شناسهٔ خبر: 162901 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حجاب؛ نگاه‌دارنده‌ حریم خانواده از خطرات

سوده نجفی حجاب نگاه‌دارنده‌ حریم خانواده از خطرات احتمالی است.

«نماینده»/سوده نجفی، فعال زنان: در هر کشوری، زنان نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهد و نقش آنان در رشد و تعالی انسان و جامعه‌ انسانی بسیار مهم است. حضور فعال زن مسلمان ایرانی در حوزه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، اجتماعی موید این مطلب است.

زن علاوه بر رسالت و مسئولیت تربیت نسلی هوشمند و متعهد، رسالت حضور در صحنه‌های اجتماعی را نیز، بر عهده دارد.سیره حضرت زهرا (س) نیز مؤید همین معنا است. ایشان هنگامی که ضرورت ایجاب کرد برای دفاع از حق به سوی مسجد شتافت و در حضور جمع زیادی از مهاجرین و انصار خطابه ای ایراد کرده و غاصبان حکومت را زیر سؤال برد.

در حقیقت، میان زن و مرد هیچ تفاوتی وجود ندارد. اصولا در جوامع دینی، حفاظت و مراقبت از عفت عمومی وظیفه‌ای است که به عهده‌ی هر زن و مردی محوّل شده است؛ به عبارت دیگر، حفظ حرمت و رعایت حجاب و عفاف، تنها وظیفه‌ زن نیست، بلکه مرد نیز، ملزم به رعایت دستورهای شرع مقدس اسلام است.

بنابراین، روح عفاف در کنترل رفتار و رعایت وقار و متانت خلاصه می‌شود؛ ولی اگر به پوشش ظاهری بسنده شود و ملکه‌ تقوای رفتاری در زن به وجود نیاید، حجاب و در واقع، حیای زن مانند کالبدی بی‌روح خواهد بود و در جامعه اثر نامطلوبی می‌گذارد. حجاب نگاه‌دارنده‌ حریم خانواده از خطرات احتمالی است.

حجاب به معنای پوشش اسلامی دو بعد ایجابی و سلبی دارد. بعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن،حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بعد باید در کنار یکدیگر باشند؛تا حجاب اسلامی محقق شود.

از نظر اسلام، نیز وسیله‌ای است برای صیانت از زن و ارتقای شأن و شخصیت او. در فرهنگ اسلامی فلسفه‌ حجاب و دلایل آن تبیین شده، و تبعات بدحجابی بیان گردیده است.

همان‌گونه که در آیه‌های ۳۰ و ۳۱ از سوره نور تصریح شده، قرآن کریم نگاه مرد و زن را محدود کرده، و آن را رمز پاکی و طهارت روح آنان دانسته است.

این پاکی و طهارت همان عفاف و پاک‌دامنی است که راه مفاسد را می‌بندد و مرد و زن موظف شده‌اند عفت نفس را در غرائز نفسانی و امیال جنسی پاس دارند و پیرو هواهای نفسانی نباشند، و نیز زن را مکلف کرده پوشش و سراندازهای خود را بر سر و گردن بیفکند و زیور پنهان خود را جز برای همسر و محرمان آشکار نکند.
پیامدهای ناگوار بدحجابی بر اجتماع:

طلاق و تهدید خانواده

هوس مداری و تخریب خانواده

چشم چرانی و مقایسه با همسر

لذت گرایی

دوستی های نامشروع

غفلت از معیارهای اصولی در گزینش همسر

فریب ظواهر آراسته

هرجا که سخن از حجاب می شود بحث پوشش و زنان مطرح می شود در صورتیکه این اشتباه است. ما باید ساختار تربیتی و فکری جامعه را به گونه ای هدایت کنیم که حجاب به عنوان یک حریم و حرمت درخصوص رفتارهای بین انسانها و حد حرمت تعاملات رفتاری شناخته شود.از آنجایی که کشور ما یک کشور اسلامی و نوع حکومت آن دولتی است لذا نهادهای دولتی به خصوص آموزش و پرورش و آموزش عالی نقش بسیار مهمی را در فرهنگ سازی این مقوله بر عهده دارند.

به نظر می‌رسد ، مانیز باید تعاریف و رویکردمان را در این حوزه تغییر دهیم . حجاب باید بصورت کیفی عمل شود همچنین به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیاز به خرد جمعی، همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و خانواده‌ها احساس می شود.

نگاه انقلاب اسلامی به زن برگرفته از مبانی اسلامی است. در نگاه اسلامی هم زن و هم مرد فارغ از «جنسیت»‌شان می‌توانند در مسیر رشد و کمال حرکت کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی ) از الگوی سومی سخن به میان می آورد که نه شرقی است و نه غربی ایشان می فرمایند :"زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالبا غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش  می چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است" معرفی می شد. شیر زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی است. زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد می توان زن بود ,عفیف بود ,محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود . می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگر سازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.

امید است با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و همگام با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ، زنان ما بیش از گذشته در تمام عرصه های سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و ... حضور فعالتری داشته و با تشکیل فراکسیون زنان و خانواده در مجلس یازدهم این راه هموارتر از گذشته گردد.

نظر شما