شناسهٔ خبر: 162856 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

انتقادات به قرارداد با چین ریشه در ناآگاهی یا نگاه غرب‌گرا دارد

کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخشی از انتقادات به قرارداد اقتصادی با چین بخشی به‌خاطر عدم اشراف به موضوع است و بخشی نیز به خاطر نگاه غرب‌گرایانه منتقدان است.

به گزارش «نماینده»، علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توافق نامه اقتصادی ایران با چین گفت: تجربه ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده که نگاه به غرب برای ما دستاورد زیادی نداشته؛ چراکه در جبهه غرب آمریکا دشمن قسم خورده انقلاب اسلامی و ملت ایران بوده و هست.

وی افزود: آمریکا در طول ۴ دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر جنایتی که توانسته علیه ملت ایران انجام داده و اروپا هم علیرغم این که بسیاری از چهره‌های دیپلماتیک و سیاسی سعی کردند بین آمریکا و اروپا تفاوت قائل شوند و ادعا می‌کردند می‌شود با اروپایی‌ها مستقل از آمریکا کار کرد، با تجربه‌های دهه‌های اخیر به ویژه سال‌های گذشته که تحریم‌ها تشدید شد و در ماجرای برجام ثابت کرد که اروپایی‌ها توان حرکت در فضای مستقل از آمریکا را ندارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: به همین خاطر ما عملا نتوانستیم در طول سال‌های گذشته هیچ گاه از ظرفیت‌ اروپایی‌ها در حوزه‌ها و مسائل اقتصادی، صنعتی، فناوری، و حوزه‌های مالی و بانکی و مسائلی که در آن با محدودیت مواجه بودیم استفاده کنیم و عملا آنها هم ما را ناامید کردند.

کریمی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در فضای فعلی در رقابت قدرت‌های جهانی، قدرت‌های نوظهوری در جهان در دهه‌های گذشته قد علم کردند که در مقابل آمریکا و اروپا ایستاده‌اند و هم به لحاظ توان و ظرفیت‌های دفاعی و نظامی و اثرگذاری در صحنه بین المللی چین و روسیه به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت که از حق وتو هم برخوردارند به عنوان رقبای بین المللی آمریکا و اروپا ظرفیتی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند که با حفظ استقلال و اصول خودش بتواند با استفاده از روابط با این کشورها فشارهای غرب را مدیریت کند و بتواند امور خود را اداره کند و به پیش ببرد.

وی افزود: یکی از این کشورها، کشور چین است که در طول دهه‌های اخیر رشد بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف داشته و با توجه به اختلافات و رقابت‌های شدیدی که با آمریکا و اروپایی‌ها پیدا کرده، در طی سال‌های گذشته از روابط با ایران به عنوان یکی از کشورهایی که پایدارترین منابع انرژی را در بلندمدت در اختیار دارد، استقبال کرده و چین هم چون به این انرژی احتیاج دارد و ایران تنها کشوری است که در میان دارندگان منابع انرژی مستقل از غرب و آمریکا عمل می‌کند، روابط دوجانبه بین دو کشور در چارچوب منطقی و در فضای مخالفت با آمریکا و اروپا شکل گرفته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: روابط دو کشور ایران و چین در زمان‌های مختلف دچار فراز و نشیب‌هایی شده و تغییراتی داشته است.

کریمی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال علی رغم این که چین در دوره تحریم‌های قبلی در قبل از سال ۹۲ کمک‌ها و همراهی‌های زیادی را با ما داشت و چه در خرید نفت و چه در فروش کالا و تکنولوژی با ما همراه بود، اما متأسفانه بعد از روی کار آمدن دولت آقای روحانی و مطرح شدن برجام، یک رویگردانی سریع و غیر منطقی از چین در روابط دیپلماتیک و اقتصادی به عمل آمد که این باعث شد چینی‌ها از این سیاست دولت ایران رنجیده‌خاطر شوند.

وی افزود: وزارت نفت در بحث قراردادهای نفتی کاملا موضع تقابلی با شرکت‌های چینی اتخاذ کرد و اجازه حضور آنها در پروژه‌های نفتی نداد و حتی در روابط دیپلماتیک هم دولت آقای روحانی روابط خوبی را با چین نتوانست برقرار کند به گونه‌ای که سفارت ما در چین برای مدت‌های طولانی بدون سفیر مانده بود در حالی کشور چین یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ما بوده و هست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: این موضوعات موجب رنجش چینی‌ها شد که با اعزام هیأت‌های ویژه به چین این ناملایمات موجود در روابط دیپلماتیک بازسازی شد و خروجی این تعاملات جدید، انعقاد قراردادی راهبردی ۲۵ ساله است.

کریمی خاطرنشان کرد: در چارچوب این روابط هم ایران و هم چین می‌توانند از ظرفیت‌های خوبی برخوردار شوند. هم چین از روابط با ایران به عنوان یک منبع مطمئن تأمین انرژی در بلندمدت استفاده کند و هم ما از روابط با چین در فروش نفت‌مان و هم خرید کالاها، امکانات و تجهیزاتمان استفاده کنیم. ‌از سوی دیگر این روابط در عرصه بین المللی در صحنه سیاسی و دیپلماتیک می‌تواند برای ما مؤثر باشد تا از این طریق به مهار قدرت‌های دیگر جهان و کنترل فشار آنها به جمهوری اسلامی ایران بپردازیم. این توافقنامه تجاری با چین توافقنامه خوبی است و باید هم به انجام برسد.

وی افزود: یکی از مصوبات ما در برنامه ششم توسعه انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای طرف تجاری‌مان بود که با توجه به این که چین یکی از کشورهایی است که بیشترین تعامل را با آن داریم، در قالب این قرارداد جدید می‌تواند موضوعات انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه اجرایی شود تا از این طریق دلار را از صحنه روابط مالی، بانکی و اقتصادی‌مان حذف کنیم و در کل، اینها ظرفیت‌هایی است که در آینده می‌تواند در پیشبرد اقتصاد ما و اداره کشور کمک کنم. همچنین برای تضعیف سلطه جهانی آمریکا این قرارداد می‌تواند مؤثر و مفید باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر استقلال و حفظ اصولش بوده، در دوره اواخر جنگ هم مسائلمان را با شوروی سابق حل کردیم و روابط نزدیک‌تری با شوروی داشتیم، بعضی‌ها در صدد بودند که بحث توسعه روابط با شوروی را مورد نقد قرار دهند. در حالی که ما دیدیم که علی رغم توسعه روابط ما با شوروی و استفاده از این ظرفیت‌ها در ادامه با فروپاشی شوروی با روسیه این روابط ادامه پیدا کرد و امروز ما روابط خوبی با این کشور داریم.

کریمی خاطرنشان کرد: روابط خوب ما با روسیه نافی استقلال و اصول کلی حاکم بر روابط سیاسی ما در جمهوری اسلامی ایران با خارج از کشور نیست، به همین خاطر چین هم از این قاعده مستثنا نیست.

وی افزود: این دغدغه و نگرانی که برای توسعه روابط با چین مطرح می‌شود، به نظر من بخشی از آن ناشی از وجود نیروهای غرب‌گرا است که همواره نگاهشان به غرب بوده و ترجیحشان این است که ما روابطمان را همواره با کشورهای غربی برقرار کنیم و نگاه به شرق را نگاه درستی نمی‌دانند و با آن مخالفند و بخشی از آن هم شانتاژهای رسانه‌ای است که بدون دلیل و بدون اشراف به مزیت‌های چنین قراردادی مطرح می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: با توضیح و تشریح مزایای این قراردادها و اطلاع‌رسانی مناسب درباره آن قطعا این حجم از انتقادات می‌تواند کاهش پیدا کند اما کسانی که رویکردشان، رویکرد غرب‌گرایانه است قاعدتا ممکن است همچنان منتقد این قرارداد باشند.

نظر شما