شناسهٔ خبر: 159139 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

توجه بیش‌ازاندازه به بازارهای خارجی ما را از توجه به بازار داخلی منحرف می‌کند

پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: فضای اقتصادی امروز کشور نیازمند تحولات اساسی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که توجه به آن‌ها می‌تواند اثرات تحریمی دشمنان را به حداقل رسانده و علاوه بر بهبود معیشت مردم، موجب رونق اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی و افزایش تولید داخل شود.

به گزارش «نماینده»،محسن پیرهادی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، اظهار داشت: فضای اقتصادی امروز کشور نیازمند تحولات اساسی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که توجه به آن‌ها می‌تواند اثرات تحریمی دشمنان را به حداقل رسانده و علاوه بر بهبود معیشت مردم، موجب رونق اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی و افزایش تولید داخل شود.

پیرهادی افزود: متأسفانه یکی از مشکلات اقتصادی کشور در طول این سال‌ها بی‌توجهی به بازار داخلی است که سبب شده از ظرفیت بسیار بالای کشور غفلت شود.

وی با بیان این نکته که در دنیا کمتر کشوری وجود دارد تا بتواند از ظرفیت‌های داخلی در جهت خودکفایی استفاده نماید و ایران عزیز از این پتانسیل برخوردار است افزود: خوشبختانه در کشور ما با توجه به اقلیم متنوع و نیز ظرفیت بالای نیروی انسانی این امکان فراهم است تا بسیاری از محصولات در داخل تولیدشده و نیازی به واردات و صرف هزینه های ارزی نباشد. این موضوع در بسیاری از بخش‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی کشور صدق می‌کند و ما را از بسیاری جهات از دنیا بی‌نیاز می‌گرداند.

این عضو شورای ائتلاف با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اقتصاد کشور نباید به دلیل وابستگی‌ها شکننده باشد تصریح کرد: وقتی این امکان وجود دارد درزمینه تأمین معیشت مردم از توان داخلی استفاده کنیم، نباید دربرابر تحریم‌ها منفعل شویم. در نتیجه این موضوع کمک می‌کند تا از شکنندگی اقتصاد رهایی یابیم. در این زمینه بسیاری از کشورها به دنبال قطع وابستگی هستند و ایران ما نیز با ظرفیت‌هایی که دارد به‌طورقطع و یقین می‌تواند در خیلی از زمینه‌ها از وابستگی‌ها رهاشده و بر روی پای خود بایستد. طبیعتا این به معنی قطع رابطه با دنیا نیست؛ چه اینکه نه در سیاست های کلی نظام است نه به صلاح کشور که با منطقه و دنیا قطع ارتباط کند و دور خود حصار بکشد اما در مقابل تحریم و زورگویی های بین المللی باید ایستادگی کرد.

پیرهادی ضمن بیان این نکته که کشور ما علاوه بر دارا بودن سوخت‌های فسیلی امکان بهره‌مندی از سایر منابع طبیعی تولید انرژی، نظیر انرژی‌های پاک را داراست گفت: به‌این‌ترتیب امکان وابستگی ما به سایر کشورها در حوزه‌های تأمین انرژی کاهش پیداکرده و می‌توانیم از امکانات مالی موجود برای تأمین بهتر معیشت مردم استفاده کنیم و از وابستگی در بسیاری از حوزه‌ها رها شویم.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در ادامه ضمن تبیین قابلیت‌های موجود در بازار داخل برای بهبود چرخه عرضه و تقاضا و ارزش‌افزوده‌ای که این مسئله می‌تواند برای تولیدکننده و مصرف‌کننده داشته باشد، گفت: ما در داخل کشور از بازاری 85 میلیونی برخورداریم که برای بسیاری از کشورها داشتن آن آرزوست. به همین دلیل در این مقطع می‌توانیم از بازار داخلی برای ارائه محصولات تولیدی استفاده کرده و ضمن تنظیم بازار و رعایت قیمت‌های مصوب، علاوه بر ایجاد رضایتمندی در بین مردم، محصولات تولید داخل را به بهترین شکل ممکن در جامعه توزیع نماییم تا اثرات تحریم ها بر معیشت مردم به حداقل برسد.

پیرهادی با تأکید بر این نکته که وابستگی به خارج و توجه بیش‌ازاندازه به بازارهای خارجی خود نوعی ایجاد وابستگی کرده و ما را از توجه به بازار داخلی منحرف می‌کند ادامه داد: به عقیده من هر کشور باید بر اساس اقتصاد ملی خود برنامه‌ریزی کرده و پایه و اساس آن را بر تولید داخل استوار سازد. اگر قرار باشد ما برای کوچک‌ترین موضوع به بیگانگان وابسته باشیم، امکان رونق تولید و توسعه اقتصادی را از دست خواهیم داد. به همین خاطر باید در سیاست‌گذاری‌های آتی که ان شاالله مجلس آینده در این زمینه پیشرو خواهد بود زمینه رونق تولید و توجه به بازار داخل مدنظر قرارگرفته و ضمن تعامل معقول با خارج از کشور، از میزان وابستگی‌ها کم و بر توجه به تولید و بازار داخل تأکید شود.

سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پایان خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد داخلی بسیاری از چالش‌های حوزه تولید و اشتغال ما را برطرف خواهد ساخت و موجب می‌شود دغدغه‌های مردم درزمینه بیکاری، رکود و رونق تولید برطرف شود و از سوی دیگر تیر دشمنان ما در جنگ اقتصادی به سنگ بخورد.

نظر شما