شناسهٔ خبر: 164757 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تذکر به وزیر راه به منظور توسعه ترانزیت ریلی به کشورهای همسایه

پژمانفر// نماینده مشهد در مجلس در تذکری به وزیر راه و شهرسازی خواستار توسعه ترانزیت به ویژه در حوزه ریلی به کشورهای آسیای میانه شد.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در تذکری به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواستار توسعه ترانزیت در حوزه ریلی به کشورهای آسیای میانه به ویژه کشور ترکمنستان شد.

متن کامل تذکر نماینده مشهد به وزیر راه و شهرسازی به شرح زیر است:

خلاصه تذکر:

چرا وزارت راه نسبت به توسعه زیر ساختهای ترانزیت علی الخصوص ترانزیت ریلی به کشورهای آسیای میانه و ترکمنستان اقدامات جدی نکرده است؟

شرح تذکر:

آمار نشان می دهد طی 9 ماهه اول سال 97 ترانزیت جاده ای کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه از مسیر جمهوری اسلامی ایران نسبت به 9 ماهه سال قبل کاهش 21 درصدی و ترانزیت جادهای کالا از مبدا کشورهای آسیای میانه و از مسیر جمهوری اسلامی ایران به سایر کشورها رشد 15 درصدی داشته است. کاهش تدریجی ترانزیت جاده ای کالا از سال 94 تا کنون از این استان به ترکمنستان نظریه برنامه حذف ایران از این مسیر ترانزیتی را قوت می بخشد.

علی رغم اینکه بخش های قابل توجهی از کالا ها از مسیر ایران ترانزیت می شده و به کشورهای آسیای میانه و ترکمنستان از طریق جاده و راه آهن کشورمان منتقل می شده متاسفانه طبق گزارش سهم ایران رو به کم شدن است لذا می بایست نسبت به توسعه زیر ساختها علی الخصوص حمل و نقل ریلی برنامه روشنی وجود داشته باشد.

نظر شما