شناسهٔ خبر: 158299 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مصری:در ایام انتخابات تشکل‌های "قارچ‌گونه" سمی شکل می‌گیرند

مصری/2 نایب‌رئیس مجلس معتقد است که در شرایط کنونی مطرح کردن ایده از سوی کاندیداهای انتخاباتی کارایی لازم را ندارد و آنها باید برنامه عملیاتی و اجرایی ارائه کنند.

به گزارش «نماینده» عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، درباره استراتژی و راهبرد رقابت‌های انتخاباتی برای تشکیل مجلس کارآمد از سوی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی، گفت: قطعاً جریان سومی در انتخابات پیش‌رو شکل نخواهد گرفت و اگر این اتفاق هم رخ دهد بازهم این جریان وابسته به اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود.

وی با بیان اینکه جریان سوم در انتخابات ممکن است همان برنامه‌ها و ایده‌های جریان‌های سیاسی موجود با برخی تغییرات را مطرح کند، افزود: شاکله جریان‌های سیاسی در کشور همان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند و جریان دیگری نمی‌تواند با وجود اینها در عرصه سیاسی کشور فعالیت داشته باشد، البته ممکن است از دل این جریان‌های موجود مثلاً اصولگرایی و یا اصلاح‌طلبی نوین به وجود بیاید.

نماینده کرمانشاه در مجلس با تاکید براینکه اگر قرار براین باشد تا جریان سومی در کشور شکل بگیرد باید چند ماه قبل‌تر اعلام شود که تفکرات این جریان چه خواهد بود، اظهار داشت: این جریان باید یک سازوکار و منشوری داشته باشد البته در چند سال گذشته و  در انتخابات برگزار شده تشکل‌های قارچ‌گونه خیلی سبز می‌شود اما همه آنها سمی هستند و بردشان در همان چند ماه انتخابات هستند و پس از آن اثری از آنها نیست.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه مردم نباید فریب تشکل‌های که فی‌البداهه شکل می‌گیرند را بخورند، عنوان کرد: مردم در انتخابات پیش‌رو باید عملکردها و برنامه‌های کاندیداها را با هم ببینند.

مصری با تاکید براینکه ایده‌ها در انتخابات پیش‌رو کارایی ندارند و بنده خودم به ایده‌ها یک رای هم نخواهم داد، گفت: ایده در کشور ما پشتوانه عملیاتی و اجرایی ندارد همین است که روسای جمهور مختلف آمده‌اند و  شعارهای داده‌اند و بیشتر آنها هم عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: به طور نمونه در شرایط فعلی دولت بنزین را گران کرده است و اعلام کرده که قرار است به اقشار مختلف یارانه پرداخت کنیم، مشخص نیست به چه افرادی قرار است این یارانه پرداخت شود و یا سازوکار آن چگونه است.

نماینده کرمانشاه در مجلس با تاکید براینکه ایده با برنامه متفاوت است، افزود: البته در انتخابات مجلس کاندیدای نمی‌تواند به صراحت اعلام کند که ایده‌ دارد چون مجلس جای قانون‌گذاری است، اما دولت‌ها باید ایده و برنامه عملیاتی و اجرایی داشته باشند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه در ایام انتخابات ارائه برنامه عملیاتی مهمتر از ایده انتخاباتی است، ادامه داد: به طور نمونه ایده آقای روحانی(رئیس‌جمهور) این بود که هر ۱۰۰ روز درباره عملکرد دولت به مردم گزارش دهد که این اتفاق رخ نداد و ایده وی عملیاتی نشده است، قطعاً مردم به صداقت، درستی و برنامه رای می‌دهند و به ایده‌ها چندان توجه‌ای ندارند.

مصری درباره عدم کارایی احزاب در کشور و عدم ارائه ایده و برنامه عملیاتی از سوی آنها برای اداره بهتر کشور، تصریح کرد: اولین بحث در تشکیل احزاب در کشور بحث مالی است که هیچ فردی حاضر نیست در این بحث ورود کند و هزینه کند.

وی ادامه داد: دومین بحث در تشکیل احزاب این است که حزب مینی‌بوسی می‌خواهیم یا یک حزب فراگیر، اگر حزب مینی‌بوسی می‌خواهیم که هر چند نفر می‌توانند یک حزب را تشکیل دهند، اما برای تشکیل یک حزب فراگیر باید فراخوان سراسری داده شود و ثبت‌نام انجام شود و در قانون ذکر شود که برای تشکیل دفاتر در شهرستان‌ها و استان‌ها پولی در اختیار هواداران قرار داده شود و افرادی برای فعالیت در این دفاتر استخدام شوند اگر این موارد تامین شود اولین گام برای تشکیل حزب را برداشته‌ایم.

نماینده کرمانشاه در مجلس تصریح کرد:زمانی که حزب تشکیل شد از سال دوم باید از هوادارن مبلغی به عنوان حق عضویت دریافت شود. الان در کشور ما فردی نمی‌آیید به طور مثال برای تشکیل یک حزب چند میلیارد تومان هزینه کند چون درآمد خاصی نصیب وی نمی‌شود.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: حزب‌بازی فعلا در شرایط کنونی کشور جوابگو نیست چون مشکلات عدیده‌ای در راه تشکیل احزاب در کشور وجود دارد.

نظر شما