شناسهٔ خبر: 160933 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کرونا باعث افزایش انضباط شهری شد

ترافیک تهران 43 استاد دانشگاه و فعال حوزه شهری با اشاره به اینکه کرونا باعث افزایش انضباط شهری شده است، گفت: شرایط کلان‌شهرها برخلاف تصویرسازی و سیاه‌نمایی‌ها، در پساکرونا مناسب خواهد بود.

به گزارش «نماینده»،محمد صابری استاد دانشگاه و فعال حوزه شهری درباره وضعیت‌ تهران و کلان‌شهرها در پساکرونا اظهار داشت: برخلاف تصویرسازی و سیاه‌نمایی برخی از افراد که فضای پساکرونا را همراه با رخوت و افت کسب و کارهای شهری گره می‌زنند باید اذعان داشت که پول‌های خانگی و سرمایه‌های کوچک سرگردان، درحال ورود به کانال های هوشمند است و برخلاف جوسازی‌ها، جامعه شهری در پساکرونا شرایط مناسب تری نسبت به قبل خواهد داشت.

وی تصریح کرد: رفتارهای شهروندان نشان می‌دهد که شوک کرونا باعث شده تا نقدینگی های خانگی بجای بازار ارز و سکه وارد کانال‌های هوشمندی شود تا علاوه بر حفظ سرمایه، دارایی های خود را در معرض رویدادهای ناپایدار قرار ندهند به طور مثال در شرایطی که تمامی بورس های جهانی به دلیل کرونا دچار افت شده، بورس ایران در شاهد ورود سرمایه.های جدید است.

این فعال حوزه شهری گفت: حمایت موجرها از مستاجرها، توجه به رونق تولید حتی در روزهای نیمه تعطیل کارخانجات، حمایت بازاریان و صاحبان کسبه از یکدیگر نشان از یک شهر پویا و فداکار است که این پارمترها به هیچ وجه نمی توان بیانگر روزهای تلخ و رکود در آینده باشد.

وی با بیان اینکه شهر منتظر یک تخلیه انرژی مثبت است، افزود: قرنطینه طولانی مدت خانگی، خود داری از برگزاری جشن های باستانی نوروز و مسافرت، کاهش درآمدها و مراقبت های بیش از اندازه بهداشتی باعث شده تا شهروندان منتظر فعالیت حداکثری و جبران روزهای رخوت باشند که همین امر بیانگر سرزندگی و نشاط در روزهای پساکرونا است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: جامعه ای که در روزهای سخت بیماری و رخوت اقتصاد و بسته بودن کسب و کارها و محدودیت های متعدد درصدد برطرف کردن نیاز سایر شهروندان بوده و این از خودگذشتگی را فریضه و جهاد فی سبیل الله می دانند بی شک در روزهای پساکرونا خود را نه یک بازنده در میدان، بلکه پیروز این کارزار می‌داند که این نشاط درونی در تک تک افراد خود باعث ایجاد یک نشاط عمومی در شهر می‌شود.

این فعال حوزه شهری خاطرنشان کرد: کرونا باعث افزایش انضباط شهری و انسجام بیشتر شهروندان در تهران و اکثر شهرها شده است به طوری که همه با هم تصمیم به رعایت مجموعه ای از رفتارهای جدید شهروندی نظیر طرح فاصله گذاری و انجام فعالیت ها و رفتارهای خیرخواهانه اقتصادی گرفته‌اند که همه اینها گواه روزهای پروفروغ شهر در پساکرونا است و نمی توان این تعداد نشانه مثبت را به تلخی تعبیر کرد. 

نظر شما