شناسهٔ خبر: 164258 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

همکاری مجلس با حوزه های علمیه برای رفع مشکلات کشور

قاضی زاده نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش «نماینده»، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که به قم سفر کرده است، عصر روز یکشنبه (۲ شهریورماه) با آیت الله حسینی بوشهری دیدار و گفت و گو کرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم گفت: این مجلس روحیه اسلامی و انقلابی دارد، برای همین قصد دارد تا حرکتی انجام دهد و رویکردش باید منبعث از حوزه علمیه باشد.

وی ادامه داد: مجلس باید یک نگاه اسلامی را دنبال کند، در حالی که بسیاری از موضوعات به ساختار اداری کشور برمی گردد. مانند حوزه اقتصادی در زمینه بانک، بیمه، مالیات و امور اجتماعی. بر این اساس حوزه باید به لحاظ نظری یا کمک فکری برای اصلاح ساختاری این بخش ها را به مجلس ارائه کند.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: براساس تجربه گذشته دارای نقصان هستیم و علت این امر فاصله گرفتن از احکام دین است، یعنی هر چه فاصله بیشتری از احکام دینی گرفتیم، مشکلاتمان بیشتر از گذشته شده، به طوری که مراجع تقلید و علما به مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی معترض بودند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرف دیگر نظام کارشناسی کشور موفق نبوده و نتوانسته راهکار مناسبی برای حل و فصل این موضوعات ارائه کند. این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش های و مرکز تحقیقات اسلامی داریم، اما آنها گاهی سرگرم پرداخت به مسائل جزئی شدند و به دنبال اصلاح ساختاری و سیستمی موضوعات نرفتند.

وی ابراز کرد: وقتی مسئله ای بزرگ و کلان می شود، مباحث و اختلاف نظرها بیشتر می شود که این امر منجر می شود که برنامه جامع، مدون نشود.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: در موضوعاتی مانند اصلاح نظام بانکداری به روشنی اختلاف نظر وجود دارد که قابل مشاهده است و بعضاً اقداماتی در مجلس شکل می گیرد که از اهدافش دور می کند.

وی ادامه داد: طبیعتاً در کنار مجلس و دولت یک نهاد نخبگانی حکومت ساز – دولت ساز اتفاق بیفتد تا بتواند برای امروز ما مدل های مورد نیاز را تولید و در اختیار قرار دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس تمایل دارد که به این سمت حرکت کند، همانطور که حضرت آقا مجلس یازدهم را مجلس انتظار و امید نامیدند. بر این اساس باید در سطحی که از سوی ایشان مطرح شده، مجلس باید ورود کند و به مسائل کشور بپردازد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: وقتی به سوابق مجالس گذشته نگاه می کنیم، می بینیم که کارهای ارزنده خوب بسیاری انجام شده، اما در امور اساسی و بنیادین با مشکلاتی مواجه هستیم و نتوانستیم اصلاحات جامع را به درستی انجام دهیم.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به عادی سازی روابط بین امارات و رژیم صهیونیستی گفت: موضع مجلس انقلابی در حوزه سیاست خارجی و دفاعش از جریان های مقاومت در مقابل اسرائیل در حالی است که متاسفانه عملکرد دولت های کوچک منطقه در به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس و همراهی با این رژیم و همراه کردن دیگران با رژیم صهیونیستی بوده است.

وی بیان کرد: رئیس مجلس مواضع خود را نسبت به این موضوع قبلا اعلام کرد و ما هم جلساتی با فرماندهان فلسطینی و دو تن از عالمان بحرینی و کویتی داشتیم و با توجه به فضایی که نسبت به عملکرد دولت های عرب در منطقه ایجاد شده، باید ملت ها حرکتی را انجام دهند تا این جریان به روند عادی تبدیل نشود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از این موضوع به مجلس شورای اسلامی و بخشی دیگر به ملت های جهان و عرب برمی گردد تا اقداماتی را در راستای حرکت اخیر امارات در عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی انجام دهد.

وی گفت: قطعاً این اقدامات باید از مسیر علما، چهره ها، نخبگان و فرهیختگان شکل بگیرد. چرا که اگر به این عمل مذبوحانه پاسخ مناسب داده نشود، در ظرف زمانی خود توسط دشمنان اسلام اینگونه تعبیر می شود که ملت ها با آنها همراه شدند و آزادی عمل بیشتری این مسئله را جلو می برند.

قاضی زاده هاشمی ابراز کرد: با اینکه پرده ریا از چهره آنها پایین می افتد، در حالی که قبلا ارتباط پنهان با رژیم صهیونیستی داشتند، اما باید این اقدام برایشان پرهزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید بر طبل رسوایی آنها نواخته شود و صدای اعتراض ها در ملل منطقه با صدای بلند شنیده شود.

در ادامه این دیدار آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به شکل گیری مجلس یازدهم و مشکلات موجود در کشور گفت: دغدغه هایی که مجلس یازدهم دارد، بجاست و در صورتی که به موقع پرداخته نشود، خروجی نخواهد داشت. همانگونه که رهبر انقلاب منت بر سر مجلس گذاشتند و آن را قوی خواندند، قوی بودن بار معنایی بلندی دارد و می توان گفت که زمانی که ایشان انتظار را مطرح کردند، یعنی اینکه مجلس یازدهم باید قوی باشد.

وی ادامه داد: مجلس بالقوه می تواند قوی باشد. ارتباط لازم بین حوزه به عنوان کانون ایده پردازی، نظام سازی و فکر اتفاق نیفتاده، به طوری که روحانیونی که در طول ادوار گذشته به مجلس راه یافته اند در واقعیت نمایندگی حوزه علمیه را نداشتند و به صورت عادی به مجلس راه میوفتند، به همین دلیل رابطه سیستمی بین حوزه علمیه و مجلس برقرار نشد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: مجالس دنیا براساس مبانی عرفی تصمیم می گیرند و جایگاه نظارتی وجود ندارد، اما در کشور ما ساختارها متفاوت است و شورای نگهبانی داریم که سد استواری برای بسیاری از موارد بوده، ولی هر چه نگاه کنیم این شورا با تمام تلاش، خدمات و پشتوانه عظیمی که برای انقلاب بوده است، باعث شده که تا به صورت نظام مند، تعامل بین مجلس و شورای نگهبان شکل نگیرد.

وی افزود: از مجلس انتظار می رود که انسجام داشته باشد، یعنی اینکه مجلس نباید دچار تفرقه و حاشیه شود، که این امر موجب مشغول شدن ذهن مردم و جامعه شود. در صورتی که اظهارنظری انجام شود که موجب مشغول شدن افکار مردم شود و آنها را به حاشیه براند، قطعاً این کار گناه نابخشودنی است. بر این اساس از مجلس انتظار می رود که مشکلات و اختلافات را در درون خود حل کند، به طوری که به سمت جامعه نرود.

حسینی بوشهری بیان کرد: یکی دیگر از انتظاراتی که از مجلس یازدهم می رود، آسیب شناسی است که چگونه نتوانستیم در مسائل کلان آنطور که شاید و باید هست در این ۴۱ سال رسیدگی کنیم. بر این اساس لازم است که مجلس آسیب شناسی را در دستور کار خود قرار دهد و حوزه علمیه که سالیان سال چه در عصر غیبت صغری و غیبت کبری با مبانی دینی و فقهی بوده، می تواند مجلس را دراین زمینه یاری کند.

وی تنقیح قوانین را یکی از مهمترین انتظارات از مجلس یازدهم برشمرد و تصریح کرد: در چهار دوره مجلس یک سری قوانین انباشته داریم که موجب شده تا مجریان قانون با تعدد نوع قانون مواجه شوند، در صورتی که کارهای تنقیحی صورت گرفته اما باید در مجلس یازدهم به سامان برسد.

حسینی بوشهری تاکید کرد: تصمیماتی در مجلس قبل گرفته شد که به آن ضربه زد و موجب شد تا مدت زمانی که یک قانون بین مجلس و شورای نگهبان برود، طولانی شود.

وی ادامه داد: نمی توان مراجع تقلید که پشتوانه نظام هستند و همواره در صحنه های مختلف از انقلاب دفاع کرده اند و حوزه های علمیه که در مقابل تهدیدات به میدان آمدند و از رهبری و نظام اعلام حمایت کردند، نادیده گرفت.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ۴۱ سال است که بحث مشکلات موجود در بانک ها را نتوانستیم حل کنیم، در صورتی که رابطه تنگاتنگ حوزه با مجلس و دولت موجب می شد تا بسیاری از مشکلات امروزی حل شود و بانک ها از حالت بنگاهداری خارج می شدند که اگر می خواهیم این امر محقق شود، باید از نظر مراجع تقلید درباره وضع قوانین استفاده شود.

حسینی بوشهری اظهار کرد: اینکه مرکز پژوهش ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس کار خودشان را می کنند و خروی لازم ندارند، نشان می دهد که باید عقبه فکری پشت سر قوانین مجلس باشد، به طوری که رفت و برگشت زیاد بین مجلس و شورای نگهبان صورت نگیرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در کشور خاطرنشان کرد: در نامه ای که بنده و آیت الله یزدی به مجلس یازدهم ارسال کردیم، اولویت هایی که برشمرده شده بود، عبارت بودند از معیشت، گرانی، جمعیت، افسارگسیختگی قیمت ها که باید مورد توجه مجلس یازدهم قرار بگیرد. اگرچه در بحث گرانی ها با وجود تحریم ها نمی توان همه تقصیر را به گردن تحریم انداخت، بلکه مجلس باید نظارت داشته باشد و انتظار می رود که مجلس دیده بان بیدار باشد و نباید در این زمینه منفعلانه عمل کند، بلکه انسجام بین مجلس با قوه قضائیه و مجریه وجود داشته باشد.

حسینی بوشهری بااشاره به آمار بالای سقط جنین در کشور گفت: آمارهای نگران کننده ای وجود دارد به طوری که گفته می شود بین ۳۰۰ تا ۹۰۰ هزار سقط جنین داریم که به جای اینکه دستگاه های مرتبط مانع ایجاد کنند، خود باعث چنین اتفاقاتی می شوند در حالی که انقلاب ما به جوانان است و مقام معظم رهبری بر بحث جمعیت تاکید و توجه ویژه ای دارند، بر این اساس موضوع سقط جنین باید جزو اولویت های جدی مجلس یازدهم قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: خروجی مجلس باید به صورت سال به سال باشد، همچنین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر امر تولید باید بررسی شود که چرا نگاه ها به داخل نادیده گرفته می شود و به آن اهمیت داده نمی شود. نمایندگان مجلس باید خودشان راه وقف انقلاب و اسلام کنند.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که در گذشته ثابت شده دشمنان رفتنی هستند، به گونه ای که در جنگ ۳۳ روزه لبنان، رژیم اشغالگر قدس با همه توپ و تشرها نشان داد که قادر به ایستادگی در مقابل مجموعه ای محدود نیست، برای همین آنها چندین بار به زانو درآمدند.

نظر شما