شناسهٔ خبر: 162894 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

نادری در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده»:

نجات اقتصاد ایران گفتمان کلی نمایندگان مجلس یازدهم است/ سیاستهای نئولیبرالی روحانی با پشتیبانی مجلس دهم مشکلات زیادی رقم زده است/ مهمترین وزارتخانه‌های کشور آموزش و پرورش و علوم است

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نمایندگان مجلس یازدهم با شعار "نجات اقتصاد ایران" به عرصه آمدند.

احمد نادری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم و نقش آن در بهبود وضعیت کشور، اظهار داشت: کمتر از دوماه از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و این مدت خیلی زمان زیادی برای ارزیابی عملکرد مجلس نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در مجلس یازدهم کمیسیون‌ها مقداری دیر تشکیل شد و دلیل آن هم این بود که ما قصد داشتیم در بندهایی از آیین نامه برای عدالت بیشتر تغییراتی را ایجاد کنیم، متاسفانه در آیین نامه قبلی که در مجلس دهم مصوب شده بود برای نمایندگان ادوار یک امتیاز ویژه برای عضویت در کمیسیون‌ها در نظر گرفته شده بود که به حق وتو نزدیک بود و بر خلاف عدالت حرکت می‌کرد، این تغییرات باعث شد تشکیل کمیسیون ها یک مقداری طول بکشد

نماینده مردم تهران در مجلس  با اشاره به وعده های نمایندگان در مجلس یازدهم، تصریح کرد: یک شعار و یک گفتمان کلی در بحث ورود نمایندگان به مجلس یازدهم حاکم بود و آن بحث نجات و اقتصاد ایران است که هنوز هم این شعار پا برجاست.

* روحانی و سیاست نئو لیبرالی 

نادری ادامه داد: سیاست های ۷ ساله آقای روحانی که با پشتیبانی مجلس دهم همراه بود، اساسا سیاستهای نئولیبرالی است که این نوع سیاستها مشکلات زیادی را رقم زده و حوزهای اقتصادی، معیشتی و حتی فرهنگی تاثیر زیادی گذاشته است.

وی به تشریح سیاست های نئولیبرالی دولت پرداخت و گفت: در این نوع گفتمان اعتقاد بر این است که رمز پیشرفت در گرو قرارگرفتن در حاشیه غرب است که در تعریف این گفتمان منظور از غرب آمریکاست که این گفتمان تنها در ایران معتقد ندارد و در کشورهای دیگری که به اصطلاح جهان سومی نامیده می‌شوند نیز پیروان خاص خود را دارد.

عضو فراکسیون نیروهای انقلاب اسلامی مجلس، تصریح کرد : دولت حسن روحانی به طور ویژه و فشرده تر از دولت هاشمی رفسنجانی به این موضوع معتقد است و در دولت ایشان هیچ ابایی برای اینکه بیان کنند به این گفتمان و عمل معتقدند وجود ندارد و به صراحت برخی اصلاحات این تفکر که آبگوشت بزپاش یکی از آنها است دیده می‌شود.

نادری گفت: دیدگاه نئولیبرال کاری کرد و مردم را به نقطه ای رساند که تحمل شرایط اقتصادی فعلی برایشان سخت بود و این دیدگاه امروز نیز ادامه دارد و در بُعد مجلس قطع شده است، متاسفانه این نگاه در بُعد دولت که مسئولیت اجرایی اصلی کشور نیز بر عهده آنهاست این نگاه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌آید برای ایجاد اختلال در اقتصاد ایران گویی تعمدی در کار است، تصریح کرد: امروز شاهد دلار ۲۱ هزار تومانی، سکه ۱۰ میلیون تومانی و... هستیم و این گرانی نشان می‌دهد که گویی یک تعمدی برای ایجاد اختلال در این بازار افسارگسیخته وجود دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گویا روحانی با این اقدام به عبارتی قصد دارد نوعی زمین سوخته را تحویل دولت آینده بدهد و اساسا مجلس را در واقع با مشکلات زیادی مواجهه کنند.

نادری تاکید کرد: اقتصاد موضوع جدی و مورد تاکید نمایندگان در مجلس یازدهم است، در مدتی که کمیسیون‌ها هم تشکیل نشده بود جلسات متعدد و متناوبی نمایندگان در گعده‌های مختلف هم با خودشان داشتند و هم با مسئولین دولتی و غیر دولتی دست اندرکار امر اقتصاد برگزار کردند و قطعا هم این جلسات ادامه خواهد داشت.

وی در بخشی از سخنان خود به موضوع بازار مسکن اشاره کرد و گفت: در این امر جلساتی را همراه برخی از دوستان که محوریت جوان مجلس را داشت برگزار کردیم که عمده موضوعات این جلسه مالیات بر خانه‌های خالی، ساخت مسکن‌های جدید، مجبور کردن دولت برای اتمام واحدهای باقی مانده مسکن مهر و...، جلسات زیادی تشکیل شده  و خروجی این جلسات باید به کمیسیون‌ها  برود به شکل طرح به مجلس بیاید که بنده فکر می‌کنم تا ماه آینده این اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک بحث جدی ما این بود که نباید امر کارشناسی را فدای امر ضروری کنیم و در واقع اینها باید با یکدیگر جلو برود.

نادری به دلار ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: نباید در تصمیم گیری هایمان از تصمیات ناپخته استفاده کنیم به عنوان مثال در ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی یک تصمیم اشتباه باعث شد وضعیت کشور به اینجا کشیده شود، تصمیم دلار ۴۲۰۰ تومانی برای این بود که کالاهای ضروری با این ارز وارد شود تا به مردم فشار نیاید اما دلار برای دلالان و خودهای دولتی گرفتند و اقدام دیگری با آن انجام دادند و برخلاف سیاست‌های وعده داده شده تصمیم گیری شد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اهمیت سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه آموزش و پرورش، گفت: بنده معتقدم اگر آموزش و پژوهش اصلاح شود کل کشور اصلاح می‌شود، از نظر بنده مهمترین وزارتخانه های کشور نه وزارت نفت است، نه وزارت اقتصاد و داریی است و نه حتی وزارت خارجه بلکه مهمترین وزارتخانه‌های کشور  وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: کلیدی ترین امر ما در کشور امر آموزش و پرورش است و متاسفانه ما در ۴۰ ساله گام اول انقلاب نتوانستیم نواقص زیاد آموزش و پرورش را مرتفع کنیم.

نادری افزود: اولین نقد به آموزش و پرورش رویکردها و نگاه هاست و بعد از آن هم در واقع مباحث مربوط به امر اقتصاد در آموزش و پرورش، مباحث منزلت و ... است.

* انقلاب آموزشی

وی تاکید کرد: در کشور به این موضوع نیاز است که در حوزه آموزش و پرورش، یک انقلاب عظیم آموزشی صورت بگیرد و باید به سمت عدالت آموزشی گام برداریم.

این پژوهشگر حوزه اجتماعی تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش را به عنوان یک امر کلیدی باور داشته باشیم، کلیدی ترین این امر دانشگاه فرهنگیان است، زیرا این دانشگاه فرهنگیان است که معلم هایی را تربیت می‌کند که این معلم ها باید دانش آموزان را تربیت کنند، یعنی در واقع این به سه لایه تبدیل می‌شود.

نادری به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری به این امر اشاره کرد و گفت: تاکیدات معظم له بر کسی پوشیده نیست، ایشان در اردیبهشت ماه سال ۹۷ که به این دانشگاه تشریف بردند مباحثی را  مطرح کردند که می‌تواند خیلی بنیادین در بحث آموزش و پرورش محسوب ‌شود و این مباحث می‌تواند راهگشا و چراغ راه آینده حوزه آموزش و پرورش در گام دوم انقلاب باشد.

* نئو لیبراسیم ایرانی!

وی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه آموزش و پرورش، گفت: دولتهای یازدهم و دوازدهم نظری متفاوت از رهبری دارد و در این حوزه نیز به نئو لیبرالسیم ایرانی عمل کرده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه آموزش یک امر هزینه بر است، گفت: متاسفانه در دیدگاه نئو لیبراسیم ایرانی معتقد هستند باید در حوزه آموزش و پرورش از هزینه ها کم کنیم و آموزش را به سمت خصوصی سازی سوق دهیم.

نادری تصریح کرد: متاسفانه آموزش و پرورش دولتی ما توسط دولتمردان نئولیبرال به یک امر ناکارآمد تبدیل شده است، در حال حاضر ورودی و خروجی دانشگاه فرهنگیان به چیز عجیب و غریبی تبدیل شده است و با یکدیگر همخوانی ندارد.

* آسیب‌های اجتماعی

نادری در بخش دیگری از سخنان خود به تشکیل فراکسیون آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در روزهای ابتدایی گشایش مجلس درخواست تشکیل فراکسیون آسیب‌های اجتماعی را با بیش از ۶۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس کردم و امیدوارم این فراکسیون به زودی آغاز به کار کند.

به نظرم موضوع آسیبهای اجتماعی بحث جدی است که باید در این مجلس به طور جدی پیگیری و به نتیجه برسد، از سال ۱۳۹۵ که مقام معظم رهبری آن جلسه ۸ ساعته را تشکیل دادند و در مورد آسیب‌های اجتماعی صحبت شد و در همان جلسه تاکید کردند که ۵ موضوع محوری در آسیب های اجتماعی احصاء شود و تمام دستگاه ها و قوای کشور باید درباره این ۵ موضوع متمرکز شوند.

بعد از آن بحث آسیب ها به طور جدی تر مطرح شد تا به امروز شاهد هستیم که دستگاههای دولتی و غیر دولتی کار زیادی در بحث آسیبهای اجتماعی انجام ندادند.

آسیب های اجتماعی اساسا به یک مغازه برای نان خوردن برای خیلی از دستگاهها تبدیل شد، بنده معتقدم موضوع آسیبهای اجتماعی بحث جدی است که مجلس یازدهم باید به آن ورود کند و اساسی به بحث آسیب ها پرداخته شود.

انشاالله در فراکسیون آسیبهای اجتماعی سعی جدی خواهیم کرد که هم مباحث پژوهشی و هم قانون گذاری مطرح شود.

* کرونا و کنکور

نماینده مردم تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دغدغه کنکور در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: ‌پیام‌های بسیاری در مورد و به تعویق افتادن کنکور ۹۹ دریافت می‌کنم که  با توجه به موج دوم شیوع کرونا، نگرانی عزیزان کنکوری و خانواده‌ها کاملا قابل درک است.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مطرح شده این است که کنکور را در زمان عصر و رو به شب در محیط باز برگزار کنیم و امیدوارم بتوانیم به زودی تصمیم مطلوب و قوی را بگیریم.

نظر شما