسفانه دولت تا دقیقه ۹۰ از فرصت خودش استفاده کرد و در آخرین زمان یک وزیر را معرفی کرد.

آقای مدرس خیابانی به علل مختلف رای نیاوردند. از جمله در ۳ ماهی که سرپرست بودند قیمت ها در حوزه لوازم خانگی، در حوزه فولاد، در حوزه خودرو  و ...جهشی عمل  کرد. اینها اثرات نامطلوبی در سایر عرصه ها هم گذاشت از طرف دیگر ایشان در بازرگانی هم قائم مقام وزیر بودند و در آنجا هم دوستان از عملکرد ایشان گله هایی داشتند که باعث شد رای نیاورند البته عدم همراهی رئیس جمهور در جلسه هم بی تاثیر نبود زمانی که رئیس جمهور میخواهد یک وزیری را معرفی کند طبیعی است که باید از برنامه آن وزیر دفاع و حمایت کند وقتی تشریف نیاورند خودبه خود این برداشت تلقی می شود که این گزینه به رئیس جمهور تحمیل شده است و از این گزینه راضی نیستند.   لذا آن روز با مجموع مسائلی که ذکر شد وزیر پیشنهادی رای نیاورد انتظار بود با پایان ۳ ماه فرصت رئیس جمهور گزینه ای را به عنوان وزیر معرفی کند و در مجلس مطرح شود که متاسفانه این کار را نکردند و رفتند از مقام معظم رهبری اجازه ای گرفتند که سرپرست جدید بگذارند.

عملکرد دولت نشان دهنده ی این است که برای حوزه ی معیشت و زندگی مردم خصوصا در حوزه داخلی اهمیتی قائل نیست. مضافا اینکه دولت به حوزه تولید هم اهمیت نمی دهد، چرا که بخشی از تولید در حوزه صنعت و معدن است. حوزه صادرات هم اهمیت نمی دهند چرا که عموم درآمد ما در شرایط فعلی باید از محل صادرات باشد حالا صادرات غیرنفتی که ارز آوری داشته باشد. اینها را نشانه ضعف در بدنه دولت می دانیم.

**آیا آقای روحانی کسی را معرفی کرده است؟ در راهروهای مجلس شنیده می شود آقای سالاری رئیس تامین اجتماعی گزینه وزارت است کلا چه افرادی معرفی شدند؟

چند نفری مطرح هستند که ما با توجه به شرایط مجلس احساس می کنیم رای آوری نداشته باشند. آقای سالاری نیروی وزارت صمت نبوده است اطلاعات ایشان نسبت به وزارت صمت خیلی کم است و بعید می دانم وزارتخانه را بشناسند با توجه به زمان کوتاهی که از دولت باقی مانده است ما جای آزمون و خطا نداریم و کسی باید بیاید که وزارتخانه را بشناسد بخش های مختلف وزارت خانه، تعاملات و استعدادها را بشناسد تا زودتر راه بیفتد و شروع به کار کند.

گزینه ی دیگر آقای مهر علیزاده است که این چند روزه مطرح شده است ایشان هم مسئولیت هایی در کشور داشته اند ولی مسئولیتی در حوزه صنایع و معدن نداشتند

**با توجه به قانون منع به کار گیری بازنشستگان ایشان می توانند مشغول به کار شوند؟

ما شنیدیم که بازگشت به کار گرفتند؛ چون هنوز رسما ایشان معرفی نشده اند ما کنکاش نکردیم لذا من از اینکه بازنشسته هستند یا خیر، اطلاعی ندارم. صرف نظر از اینکه بازنشسته باشند یا خیر، از لحاظ تجربه نظرمان بر این است که نتوانند از طرف مجلس رای اعتماد بگیرند.

توقع این است که وزارتخانه ای به این بزرگی که قطعا نیروهای شایسته ای دارد، برای تصدی وزارت از نیروهای خودش استفاده کند کسی که وزارتخانه را بشناسد. حالا بنا نیست یک نفر صد درصد نظراتش مطابق با دولت باشد کسی باشد که این مدت باقی مانده از عمر دولت، کارها را پیش ببرد.

**با توجه به زمانی کمی که از عمر دولت مانده کمیسیون و مجلس  چه برنامه ای دارد؟

ما مستمر به دولت تذکر دادیم. مشکل اساسی ما در کمیسیون این است که وزارتخانه وزیر ندارد و ما نمی توانیم در خیلی از حوزه ها اعمال نظارت کنیم. در نظارت ها مخاطب تذکرات رئیس جمهور باشد چون وزیری وجود ندارد که از ایشان سوال شود یا استیضاح شود ما چکار می تونیم بکنیم اگر وزیری از طرف دولت معرفی نشود؟ شاید باید مجلس با حضرت آقا مکاتبه کند که زمان سرپرستی را محدود کند و اجازه ندهند بیشتر از این وزارتخانه با سرپرست اداره شود.

**احتمال هست که آقای سرقینی به عنوان وزیر معرفی شوند؟

یکی از شروطی که آقای سرقینی مطرح کرده بودند این بود که وزارت را نمی پذیرند و برای مدت محدودی سرپرست می مانند و مکاتباتی که ما دیدیم ایشان را از تغییر و تحول و انتصاب و ... نهی کرده بودند این نشان دهنده این است که ایشان گزینه ی وزارت نیستند و ایشان هم به عنوان گزینه جدی وزارت معرفی نشده است.

*دولت جدیتی در معرفی وزیر ندارد؟

یکی از نگرانی های مهم نماینده ها همین است که چرا دولت به وزارتخانه ای به این مهمی اهمیت نمی دهد. این به مردم آسیب می زند ما واقعا جوابی برای مردم و خبرنگاران نداریم.

**دلیل بی ثباتی و افزایش قیمت خودرو چه چیزی است؟ علل خارجی دارد یا داخلی؟

قیمت خودرو ترمز بریده و دولت عملا هیچ نظارتی به این بازار ندارد. گاهی از ما سوال می کنند نقش نظارتی مجلس در این زمینه چیست؟ باید بگویم نقش نظارتی مجلس، نقش های نظارتی کلان است. نقشی نیست که ما بتوانیم از مدیرعامل ایران خودرو بپرسیم چرا قیمت افزایش پیدا کرده است؟ طرف حساب مجلس، رئیس جمهور و وزرا هستند.

چند علت مهم در حوزه خودرو مطرح است: مهم ترین دلیل این است که ما برخلاف کشورهای دیگر، به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای در کشور نگاه می کنیم حتی در کشور های ضعیف هم به خودرو به عنوان یک کالای مصرفی نگاه می شود. این نوع نگاه سرمایه ای به خودرو سبب شده است مردمی که بخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند هر روز سرمایه خود را در یک حوزه ببرند یکبار روز در حوزه ارز، یک روز در مسکن، یک روز در حوزه بورس و امروز هم در حوزه خودرو.

علت دوم وجود نقدینگی بسیار زیاد در کشور است با اینکه همه می گویند کشور ما بخاطر تحریم ها فقیر شده اما بنده معتقدم کشور پر پولی داریم ولی نمی دانیم چطور پول ها را هدایت کنیم. پول های سرگردان زیادی هست که ما نمی دانیم چطور هدایت کنیم. رئیس بانک مرکزی میگفت که نگویید پول های سرگردان اتفاقا بنده معتقدم سرگردان است که یک روز از مسکن سر در می آورد یک روز در حوزه بورس سر در می آورد. این نتیجه آن است که هیچ جهت دهی در این زمینه وجود ندارد این پول ها باید در حوزه تولید، صنعت سرمایه گذاری شود تا خروجی داشته باشد.

علت سوم عدم تعادل عرضه و تقاضا است. نیاز واقعی کشور ما به خودرو یک میلیون دستگاه در سال است و توان خودرو ساز هم در سال حدود ۳۰۰ هزار در سال است، لذا ما همیشه کسری داریم. با این شرایط، خودرو ساز وقتی اعلام می کند فروش فوری داریم و ۱۵ هزار خودرو عرضه می کنیم، در مقابل ۸ میلیون نفر ثبت نام کنند. تقریبا ۷ برابر نیاز سالانه برای یک مرحله فروش فوری، این ناشی از همان بلاتکلیفی نقدینگی است و یکی از علت ها نیز عدم تعادل عرضه و تقاضا است.

موضوع دیگر این است، خودروهایی داریم که در سنوات گذشته ساخته شده ولی پلاک گذاری نشده است اگر این پلاک گذاری انجام شود مقداری از نیاز جامعه رفع می‎شود

**این عدم پلاک گذاری ها عمدی است یا واقعا زمان بر است؟

در این مسئله راستی آزمایی نشده است که بدانیم عمدا به صورت قطره چکانی به بازار عرضه می شود یا خیر. مقداری خودرو هست که نقص قطعه دارند و تکمیل نشده است تا وارد بازار شود.

بخشی از افزایش قیمت ها نیز ناشی از افزایش قیمت ارز است. وابستگی صنعت ارزهم به مرور کم شده است. در جلسه ای هم که با دبیر انجمن قطعه سازان داشتیم می گفتند برای هر خودرو از ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار وابستگی داریم که در مجموع این میزان وابستگی زیاد نیست.

باید مدیریت نامناسب را هم در کنار دلایل ذکر شده بگذاریم. البته مدنظر بنده مدیریت دولتی است نه مدیریت خودرو سازها به دلیل اینکه زمان آنها محدود است. گرچه ولی انتقادهایی به آن ها هم هست. به دلیل آنکه هیچ صنعتی در هیچ کجای دنیا به اندازه صنعت خودرو سازی ما مورد حمایت قرار نگرفته است. در همه سال ها و در همه دولت ها خودروسازها مورد حمایت دولت ها بوده اند و توقع از کشوری که این همه از خودروسازها حمایت می کند این است که شرایط خودرو سازی آن بهتر از این باشد انتقادی هم به آن ها وارد هست ولی نسبت به مدیریت بازار انتقاد بیشتربه بخش دولتی وارد است.

**مهم ترین دغدغه شما در مورد حوزه انتخابیه چیست؟ کار کارخانه قند در حوزه انتخابیه به کجا رسید؟ و مشکل دیگر که بی آبی فسا است چطور برطرف می شود؟

مهم ترین دغدغه مردم اشتغال است جمعیت زیادی از جوان ها را دولت تشویق کرده است که درس بخوانند، مخصوصا در دانشگاه های غیردولتی که در همه شهرها وجود دارد. مردم هزینه کردند و با توجه هزینه های خیلی زیاد بالاخره مدرک گرفتند و این جوانان الان بیکار هستند. در حال حاضر مهم ترین دغدغه مردم حوزه انتخابیه اشتغال است.

در شهرستان ها که وارد می شویم زیرساختهای جاده ای هم کامل نیست. هنوز در شهرستان ها حوزه های راه مشکلات اساسی دارند و ماهانه افراد زیادی در جاده ها تصادف می کنند و جان را از دست می دهند. در حوزه آب مشکلات اساسی وجود دارد مخصوصا در زمینه آب شرب مخصوصا در تابستان خیلی از روستاهای حوزه انتخابیه با مشکل قحطی آب مواجه‎اند حتی در شهرستان هم همین مشکل را داریم.

در حوزه انتخابیه پیگیر ۳ اتفاق مهم را هستیم که با انجام این کارها شرایط اشتغال خیلی بهتر می شود چون در حقیقت نیاز فوری جامعه خصوصا حوزه انتخابیه ما است.

در شهر فسا یک کارخانه قند داریم که مربوط به اتکا (وزارت دفاع) بود. این کارخانه چند سال قبل به بخش خصوصی فروخته شد و این اشخاص نداشتند توان اداره ی آن را بدلیل عدم تخصص شخصی و این دلیل باعث شد که به تعهد خودشان عمل نکنند و کارخانه با مشکل مواجه شود. تلاش هایی از طرف دادگستری، فرمانداری  و شخص بنده شد و کمک کردیم که مشکل خریدار با اتکا حل شود و شرکت مینو کارخانه را خریداری کردند که تولید کننده ی نیرومندی هستند و مشکلات فنی کارخانه حل شد  و به امید خدا کار شروع می شود و قولی که داده شده گسترش کارخانه است الحمدالله با تلاش هایی که شده مشکلات کارخانه درحال حل شدن است

در شهرستان فسا یک کارخانه فولاد داریم که ۷۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی را در برگرفته و به بخش خصوصی واگذار شده است  شخص سرمایه گذار با بانک ملی برای تسهیلات به مشکل خورده که درصدد هستیم مشکل حل شود. اگر تسهیلات وارد چرخه کارخانه شود ان شاالله کارخانه شروع به کار می کند و این کارخانه می تواند بخش زیادی از اشتغال حوزه را پوشش دهد.

دولت دهم در حوزه پتروشیمی ها مصوبه ای داشت که ۴ شهر استان شیراز از جمله فسا  از خط اتیلن مرکز ۴ واحد تا پتروشیمی داشته باشند. در حقیقت گاز اتان در داخل مرکز تبدیل به اتیلن شود و به سمت شهرهای ذکر شده  بیاید تا به پلی اتیلن تبدیل شود و متاسفانه سالهاست متوقف شده و دلیل آن هم این است که سرمایه گذار می گوید به صرفه نیست که گاز را از عسلویه به فیروز آباد بیاوریم و از فیروز آباد به شهرهای دیگر.

سرمایه گذار به دنبال این است که طرح را در عسلویه پیاده کند چون معتقد است که به آب و گاز دسترسی دارد و صرفه اقتصادی دارد. همچنان ما اصرارمان بر این است که پتروشیمی در همان مکان های سابق در شهرهای فسا و ... اجرا شود دلیل هم این است که وقتی که این پتروشیمی ها احداث شده به دلیل صرفه اقتصادی نبود. هدف اشتغال هم بود. ضمن اینکه ما معتقد هستیم صرفه اقتصادی هم دارد. از این جهت که مسیر گاز کشی حدود ۳۵۰ کیلومتر است این در مقایسه با خط اتیلن غرب که گاز از عسلویه به ارومیه که نزدیک هزار و هشتصد کیلومتر است نسبت به آنجا یک سوم مسیر است و مقرون به صرفه است. دوم اینکه ما در مسیر بندر عباس هستیم و فاصله فسا با بندرعباس ۴۰۰ کیلومتر است که می تواند خیلی راحت منتقل کنند و صادرات کنند و از این جهت هم مقرون به صرفه است. از این جهت اصرار ما بر این است که پروژه در جای خودش اجرا شود و در صورت عدم اجرا، ما یک طرح جایگزین داریم که ۳ پتروشیمی فسا، جهرم و داراب  در یک نقطه ای در لب مرز این ۳ شهر باشد تا اجرا شود و تا انگیزه ی بیشتری برای سرمایه گذاری باشد.

طرح فاضلاب شهری و تصفیه خانه هم در شهرستان وجود دارد که منابع آن از طریق بانک توسعه اسلامی تامین شده است و که در حال پیگیری هستیم تا زودتر به مناقصه برود و شرکت مجری انتخاب شود. با اجرای این طرح تا زمان تکمیل هم که ۴ سالی طول می کشد برای اشتغال مفید است.

اولا در حوزه کشاورزی شهرستان فسا، ما سال ها تامین کننده ی گندم در کشور بودیم. دوم در حوزه باغداری در حوزه مرکبات مخصوصا انار نیز جایگاه بسیار خوبی داریم.

سوم «دامداری» است و بخش عمده ای از گوشت استان فارس و شهرهای اطراف از جمله یزد، هرمزگان، خوزستان و ... را ما تامین می کنیم. مثلا ۵۰۰ واحد دام داری در یک محل مستقر است و دام سبک و دام های سنگین دارد و بالغ بر ۱۰۰۰ واحد دامداری در سطح شهر مستقر است که ظرفیت بسیار خوبی است. متاسفانه ما کشتارگاه صنعتی نداریم و دنبال آن هستیم که با بخش خصوصی مذاکره کنیم تا سرمایه گذاری در این زمینه ایجاد شود و با انجام این کار، ارزش افزوده کشتار دام هم در شهرستان ایجاد می شود. اگر بتوانیم در کنار آن صنایع بسته بندی ایجاد کنیم، می توان در بحث صادرات هم از آن استفاده کرد. اکنون بخاطر نبود کشتار صنعتی خام فروشی میشود و ارزش افزوده آن از بین می رود و به استان های دیگر منتقل می شود.

در بحث آب برای کشاورزی با کم آبی مواجه بودیم اما الحمدالله امسال با بارش باران تا حدودی حل شد. باید کشاورزی را که در حقیقت زمینه اشتغال اکثریت خانوارها را فراهم می کند. احیا کنیم در حوزه باغداری هم خام فروشی داریم چون سردخانه های بزرگ وجود ندارد که ذخیره کنیم از طرف دیگر کارخانجاتی هم وجود ندارد که تبدیل به آب میوه شود در حقیقت اینها نواقصی هست که بخش خصوصی را متقاعد کنیم تا دراین زمینه سرمایه گذاری کنند که بتوانیم گامی برای مردم شهرستان برداریم.

نظر شما