شناسهٔ خبر: 160837 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

توسعه دادرسی الکترونیک با ایجاد زیرساخت‌های مناسب

یحیی کمالی پور نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دادرسی الکترونیک را یکی از ضرورت‎های رسیدگی عادلانه به پروندهای قضایی دانست و گفت: زیر ساخت‌های مناسب برای توسعه دادرسی الکترونیک در کشور وجود ندارد.

به گزارش «نماینده»، یحیی کمالی پور، با اشاره به صحبت‌های رئیس قوه‌قضائیه در خصوص ضرورت توسعه  دادرسی‌های الکترونیکی و غیرحضوری، گفت: توسعه دادرسی الکترونیک در قانون آیین دادرسی کیفری جدید به عنوان یک قانون مصوب، ابلاغ و اجرایی شد، اما متاسفانه زیر ساخت‌های لازم برای توسعه دادرسی الکترونیک در کشور و دادگاه‌ها  شکل نگرفته است.

دادرسی الکترونیک مانع ارتباط‌های فسادزا می‌شود

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قطعاً دادرسی الکترونیک جدای از شرایط امروز کشور، یکی از ضرورت‎های  رسیدگی عادلانه به پروندهای قضایی است، به نحوی که با اجرای آن  بسیاری از سوءاستفاده‌ها کاهش پیدا کرده و مانع ارتباط‌های فسادزا و تغییر و یا حذف موارد ثبت شده در سیستم‌ می‌شود. بنابر این در شکل‌گیری پرونده‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. 

وی ادامه داد: اگر سیستم دادرسی مطابق آن‌چیزی که در قانون پیش‌بینی شده به صورت صددرصدی الکترونیک شود و تمام جلسات دادگاه‌ها ثبت، ضبط و حتی فیلم برداری شود، تاثیر بسیار خوبی در شکل‌گیری پرونده خواهد داشت.

بدون زیرساخت مناسب هم هیچ قانونی امکان اجرایی شدن ندارد

کمالی پور با بیان اینکه ریاست قوه قضاییه باید بتواند در بدنه تشکیلات خودش شرایط الکترونیکی شدن دادرسی‌ها را فراهم کند، اظهار کرد:  معمولا آن‌چیزی که ابلاغ می‌شود با آن‌چیزی که اجرا می‌شود تفاوت‌های اساسی دارد، چرا که زیرساخت های لازم را در کشور نداریم و بدون زیرساخت مناسب هم هیچ قانونی امکان اجرایی شدن ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به ضرورت ایجاد زیرساخت مناسب برای اجرای قوانین، تصریح کرد: ریاست قوه قضاییه همانگونه که دستور راه اندازی دادرسی‌های الکترونیک را صادر می‌کند باید به موازات آن بسترهای لازم برای اجرایی شدن آن را هم فراهم کند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت نباشد، هیچ اقدامی موثر نخواهد بود و صرفاً این بخش‌نامه و دستور العمل هم به سایر قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های اجرا نشده گذشته می‌پیوندد و نهایتاً به فراموشی سپرده می‌شود. بنابراین راه‌اندازی دادرسی‌های الکترونیک دستور بسیار خوب و مفیدی است اگر زیرساخت ها فراهم شده و قضات هم آموزش‌های لازم را ببینند.

نظر شما