شناسهٔ خبر: 159168 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

۵ درصد از بهاء بلیط حمل‌ونقل برون شهری به عنوان عوارض اخذ می‌شود

اتوبوس نمایندگان مجلس مقرر کردند، اشخاصی که مبادرت به حمل و نقل برون شهری مسافر و فروش بلیط در داخل کشور می‌کنند، مکلف هستند پنج‌درصد(۵%) بهاء بلیط را به‌عنوان عوارض شهرداری از مسافران أخذ کنند.

به گزارش «نماینده»، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، فصل مربوط به عوارض برون شهری مسافر به تصویب رسید.

بر این اساس اشخاصی که مبادرت به حمل و نقل برون شهری مسافر و فروش بلیط در داخل کشور میکنند، مکلفند پنج‌درصد(۵%) بهاء بلیط را با درج در بلیط و یا قرارداد به عنوان عوارض شهرداری از مسافران أخذ کنند.
 

بر اساس ماده ۳۴، اشخاصی که مبادرت به حمل و نقل برون شهری مسافر و فروش بلیط در داخل کشور با وسائل نقلیه زمینی(به استثناء ریلی) و دریایی می‌کنند، مکلفند پنج‌درصد(۵%) بهاء بلیط را با درج در بلیط و یا قرارداد (صورت-حساب)، حسب مورد، به عنوان عوارض شهرداری از مسافران أخذ و هر ماه حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به حساب شهرداری مبدأ سفر واریز نمایند.

واریز عوارض مذکور بعد از موعد مقرر موجب تعلق جریمه‌ای به میزان دودرصد(۲%) به ازای هر ماه تأخیر خواهد بود. اختلاف و استنکاف از پرداخت عوارض موضوع این ماده مشمول ماده (۷۷) قانون شهرداری‌ها مصوب ۱۱/۴/۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی خواهد بود.
 

طبق ماده ۳۵، مالیات و عوارض موضوع این فصل به‌عنوان اعتبار مالیاتی محسوب نمی‌گردد. مالیات و عوارض موضوع مواد (۳۰) و (۳۲) این قانون به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته می شود.
 

بر اساس ماده ۳۶، احکام فصل سوم باب پنجم قانون مالیات‌های مستقیم، در رابطه با مالیات و عوارض ‌موضوع این فصل به استثناء مواد (۳۱) و (۳۴) و فصل ششم جاری است. ‌

احکام موضوع مواد (۲۱۰) تا (۲۱۶) و (۲۱۸) و (۲۱۹) قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن در خصوص عوارض موضوع ماده (۲۹) و مالیات و عوارض موضوع ماده (۳۰) و مالیات موضوع ماده (۳۲) این فصل جاری می باشد.
 

طبق ماده ۳۷، سازمان موظف است برای کلیه مؤدیان این قانون امکان اظهار و پرداخت مالیات موضوع فصول ششم و هفتم را از طریق سامانه مؤدیان فراهم کند.

نظر شما