شناسهٔ خبر: 158892 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

کمال خانی: با نادیده گرفتن ظرفیت روستاها هیچگاه به توسعه نخواهیم رسید/سالانه ۷۰۰ هزار روستا نشین به شهرها مهاجرت می کنند

سینا کمال خانی پژوهشگر جامعه شناسی گفت: روستاها به عنوان سرمایه های بالقوه ای هستند که منبع مولد پویا در چرخه اقتصاد و کانون تولید و ارزش آفرینی محسوب می شوند که با نادیده گرفتن این منبع عظیم، هیچگاه به اقتصاد مقاومتی و توسعه ای نخواهیم رسید.

سینا کمال خانی، پژوهشگر جامعه شناسی در گفت‌وگو با «نماینده» با اشاره به بحران افزایش روستاهای خالی از سکنه اظهار داشت: کمبود امکانات زیرساختی و زیربنایی، نبود اشتغال پایدار، خشکسالی، نبود راه های ارتباطی میان شهر و روستا و عواملی از این دست باعث شده که سالانه بیش از ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستاهای کشور کاهش پیدا کند.

کارشناس ارشد جامعه شناسی با بیان اینکه در اقتصاد کل کشور روستاییان بیش از ۵۴ درصد سهم تولید را دارند، افزود: روستاها به عنوان سرمایه های بالقوه ای هستند که منبع مولد پویا در چرخه اقتصاد و کانون تولید و ارزش آفرینی محسوب می شوند که با نادیده گرفتن این منبع عظیم، هیچگاه به اقتصاد مقاومتی و توسعه ای نخواهیم رسید.

کمال خانی در ادامه خاطرنشان کرد: من اصالتا اهل تفرش هستم و تنها در شهر من با جمعیت ۲۵ هزار نفر، ۳۱ روستا از ۱۰۰ شهر و روستای تفرش، خالی از سکنه شده است. این آمار بسیار خطرناک و تامل برانگیز است.

این پژوهشگر جامعه شناسی با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین دلایل رکود اقتصادی و افزایش بیکاری در شهرستان تفرش، نبود زیرساخت ها و امکانات است، بیان کرد: مهمترین دلیلی که باعث مهاجرت جوانان و روستانشینان ما به شهرها شده، نبود منابع آبی و بیکاری گسترده است. این در حالیست که تنها تکمیل یک پروژه آبرسانی در هفتیان می توانست بخش اعظمی از این بحران را ساماندهی کند.

کمال خانی گفت: شکاف درآمدی بین شهرها و روستاها و نبود فرصت های شغلی مناسب موجب شده که امروز جمعیت قابل توجهی از روستانشینان به حاشیه شهرها مهاجرت کرده و درگیر شغل های کاذب و ناپایدار شوند. این در حالیست که همین افراد می توانستند مهمترین منبع تولید ملی باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما