شناسهٔ خبر: 159493 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سعیدی در گفت‌وگو با «نماینده»:

یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور «تمرکزگرایی» است

محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز نماینده تبریز گفت: متأسفانه شاهد یک تمرکزگرایی قدرتمند در سطح مرکز هستیم که این امر هم باعث شده است گرفتن تصمیمات از استان‌ها سلب شود و هم باعث شده است که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی عریض و طویل شوند.

محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «نماینده» اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشور بحث تمرکزگرایی است یعنی تمام تصمیمات استان‌ها متأسفانه در مرکز گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب یعنی در دهه 60 تصمیمات استانی در استان‌ها و تصمیمات کلان کشور و مهم و اساسی در مرکز کشور یعنی پایتخت گرفته می‌شد که رفته‌رفته تصمیمات استانی به سمت وزارتخانه‌ها سوق پیدا کرد.

نماینده تبریز با اشاره به مسئله تمرکزگرایی گفت: متأسفانه ما شاهد یک تمرکزگرایی قدرتمندی در سطح مرکزیت هستیم که این امر هم باعث شده است که گرفتن تصمیمات از استان‌ها سلب شده و هم باعث شده است که وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی عریض و طویل شوند.

سعیدی با بیان اینکه در حوزه انتخابیه من بحث تمرکزگرایی، ضربه‌های زیادی به حوزه تولید زده است. بیان داشت: دولت در هر استان برای رونق دادن به تولید ستادهایی به نام ستاد تسهیل تولید راه انداخته است در این ستاد تولیدکننده و بانک‌ها دعوت می‌شوند و موانع تولید در آنجا بحث شده و توافقاتی بین بانک و تولیدکننده درباره وام و بازپرداختش انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مثلاً در این ستاد تولیدکننده می‌گوید اگر من 20 میلیارد تومان وارد عرصه تولید کنم یعنی 5 میلیارد پول خودم و 15 میلیارد وام از بانک بگیرم در بازپرداخت آن به مشکل می‌خورم زیرا با این نوسانات بازار من نمی‌توانم با 20 میلیارد کاری انجام بدهم در آن ستاد تصمیم گرفته می‌شود که بانک به تولیدکننده برای بازپرداخت یک یا دو سال وقت بدهد.

نماینده تبریز تصریح کرد: اما نکته جالب ماجرا اینجاست که وقتی تولیدکننده فردا به بانک می‌رود بانک زیر توافق می‌زند و می‌گوید که من از مرکز دستور می‌گیرم و مرکز این اجازه را به من نمی‌دهد.

سعیدی تأکید کرد: این یعنی دستگاه‌های اجرایی به مصوبات فرمانداری و استانداری توجهی ندارند و بلکه گوش به فرمان مرکز هستند که چه تصمیمی می‌گیرد و این مورد یکی از مشکلات اساسی تولید در کشور است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در بخش دیگری از گفت‌وگو گفت: علیرغم تمام مشکلات در کارخانه‌های تولید چرم، این واحدها علاوه بر تأمین بخش عمده‌ای از نیاز جامعه، در صادرات نیز حرفی برای گفتن دارند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات صنایع چرم، تأمین چرم خام است چرم گوسفندی به‌راحتی در داخل تأمین می‌شود اما در بخش چرم گاوی تولیدکنندگان با مشکل روبرو هستند برای حل این مشکل باید از چرم گاو و گوسفندانی که گوشتشان از قزاقستان و برزیل وارد کشور می‌شود استفاده کرده و زمینه واردات آن را فراهم کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید واردات چرم آزاد شود، خاطرنشان کرد: قاچاق مصنوعات چرمی مانند کت، کیف و کفش باعث تعطیلی 5 هزار واحد تولیدی در تبریز شده است اگر فرض بگیریم در هر واحد تولیدی ۵ نفر مشغول به کار هستند حدود ۲۵ هزار نفر بیکار شدند.

سعیدی تأکید کرد: قاچاق و عدم توان رقابت محصولات ایرانی با کالاهای ارزان‌قیمت وارداتی از چین باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده است.

وی برندسازی را یکی دیگر از مشکلات پیش روی صنعت چرم برشمرد و ادامه داد: علی‌رغم اینکه محصولات چرمی تولید داخل توان رقابت با تولیدات ایتالیایی را دارند اما به دلیل ناموفق بودن در برندسازی سود چندانی برای تولیدکننده ایجاد نمی‌شود؛ کفش چرمی تولید ایران ۳۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود اما نمی‌توان محصول ایتالیایی را کمتر از 3 میلیون تومان در بازار خریداری کرد درواقع ارزش افزوده محصولات ایرانی پایین است.

سعیدی گفت: با توجه به اجرای چندین طرح عمرانی در بخش پزشکی، بهداشت و درمان توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بخش عمده‌ای از نیازمندی‌ها و زیرساخت‌های لازم برای ۳۰ سال آینده این بخش در آذربایجان‌شرقی پیش‌بینی شده و در حال تکمیل و بهره‌برداری است.

نماینده تبریز در پایان بیان داشت: یکی از خواسته‌های دیرینه مردم تبریز تسهیل در پذیرش در اورژانس بوده که با ساخت و بهره‌برداری از ساختمان اختصاصی اورژانس بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی امام رضا، بخش عمده‌ای از مشکلات مراجعان به واحد اورژانس رفع می‌شود.

نظر شما