شناسهٔ خبر: 157795 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حمید گرمابی در حاشیه بازدید از تحریریه نماینده:

انتظارم از مجلس برآورده نشد/ در مجلس به تخصص نمایندگان توجه نمی‌شود و لابی‌های سیاسی تعیین‌کننده است/ صرف هزینه‌های میلیاردی در انتخابات با حقوق مجلس همخوانی ندارد

گرمابی نماینده مردم نیشابور و فیروزه:لابی‌های سیاسی هستند که در مجلس تعیین‌کننده‌اند و متأسف هستم که خیلی ازلحاظ تخصصی به نیروها نگاه نمی‌شود و لابی‌های سیاسی غلبه دارد و تعیین‌کننده است.

حمید گرمابی نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از تحریریه «نماینده» در ارتباط با عملکرد مجلس دهم اظهار کرد: باید منصفانه قضاوت کرد؛ کارهای مفیدی در این چند سال و اندی انجام شده است و مقداری هم در حال انجام است، اما انتظاری که من از مجلس داشتم برآورده نشده است. به‌طور مطلق نمی‌توان گفت که کارهای مثبتی مجلس انجام نشده، اما حرکت‌های مثبت و رو به جلویی داشته است. البته می‌توانست بیشتر از این‌ها کار کرد، بخصوص در شرایط فعلی که ما در شرایط خاصی هستیم؛ با توجه به اینکه بعد از انقلاب همیشه به‌نوعی تحریم و مشکلات دچار بوده‌ایم.

این عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: دوره دهم مجلس از دورانی است که از نظر مشکلات اقتصادی و بودجه‌ای سخت‌ترین دوران مجلس بوده. ازلحاظ بودجه‌ای شرایط نسبتاً سختی داشته‌ایم و مسئله بودجه چیزی است که همیشه مجلس و نمایندگان شهرستان‌ها با آن ارزیابی می‌شوند که چقدر توانسته‌اند کارهای عمرانی و اجرایی انجام دهند.

نماینده نیشابور تصریح کرد: در مباحث کشوری با توجه به خروج آمریکا از برجام و مشکلات اقتصادی شوک‌های مختلفی که به صنعت و تولید کشور وارد شد و مجلس به‌نوعی انتظار این حجم از مشکلات را نداشت، اما می‌توانست در این شرایط برای مردم و کشور مفید باشد؛ اما نتوانست به‌خوبی وارد عمل شود.

عضو کمیسیون صنایع با انتقاد از مجلس گفت: فکر می‌کردم با توجه به تخصص و رشته تحصیلی که دارم می‌توانم در کمیسیون صنایع برای مردم و مجلس مفید باشم، ولی به‌عنوان یک متخصص از کمیسیون صنایع رضایت ندارم. به‌عنوان‌مثال طرحی را در مقطع بررسی بودجه ارائه کردم که اگر بودجه خوراک پتروشیمی‌ها را دو برابر کنند، ۱۵۰۰ میلیارد تومان به دست می‌آید و آن مبلغ را برای بازنشسته‌ها هزینه کنند. این طرحی بود که به‌شخصه ارائه کردم و در صحن هم مطرح شد. اما در مجموع به نظر می‌رسد که لابی‌های سیاسی هستند که در مجلس تعیین‌کننده‌اند و متأسف هستم که خیلی از لحاظ تخصصی به نیروها نگاه نمی‌شود و لابی‌های سیاسی غلبه دارد و تعیین‌کننده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط تحریمی که با آن مواجه هستیم، بارها در جلساتی که با وزرا در کمیسیون داشتیم عنوان کرده ام با وجود اینکه در شرایط خیلی سخت اقتصادی قرار داریم و افت یک سومی ارزش پول ملی را در مدت کوتاه داشتیم، ولی این می‌تواند یک فرصت باشد.

گرمابی با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران اذعان کرد: می‌توان از بازار ۱۵ کشور اطراف استفاده کرد و زمینه را برای صادرات گسترش دهیم. وزرا همیشه نگرانی برگشت ارز حاصل از صادرات را دارند، اما من به وزرای مربوطه اعلام می‌کردم که نگران بازگشت ارز نباشید؛ در شرایط فعلی که فروش نفت کشور به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و کشورهای اطراف نفت ایران را به‌راحتی نمی‌خرند، اما چون این‌همه صنایع کوچک و متوسط داریم، باید برنامه‌ریزی برای صادرات آن به کشورهای اطراف داشته باشیم.

وی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند ما را تحریم کند زیرا صنایع کوچک و متوسط چیزی نیست که تحریم پذیر باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار کرد: وزارت خارجه در این زمینه باید فعال‌تر باشد و وزارتخانه‌های مربوطه در مورد صادرات سخت‌گیری نکنند و نگران بازگشت ارز نباشند و ما اگر بتوانیم در کشورهای اطراف جایی برای صادرات باز کنیم، آمریکا هیچ‌وقت نمی‌تواند هزاران مشتری خرد و کوچکی که حتی به سیستم بانکی هم وابسته نیستند را تحریم کند.

نماینده نیشابور و فیروزه تأکید کرد: درزمینهٔ صادرات می‌شود خیلی کارها کرد ولی باید برنامه‌ریزی اصولی شود؛ این کار به اشتغال خیلی افراد کمک می‌کند به‌خصوص اینکه یکی از معضلات کشور ما بیکاری است. صنایع متوسط و کوچک اشتغال‌زا هستند و به ازای سرمایه‌گذاری اندکی که بشود می‌توانند اشتغال‌زایی انجام دهند. به‌شرط اینکه بتوانیم مشکلات سرمایه در گردش آن‌ها را حل کنیم و از این طریق می‌توانند برای کشور درآمدزایی داشته باشند.

وی با اشاره به طرح شفافیت آرا گفت: در مباحث سیاسی و اجتماعی در این مدت اتفاقات مختلفی در مجلس افتاده است بنده سعی کردم دیدگاه مشخصی داشته باشم و در جهت‌گیری‌های سیاسی شفاف باشم. بنده طرح شفاف‌سازی حضوروغیاب هم امضا کرده‌ام ولی بعضی از همکاران نگرانی‌هایی در مورد شفافیت داشتند و معتقد بودند ازلحاظ مختلف به‌خصوص مواقعی که رأی‌ها حساس می‌شود مثلاً در لوایح FATF نمی‌توانستند  که مواضعشان را به‌طور شفاف اعلام کنند. همچنین معتقد هستند که شفافیت به آزادی نماینده در رأی دادن صدمه میزند.

نماینده نیشابور و فیروزه  با توجه به هزینه میلیاردی که صرف انتخابات می‌شود اذعان کرد: کسانی که این هزینه‌های میلیاردی را انجام می‌دهند به‌نوعی وامدار کسانی هستند که به آن‌ها کمک کرده‌اند و باید به‌نوعی جبران کنند. زیرا صرف هزینه‌های میلیاردی با حقوق مجلس همخوانی ندارد.

گرمابی با توجه به اینکه صرف کردن این هزینه‌های انتخاباتی در رأی مردم تأثیر دارد تصریح کرد: نهادهای ناظر باید این کنترل را داشته باشند و به نظر می‌رسد که باید قانون شفاف‌تر و کامل‌تری داشته باشیم و با توجه به اینکه در همه کشورهایی که رأی‌گیری هست و نوعی دموکراسی داریم، باید هزینه‌های انتخاباتی تعریف‌ شده باشد. ما تا الآن کمتر حساس بودیم به هزینه‌های انتخاباتی و زمان آن رسیده است که حساس‌تر باشیم و با توجه به اینکه بر رأی مردم تأثیر می‌گذارد و باعث تغییر رأی در درصدی از مردم می‌شود، به نظرم زمان آن رسیده که با وسواس و دقت بیشتری بر هزینه انتخاباتی نظارت شود و تعریفی برای این هزینه بشود و قانون سفت و سختی برای  آن وضع شود و به ‌ضرورت روز با دقت و وسواس کنترل شود تا ان شاء الله انتخاباتی داشته باشیم که مردم به توانایی‌ها و پتانسیل نماینده توجه کنند تا در عملکرد نماینده تأثیر مثبت بگذارد.

نظر شما