شناسهٔ خبر: 159211 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کدام نمایندگان ردصلاحیت شده «بودجه 99» را در کمیسیون تلفیق بررسی می‌کنند؟

کمیسیون تلفیق.jpg با بررسی کیفیت صلاحیت‌های نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مشخص شد که 28.8 درصد آنها (13 نفر از 45 نفر) که باید درباره بودجه سال 99 تصمیم‌گیری کنند رد صلاحیت شده‌اند همچنین 6 عضو این کمیسیون هم در انتخابات ثبت نام نکرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، نظر هیات‌های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تایید، عدم تایید و یا عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از (شنبه) هفته گذشته از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شده است.

**ردصلاحیت برخی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس

در این بین برخی نمایندگان مجلس دهم یا در انتخابات آتی مجلس ثبت نام نکرده‌اند یا رد صلاحیت شده و یا تایید صلاحیت شده‌اند. نکته آنجاست که نام برخی روسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی هم در بین رد صلاحیت شده‌ها دیده می‌شود.


البته در این بین، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به عنوانی یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های قوه مقننه که وظیفه بررسی کلیات و جزئیات لایحه بودجه سنواتی را بر عهده دارد، شاهد ردصلاحیت برخی از اعضای خود است. 

**وظایف و اختیارات قانونی کمیسیون تلفیق مجلس چیست؟

مطابق با بند ۲۱۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق که در حال حاضر 45 عضو دارد مرکب از اعضای ذیل است:

9 نفر از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات.

3 نفر از هر یک از کمیسیون‌های تخصصی.

اعضای مذکور توسط کمیسیون‌های مربوطه انتخاب و به هیأت رئیسه مجلس معرفی می‌شوند.

مأموریت این کمیسیون تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه یا لایحه بودجه سالانه کل کشور ادامه می‌یابد.

تبصره- کمیسیون تلفیق با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت می‌یابد. 

** ترکیب هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۹

انتخابات اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 کل کشور یکم دی سالجاری در صحن کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به ریاست مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه 6 نفره کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 بدین شرح است:

غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران  - رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 99

علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری - نایب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه سال 99

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار - نایب رئیس دوم کمیسیون تلفیق بودجه سال 99

هادی قوامی نماینده اسفراین - سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99

 سید علی ادیانی نماینده قائمشهر و بهروز بنیادی نماینده کاشمر به ترتیب دبیر اول و دبیر دوم کمیسیون تلفیق بودجه سال 99

حال برای آنکه با اعضای کمیسیون تلفیق و اسامی و کمیسیون‌های آنها بیشتر آشنا شویم، نام آنها را با هم مرور می‌کنیم. 

** اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 99 را بشناسید

قاسم احمدی لاشکی، جبار کوچکی نژاد، محمد بیرانوندی اعضای منتخب کمیسیون آموزش و تحقیقات

رضا شیران خراسانی، عباس گودرزی، حسن لطفی اعضای منتخب کمیسیون اجتماعی

رحیم زارع، محمد حسین زاده بحرینی، سیده فاطمه حسینی اعضای منتخب کمیسیون اقتصادی

محمد مهدی برومندی، محمد ابراهیم رضایی، ابوالفضل حسن بیگی اعضای منتخب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

و سیدعلی ادیانی، حسین امیری خامکانی، جلال میرزایی اعضای منتخب کمیسیون انرژی هستند. 

غلامرضا تاجگردون، هادی قوامی، محمد خدابخشی، علی قربانی، حسن سلیمانی، غلامرضا حیدری، محسن بیگلری، شهباز حسن پور بیگلری، حسینعلی حاجی دلیگانی اعضای منتخب کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات محسوب می‌َ‌شوند. 

محمد نعیم امینی، بهروز بنیادی، محسن علیجانی زمانی اعضای منتخب کمیسیون بهداشت و درمان

علی اصغر یوسف نژاد، قاسم میرایی نیکو، احمد امیرآبادی فراهانی اعضای منتخب کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

حمیدرضا فولادگر، محسن کوهکن، نادر قاضی پور اعضای منتخب کمیسیون صنایع و معادن

محمدرضا رضایی کوچی، شادمهر کاظم زاده، محمدرضا ملکشاهی اعضای منتخب کمیسیون عمران

محمداسماعیل سعیدی، غلامرضا کاتب، نصرالله پژمان فر اعضای منتخب کمیسیون فرهنگی

حسین رضازاده، محمد کاظمی، محمدعلی پورمختار اعضای منتخب کمیسیون قضایی و حقوقی

و عباس پاپی زاده، علی اکبری، محمد تربتی نژاد اعضای منتخب کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست هستند. 

**اسامی رد صلاحیت‌های اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 99

براساس این گزارش، قاسم احمدی لاشکی - رحیم زارع  - محمد ابراهیم رضایی - غلامرضا حیدری - بهروز بنیادی - قاسم میرزایی نیکو - محسن کوهکن - نادر قاضی پور- غلامرضا کاتب - حسین رضازاده - محمد کاظمی - محمدعلی پورمختار - علی اکبری رد صلاحیت شدگان کمیسیون تلفیق هستند

** تایید صلاحیت شدگان و عدم ثبت نام کنندگان کمیسیون تلفیق

جبار کوچکی نژاد - محمد بیرانوندی - عباس گودرزی - حسن لطفی - محمد حسین زاده بحرینی - محمد مهدی برومندی - ابوالفضل حسن بیگی - سیدعلی ادیانی - جلال میرزایی - غلامرضا تاجگردون - هادی قوامی - محمد خدابخشی - علی قربانی - محسن بیگلری - شهباز حسن پور بیگلری - حسینعلی حاجی دلیگانی - محسن علیجانی زمانی - علی اصغر یوسف نژاد - احمد امیرآبادی فراهانی - محمدرضا رضایی کوچی - شادمهر کاظم زاده - محمدرضا ملکشاهی - محمداسماعیل سعیدی - نصرالله پژمان فر - عباس پاپی زاده نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق هستند که تایید صلاحیت شده‌اند. 

محمد تربتی نژاد - رضا شیران خراسانی - سیده فاطمه حسینی - حسین امیری خامکانی - حسن سلیمانی - حمیدرضا فولادگر از اعضای کمیسیون تلفیق هستند در انتخابات ثبت نام نکرده‌اند. 

محمد نعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر و عضو کمیسیون تلفیق بود که در سانحه رانندگی در حوزه انتخابیه خود درگذشت. 

برای آنکه ببینیم که وضعیت صلاحیت 6 عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق چگونه است نظر هیات نظارت بر انتخابات درباره این نمایندگان را هم بررسی کرده‌ایم. 

** نظر عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره رد صلاحیت‌ها

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ردصلاحیت‌ها گفت: یکی از مشکلات فعلی مجلس آن است که متأسفانه به دلیل برخی بده‌بستان‌های ملی و منطقه‌ای، برخی نمایندگان سؤال، استیضاح و یا امضاهای خود را پس می‌گیرند.

وی افزود: برخی نمایندگان معامله‌گر، مجلس را از رأس امور انداخته‌اند و حتی علی لاریجانی رئیس مجلس هم اعلام کرده است که تعدادی از نمایندگان دارای پرونده فساد اقتصادی هستند.

عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان تصریح کرد:‌ چندین بار از برخی از وزرای دولت در مجلس سؤالاتی مطرح شده است اما زد و بند و لابی برخی نمایندگان با برخی دولتمردان منجر به ایجاد ابهامات زیادی برای مردم شده است. این در حالی است که حتی برخی از وزرای دولت نظیر وزیر خارجه هر بار که در صحن علنی حاضر شد با گردن‌فرازی پارلمان را ترک کرد و حتی نمایندگان حاضر نشدند به وی کارت زرد نشان دهند که البته دلیل آن به این موضوع بازمی‌گردد که برخی نمایندگان مجلس با شعار حمایت از برجام به پارلمان آمده بودند. به همین دلیل هیچگاه در این باره موضع‌گیری نکرده‌اند.

**اکثریت مجلس دهم وکیل الدوله هستند

سلیمی گفت: متأسفانه اکثریت مجلس دهم وکیل الدوله هستند و با چشمک دولت بلند شده و با چشمک او بر صندلی خود می‌نشینند.

وی تصریح کرد: متأسفانه مجلس دهم به شعبه دوم دولت‌های یازدهم و دوازدهم تبدیل شده است و به نظرم بخش زیادی از مشکلات دولت به مشکلات مجلس آقای لاریجانی بازمی‌گردد.

عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان عنوان کرد: ما در مجلس دهم تعدادی از نمایندگانی را داریم که به صورت مستقل از منافع مردم حمایت کرده‌اند و با آنکه تعداد آنها کم بود اما نمایندگان انقلابی محکم پای ایده‌ها، نظرات و پیشنهادات خود ایستادند و در برابر طوفان‌هایی که می‌آمد ایستادگی کردند. اگر مشکلاتی در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها مشاهده می‌شود بازتاب مشکلات دولت بوده و عملاً مجلس دولتی است و به همین دلیل این مجلس نتوانست در رأس امور باشد و تصمیماتی هم که اتخاذ می‌کند در بسیاری از امور مشکل‌زا است

سلیمی گفت:  دغدغه فراکسیون امید در مجلس دهم ارائه طرحی برای عدم سؤال مردم از مسئولین دولتی در اجتماعات بود که ماهیت این طرح دیکتاتورمآبانه است و مشکلات مردم را نمی‌دید.

** یکی از خلاء‌های قانونی تصمیم‌گیری نمایندگان ردصلاحیت شده برای مردم است

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات و خلاء‌های قانونی تصمیم‌گیری نمایندگان ردصلاحیت شده برای مردم در کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف است، گفت:‌ باید تلاش کنیم این موضوع حل و فصل شود.

عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: به نظر من اینکه یک نماینده مجلس در طول چهار سال با تأییدیه قبل از برگزاری انتخابات بتواند اموراتش را بگذارند مشکل‌زا است این در حالی است که امکان دارد ما در مجلس با نمایندگانی مواجه شویم که به دلایل مختلف و حوادث متعدد به کما رفته و یا عقل خود را از دست داده باشند و یا اینکه در بستر بیماری باشند اما مردم آن حوزه انتخابیه چه گناهی کرده‌اند. لذا باید شورای نگهبان بتواند در طول هر دوره از مجلس و هر زمانی که لازم دید مجدداً صلاحیت‌ها را بررسی کند.

وی با بیان اینکه به نظرم آیین‌نامه داخلی مجلس درباره صلاحیت نمایندگان در طول هر دوره سکوت کرده است، گفت: آیین‌نامه فقط به غیبت طولانی و غیر موجه نماینده اشاره کرده در حالی که وقتی یک نماینده حین عمل جراحی بی‌هوش شده است غیبتش که غیرموجه محسوب نمی‌شود.

عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با بیان اینکه متأسفانه هنگام تصویب اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس ما شاهد نان قرض دادن وکلا به یکدیگر هستیم، گفت: نباید خیال نمایندگان در طول چهار سال حضورشان در مجلس از تأیید صلاحیت راحت باشد. چرا که ممکن است اقدامات خلافی انجام دهند.

به گزارش فارس، به نظر می‌رسد ردپای رد صلاحیت شدگان در بودجه 99 رنگ و بوی خاصی دارد چرا که 28.8 درصد از اعضای کمیسیون تلفیق نتوانسته‌اند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند. 

در کنار رد صلاحیت تعداد زیادی از نمایندگان مجلس که به گفته عباسعلی کدخدایی مسائل مالی دلیل عمده آن بوده و برخی فعالان سیاسی در نامه به رئیس قوه قضائیه خواستار روشن شدن وضعیت آنها شده‌اند، به نظر می‌رسد درباره ساختارهای ضد فساد قوه مقننه نیز شفاف‌سازی علت عدم تائید صلاحیت برخی اعضا ضروری است.

البته رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در توضیحاتی پیرامون ردصلاحیت بعضی از نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار گفت «نامه‌هایی که هیات نظارت به نمایندگان داده است، بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر (مسائل مالی) نیست. البته برخی این‌گونه بوده، چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده کنند و نظام را متهم به فساد کنند.»

نظر شما