شناسهٔ خبر: 162116 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

خبر خوش بیمه‌ای برای تولیدکنندگان صنایع دستی

صنایع مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آمادگی این وزارتخانه جهت تحت پوشش قرار دادن بیمه‌ای فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی از محل صندوق بیمه کشاورزی، عشایری و روستایی خبر داد.

فرهاد فلاح مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در مورد بیمه فعالان صنایع دستی اظهارداشت: سال ۸۸ قانونی برای انجام بیمه قالی‌بافان کدشناسه‌دار و فعالان صنایع دستی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آن زمان توانستیم حدود ۸۰ هزار نفر که در حوزه صنایع دستی فعال بودند را جهت پوشش بیمه به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنیم.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: ۸۰ هزار نفر از فعالان تولید صنایع دستی در آن زمان بیمه شدند ولی به دلیل کمبود اعتبار ابلاغی از سوی دولت، سازمان تأمین اجتماعی هیچ فرد جدیدی را تحت پوشش بیمه‌ای قرار نداد و همین ۸۰هزار نفر هم اگرکوچک‌ترین تأخیر در پرداخت حق بیمه داشتند و یا در کارگاه‌شان حضور نداشتند، پوشش بیمه‌ای‌شان قطع شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ هزار و ۳۴۸ تولیدکننده صنایع دستی بیمه شده تأمین اجتماعی هستند، گفت: سهم فعالان صنایع دستی در دارا بودن بیمه تأمین اجتماعی قلیل است.

فلاح بیان داشت: از سال ۹۳ تا آذر سال ۹۷ نتوانستیم هیچ فرد جدیدی را تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دهیم و به دلیل نبود اعتبار لازم این اقدام صورت نگرفت. ولی از ماه آذر به بعد در سال ۹۷ با تلاش علی اصغرمونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وپویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارتخانه، ۳ میلیارد تومان از محل بودجه اضطراری برای بیمه فعالان و تولیدکننده‌های صنایع دستی در نظر گرفته شد و همان زمان ۸۱۲ فرد جدید پوشش بیمه یک‌ساله تأمین اجتماعی شدند.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: سال گذشته هم یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان جهت بیمه تأمین اجتماعی این افراد پرداخته شد و تا پایان خرداد امسال این ۸۱۲  نفر بیمه آنها تمدید شده است و در اعتبارات سال جاری نیز سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی‌هایی را داشته و به دنبال این مسأله هستیم تا این ۸۱۲ نفر بیمه‌شان تا پایان امسال تمدید شود.

فلاح گفت:  باید توجه داشت به دلیل کمبود منابع اعتباری نمی‌توانیم هیچ فرد جدیدی را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنیم.

وی اعلام کرد: البته با رایزنی معاونت صنایع دستی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حمایت های مدیرکل سابق حمایت از تولید صنایع دستی وزارتخانه موفق شدیم با صندوق بیمه کشاورزی، عشایری و روستایی قراردادی را منعقد کنیم که بر اساس آن ۳۸۰۰ نفر در حال حاضر تحت پوشش این بیمه هستند.

فلاح بیان داشت: همه افراد که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند در روستاها و مناطق عشایری همچنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر می‌توانند مشمول این بیمه شوند و حق بیمه پرداختی در بیمه صندوق کشاورزی، عشایری و روستایی زیاد نیست. البته بیمه درمان را شامل نمی‌شود ولی با مبلغ اندکی می‌توان امکان صدور دفترچه بیمه ایرانیان را برای این افراد فراهم کرد که برای علاقه‌مندان این موضوع محقق شده همچنین سوابق بیمه تأمین اجتماعی قابل انتقال به این صندوق است.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  از آمادگی وزارت میراث فرهنگی جهت تحت پوشش قرار دادن فعالان و تولیدکنندگان صنایع دستی از محل صندوق بیمه کشاورزی، عشایری و روستایی خبر داد و گفت: افرادی که پیش از این  بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند باید حق بیمه خود را به موقع پرداخت و در زمان حضور بازرس بیمه در محل کارشان باشند چرا که در صورت قطع بیمه تأمین اجتماعی این افراد امکان وصل مجدد آن برای ما وجود ندارد.

نظر شما