شناسهٔ خبر: 162382 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اجرای قانون مالیات شامل بر خانه‌های خالی و تمامی مساکن بالاتر از متراژ تعیین شده ، شود

پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: بهترین روش برای اخذ مالیات از حوزه مسکن این است که دولت از تمامی مساکن، مالیات دریافت کند، یعنی یک متراژ منطقی و کارشناسی را شناسایی و تعیین کرده و از مساکن بالاتر از آن متراژ مالیات دریافت کند.

به گزارش "نماینده" علیرضا پاک فطرت با بیان اینکه تنها اخذ مالیات از خانه های خالی در بهبود شرایط بازار مسکن اثرگذار نخواهد بود، گفت: اگر قانون مالیات بر خانه های خالی در کشور اجرایی شود، قطعا برخی سودجویان اقدام به انعقاد قراردادهای زیرزمینی برای فرار از پرداخت مالیات می کنند، از این رو باید راه کار دیگری نیز برای اخذ مالیات در حوزه مسکن اتخاذ شود.

بهترین روش برای اخذ مالیات از حوزه مسکن این است که دولت از تمامی مساکن مالیات دریافت کند

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر من بهترین روش برای اخذ مالیات از حوزه مسکن این است که دولت از تمامی مساکن مالیات دریافت کند، یعنی یک متراژ منطقی و کارشناسی را شناسایی و تعیین کرده و از مساکن بالاتر از آن متراژ مالیات دریافت کند، به طور مثال دولت اعلام کند که تمامی مالکان مساکن بالای یکصد متر باید مالیات پرداخت کرده و میزان مالیات بر اساس متراژ و موقعیت منطقه ای افزایش خواهد یافت، در این صورت دیگر شاهد فرارهای مالیاتی در حوزه مسکن نخواهیم بود.

قوانین باید جامع و کامل باشد

وی گفت: قطعا قوانین باید جامع و کامل باشد و تمام زوایا و خلاء های موجود را پر کند، در سال های گذشته قانونی درباره معافیت افراد از سربازی در صورت طلاق پدر و مادر وجود داشت که این مسئله موجب شده بود که پدرها و مادرها برای معافیت فرزندشان از یکدیگر طلاق صورتی بگیرند. از این رو در تدوین قانونها باید همه جوانب را در نظر داشت.

پاک فطرت ادامه داد: در بحث قانون اخذ مالیات از خانه های خالی این احتمال وجود دارد که مالک با همکاری بنگاه های ملکی، اقدام به انعقاد قراردادهای صوری اجاره کند تا از پرداخت مالیات معاف شود، همچنین این احتمال وجود دارد که مالکان برای فرار از پرداخت مالیات به صورت متناوب اقدام به مصرف آب، گاز و برق کنند تا مشخص نشود که مسکن مربوطه خالی است؛ پس به نظر من بهتر است که تمام مساکن با شرایطی مشمول پرداخت مالیات البته به صورت پلکانی شوند.

نظر شما