شناسهٔ خبر: 162635 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رد اعتبارنامه تاجگردون، زیر سوال بردن شورای نگهبان نیست

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رد اعتبارنامه تاجگردون، به معنی زیر سوال بردن شورای نگهبان نیست.

به گزارش «نماینده»، مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که صبح امروز(سه‌شنبه) در خبرگزاری مهر با موضوع «چرا بررسی اعتبارنامه نمایندگان مهم است؟» برگزار شد، در رابطه با نقش شورای نگهبان در تایید اعتبارنامه تاجگردون اظهار داشت: این موضوع در دو محور قابل بیان است. محور اول وصیت حضرت امام است، حضرت امام وقتی وصیت می‌کنند یعنی مجموعه نقاطی از جمع بندی عمر، مبارزات و انقلاب را برای آیندگان به وصیت گذاشتند. این وصیت عناوین مختلفی دارد و هر کدام از آنها از یک درجه اهمیت بالایی برخوردار بودند.

وی ضمن قرائت بخشی از وصیتنامه امام خمینی(ره) در رابطه با چگونگی عدم تایید اعتبارنامه نمایندگان مجلس و در تشریح این مطالب عنوان کرد: حضرت امام وصیت خود را در حالی تهیه کردند که به دلایل بسیار متعالی و در حوزه قانون اساسی اصرار داشتند شورای نگهبان وجود داشته باشد. آیا این وصیت ایشان مغایر با بحث شورای نگهبان است؟ قطعا اینگونه نیست. این مثال ورودی های مختلفی است که باید در این فرآیند طی شود. در روند نماینده شدن هر یک از ما یک فرآیندی طی شده است که هرکدام در جای خود باید بررسی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یک فرد ثبت‌نام می‌کند و هیئت‌های اجرایی، هیئت‌های نظارت شهرستان و استان، هیئت‌های نظارت مرکزی و بعد شورای نگهبان صلاحیت فرد را تایید می‌کنند و بعد انتخابات که برگزار شد، انتخابات در آن حوزه انتخابیه را شورای نگهبان تایید یا رد می‌کند. ‌ مرحله بعدی می‌شود تصویب اعتبارنامه در مجلس که اینها هرکدام مراحلی مجزا از یکدیگر است.

شریعتی تاکید کرد: نه تصویب و رد اعتبارنامه در مجلس نفی کار شورای نگهبان است، نه بالعکس؛ در هر مرحله ای هر شخص وظیفه ای برای انجام دارد. پس وقتی یک فرد نماینده می شود که از همه این ورودی ها و دروازه ها عبور کرده باشد. بنابراین هیچ تعرضی به کار شورای نگهبان وجود ندارد و باید از جایگاه رفیع شورای نگهبان دفاع کرد. باید توجه داشته باشیم که اینها ورودی های مختلف است و ممکن است کسی از یک ورودی به هر دلیلی رد شود و وظیفه ورودی بعدی این است که جلوی آن را بگیرد.

وی اضافه کرد: ورودی آخری که فرد براساس آن نماینده خواهد شد، مجلس و مجموعه نمایندگان هستند که اعتبارنامه افراد را بررسی می‌کنند. در اینجا شورای نگهبان ورودی نخواهد داشت و این تصمیم مجلس بدون نظر شورای نگهبان اعتبار دارد و قانونی است و آیت الله جنتی هم فرمودند ما در این مورد تابع تصمیم مجلس هستیم و هیچ دخالتی در محتوا نخواهیم کرد. بنابراین این شبهه اصلا وارد نیست. اینکه بگوییم بررسی شورای نگهبان کفایت می‌کند نیز کفایت نمی کند زیرا هم قانون اساسی این اختیار را به مجلس داده و هم در فرآیند قانونی که اتفاق می‌افتد، وصیت حضرت امام این است که مجلس در  موضوع اعتبارنامه‌ها جدی ورود کند و جدی ورود خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دیروز متوجه شدیم که آقای تاجگردون نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس نوشتند و در آنجا مفصل خواسته‌اند که رای گیری نشود اما در آنجا باز به صورت خلاف واقع نوشته است که «من در تمام مراجع چهارگانه و تمام مراحل تایید صلاحیت، صلاحیتم تایید شده و چرا دوستان پافشاری می کنند؟» ایشان در هیچ دوره‌ای در هیئت نظارت شهرستان تایید نشده است. در هیئت نظارت استان تایید نشده است، در مراجع چهارگانه هم همینطور، نامه رسمی وجود دارد که ایشان به شش دلیل صلاحیتش رد شده است.

شریعتی اظهار کرد: پس این خلاف واقع گویی نیز جزء مواردی است که باید در این فرآیند به آن توجه شود و دقت کنیم مجلس مستقل از همه آنها می تواند ورود کند و اعتبارنامه یک فرد را  مورد سوال قرار دهد. بعضی شبهه وارد کردند و پرسیدند که ایشان پرونده ای دارد؟ زیرا فیلم پر کرده است که من در هیچ دادگاهی بررسی نشدم و هیچ دادگاهی من را محکوم نکرده است.

وی در پایان افزود: مجلس نیازی به حکم دادگاه ندارد. مگر در مواردی که یک وزیر را استیضاح می کند که موارد متعددی بود و برای مثال فردی تخلفی کرده بود یا مدرک دانشگاهی خلافی را ارائه کرده و پس از ورود مجلس فرد از دولت نیفتاد؟ آیا این موضوع را دادگاهی بررسی کرده بود؟ نه، مجلس به دلایل قانونی مستقلاً امکان ورود دارد و می‌تواند به موجب اسناد متقن صلاحیت و اعتبارنامه فردی را رد کند یا یک فردی را استیضاح کند و به او رأی اعتماد ندهد.

ادامه دارد ...

نظر شما