شناسهٔ خبر: 159338 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مهار فرار مالیاتی با راه‌اندازی سیستم جامع خوداظهاری/ فشار مالیاتی روی دوش کارمندان و حقوق‌بگیران

منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت با در اختیار داشتن سیستم جامع مالیاتی می‌تواند به راحتی راه‌های فرار مالیاتی را مسدود کند.

به گزارش «نماینده» منصور مرادی، با بیان اینکه ساز و کارهای مناسبی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی تاکنون در کشور تعبیه نشده است، گفت: باتوجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی و عدم تخصیص اعتبار به بسیاری از پروژه‌های عمرانی، باید لایحه بودجه سال ۹۹ بر روی افزایش درآمدهای مالیاتی متمرکز شود تا بتوان کسری حاصل از کاهش درآمدهای نفتی را جبران کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی سازو کار مناسبی را در نظر نگرفته است و متاسفانه براساس اخبارهای واصله به ما، برخی ماموران مالیاتی به دلیل دریافتی‌های خارج از عرف، حاضر نیستند موارد تخلف و فرارهای مالیاتی مودیان خودرا اعلام و شفاف‌سازی کنند.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی بیشتر فشار مالیاتی را بر روی کارمندان و حقوق‌بگیران دانست و گفت: مالیات به صورت منظم از حقوق ماهانه این افراد کسر می‌شود اما در مقابل برخی بازاریان و مشاغل آزاد با داشتن درآمدهای بالا به نحوی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

وی با تاکید براینکه سیستم جامعی برای بررسی دقیق درآمدهای اصناف، شرکت‌ها و سایر مشاغل وجود ندارد، بیان داشت: این خلا موجب شده تا نتوان به درستی مالیات‌ها را محاسبه و اخذ کرد، بنابراین بهترین سازو کار برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی وجود یک سیستم جامع خوداظهاری است.

مرادی با بیان اینکه دولت با در اختیار داشتن سیستم جامع مالیاتی می‌تواند به راحتی راه‌های فرار مالیاتی را مسدود کند، ادامه داد: دولت می‌تواند در شهرستان‌ها سیستم جامعی را برای خوداظهاری اشخاص در نظر بگیرد تا آنها میزان دارایی و درآمد خود را ثبت کنند و آنگاه ماموران مالیاتی هر آنچه که در سیستم ثبت نشده را تصرف کنند و اینگونه افراد مجبور می‌شوند اموالشان را به صورت دقیق ذکر کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی از سیستم جامع خوداظهاری مالیاتی برای جلوگیری از فرارهای مالیاتی استفاده می‌کنند. /

نظر شما