شناسهٔ خبر: 157194 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حاجی میرزایی: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت

حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت.

به گزارش «نماینده»، محسن حاجی میرزایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در صحن علنی مجلس گفت: از همه همکاران عزیز فرهنگی در سراسر ایران اسلامی که دارند خود را برای برگزاری یک مهر باشکوه و آغاز سال تحصیلی آماده می کنند سلام عرض می کنم و به همه آنها خداقوت می گویم.

وی ادامه داد: ما به آینده نمی رویم ما آینده را می‌سازیم و اگر آینده را خودمان نسازیم دیگران آن را برای ما خواهند ساخت. ما منابع زیرزمینی فراوان و تجهیزات گران قیمت، فناوری های نو و سرمایه های اقتصادی داریم که همه این ها بسیار مهم هستند اما انسان ها مهم تر هستند.

حاجی میرزایی خاطر نشان کرد:  این انسانها هستند که آینده را می سازند همان کسانی که امروز روی نیمکت مدارس ما دانش آموز هستند. امروزه این باور وجود دارد که بنیادی‌ترین، پایدارترین، موثرترین و حتی ارزان ترین راه برای بهبود جوامع برای ایجاد رفاه در زندگی مردم و دستیابی به هدف های جامعه مسیر آموزش و پرورش است.

وزیر پیشهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند اگر ما منابع زمینی فراوانی داشته باشیم اما نیروی انسانی نداشته باشیم فایده ای ندارد. برنامه‌ریز تمدن نوین اسلامی آدم‌ها هستند معلمان هستند و دانش آموزانی هستند که آینده ایران را می سازند. هزینه کردن در آموزش و پرورش هزینه نیست یک سرمایه‌گذاری بی‌نظیر است.

وی بیان داشت:  هرچند این سرمایه‌گذاری کم بازده و طولانی‌تر است اما دیرپاتر، اسیرتر و قابل اعتنا تر اس.  خوشبختانه انقلاب اسلامی چهلمین سال خود را با موفقیت و افتخار پشت سر گذاشت و اکنون گام دوم را آغاز کرده است؛ گامی در جهت پیشرفت و تعالی بیشتر و گامی در جهت میدان دادن به نیروهای جوان و با انگیزه است.

حاجی میرزایی تاکید کرد: تحقق مجموعه رهنمودهای مقام معظم رهبری در گام دوم و مجموعه سیاست ها و قانون برنامه، مبنای عمل ما در این دوره مسئولیت خواهد بود. خوشبختانه آموزش و پرورش از یک سند خوب برخوردار است این سند میثاق ملی ما برای ساختن یک انسان مستقل و شرافتمند است.

وی ادامه داد: این سند میثاق ما برای ساختن آموزش و پرورش ای است که به درد مردم و رنج های مردم اعتنا می کند و برای توسعه کشور ارمغانی در پیش دارد.

حاجی میرزایی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دوستان عزیز ما در تمام این دهه‌ها که در آموزش و پرورش فعالیت شده است چه کرده ایم؟ چه انسان هایی را تربیت کرده ایم ؟ ساحت‌هایی را متعرض شده ایم. آیا تمام فرزندان ما در تمام ساحت‌های اعتقادی، دینی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و علمی و فناوری هنری زیبا شناختی و زیستی که همه این ها ساحت های متنوع زندگی انسانی است بهره ای از این ها برده اند؟

وی تصریح کرد: آیا آموزش و پرورش ما شهروندان ای مستقل و مسئولیت پذیر تربیت می کند؟ پاسخ روشن است؛ اما متاسفانه علی رغم اینکه توانستیم آموزش و پرورش را گسترش دهیم اما آنطور که شایسته فرزندان این مرز و بوم است آنچنان که فرزند شایسته فرهنگ غنی ما زمینه لازم را برای رشد و پرورش آنها فراهم نکرده‌ایم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد برنامه‌های خود برای این وزارت‌خانه بیان داشت:  آموزش حافظه محور فربه شده و آموزش و پرورش مهارتی نحیف شده است. آموزش‌های حافظه محور انواع مهارت ها از جمله مهارت های زندگی مستقل، مهارت یادگیری، مهارت حل مسئله و مهارت‌های انسان تراز تمدن اسلامی را به حاشیه برده است.

حاجی میرزایی گفت: محتوای برنامه های درسی ما و بسته های یادگیری ما جامعیت لازم را ندارد. کتب درسی ما باید در جهت دستیابی به اهداف غنی‌تر نظام تربیت و آموزش بازنگری و تولید شود. روش‌های آموزشی نباید موجب اضطراب و تشویش خاطر دانش آموزان باشد. تشویش و اضطراب جای هیجان و شوق یادگیری را در دل و ذهن فرزندان ما رخنه کرده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اضطراب در مدرسه علاقه مندی به تحصیل و امکان بروز خلاقیت را کاهش می دهد درخت تنومند تربیت در چنین فضای مسمومی رشد و نمو می کند ما نیازمند محیطی هستیم آرام برای معلم و دانش آموز در مدرسه.

وی اضافه کرد: افزایش شادی و نشاط در مدارس و آموزش مهارت‌های زندگی از برنامه‌های فوری و جدی من خواهد بود. فعالیت های پرورشی و تربیتی برای تحکیم باورهای دینی و استمرار ارزش‌های دینی و اخلاقی تشویق و ترغیب و نهادینه سازی عمل به احکام و مناسک عبادی به خصوص مبادرت در امر نماز و نیایش در صدر برنامه‌ها خواهد بود و از ظرفیت کانون پرورش فکری برای کمک به این مدارس در این زمینه استفاده جدی خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مورد اهمیت نظام مهارتی گفت: من ظرفیت سازمان فنی و حرفه ای کشور را در کنار آموزش و پرورش قرار خواهم داد تا در تعامل با آموزش و پرورش برای توسعه مهارت‌ها که هدف‌گذاری شده است فعالیت شود و باید نسبت به مجموعه برنامه‌های آموزشی ما افزایش پیدا کند از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت تخصصی اقدام کنم.

وی بیان داشت: توانایی کسب معاش حلال، توانایی افراد برای اینکه بتوانند اقتصاد ساده‌ای را پایه‌ریزی کنند و زندگی خودشان را شکل دهند و از انزوا و استیصال بیرون بیایند و از فقر و درماندگی نجات پیدا کنند نیازمند توسعه مهارت ها است و این کار جزو اولویت‌های من خواهد بود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: برنامه منظم و منسجم و جذابی برای تقویت تربیت بدنی و سلامت توسعه برنامه های ورزشی به خصوص برای دختران طراحی کرده‌ایم. توسعه تربیت بدنی در مدارس، تقویت عادات ورزش کردن، نهادینه کردن برنامه های سالم بدنی به نحوی که در تمام عمر افراد بتوانند همچنان به ورزش ادامه دهند از برنامه‌های ما است.

وی ادامه داد: این کار سالانه هزاران میلیارد از هزینه های درمانی کشور می‌کاهد هزینه های خانوار را کاهش می دهد و سلامت نسل را تامین می‌کند این کار را در تعامل با وزارت ورزش و وزارت بهداشت و درمان انجام خواهم داد.

حاجی میرزایی در مورد عدالت در نظام آموزش و پرورش بیان داشت: در مورد بحث عدالت باید گفت  عدالت آموزشی، برابری فرصت های یادگیری رکن کلیدی کاهش پایدار نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی است.

وی بیان داشت: همه نابرابری‌هایی که در سطوح قدرت و ثروت شکل می‌گیرد ریشه‌اش در نابرابری هایی است که در فرصت های یادگیری به خصوص فرصت‌های کیفی یادگیری ایجاد می شود دسترسی به فرصت‌های برابر و باکیفیت حق همه شهروندان است و ما باید برای این تلاش کنیم.

حاجی میرزایی اظهار داشت: توسعه مدارس دولتی جزو سیاست های اصلی من خواهد بود. افزایش کیفیت مدارس دولتی از سیاست‌های من خواهد بود من مخالفتی با مدارس غیردولتی ندارم و این گونه مدارس هم با نظارت و ارزیابی دولت درست و هدایت شده در مسیر صحیح باید به کار خودشان ادامه دهند و توسعه پیدا کنند اما به عنوان دولت وظیفه دارم که کیفیت مدارس دولتی را ارتقا ببخشم و به مردم قدرت انتخاب دهیم.

وی باظهار داشت: حق انتخاب برای آموزش شرط اولیه آزادی بشر و پیش نیاز توسعه است. ما باید با جبر جغرافیایی در آموزش و پرورش مقابله کنیم. برای بسته عدالت آموزشی باید امکان انتخاب دانش آموزان را بالا ببریم. الان دانش آموزان مدارس دولتی در جبر جغرافیایی گرفتار شدند یعنی اینکه یک دانش آموز از یک طرف خیابان نمی تواند به سمت آن طرف خیابان در مدرسه که ترجیح می دهد ثبت نام کند برود چراکه با ضوابط فعلی منطقه بندی ما سازگار نیس.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه در فرهنگ دینی ما حق انتخاب حق والدین است، خاطر نشان کرد: والدین باید امکان انتخاب برای انتخاب مدرسه فرزندانشان را داشته باشند. ای حق از حقوق خانواده است و حتماً باید اصلاح شود و جزو برنامه‌ها و اولویت‌های من است.

وی اضافه کرد: بهره‌مندی برای دانش‌آموزان از بودجه دولتی حق طبیعی آنهاست برای رسیدن به این مقصود در درجه اول باید بپذیریم که تک تک دانش آموزان مدارس دولتی حق دارند از این سرانه ای که برایشان در نظر گرفته شده که حدود ۳ میلیون و پانصد هزار تومان است استفاده کنن.

حاجی میرزایی اظهار داشت: من با مشارکت تیمی از اقتصاددانان توانمند و جوان مدلی علمی را برای تشکیل و فعال سازی تعاونی های معلمان و مدیریت مدارس طراحی می‌کنم به نحوی که با نوعی رقابت تنظیم شده میان مدارس دولتی که همگی متعهد به آموزش رایگان هستند و درآمد اصلی آنها از همان اعتبارات دولتی است منجر به بهبود کیفیت آموزشی شود. مجموعه مناسبات کنونی در نظام تعلیم و تربیت ما به نوعی شکسته انگیزه و شکسته کیفیت منجر شده است باید برای ارتقاء کیفیت به میدان آمد و کار کرد.

وی خاطر نشان کرد: ما باید از ظرفیت مهم استفاده از ابزارهای آموزشی استفاده کنیم؛ فناوری های نوین عرصه های جدیدی را برای ما باز کرده است، آموزش و پرورش باید از فضای مجازی اختصاصی به صورت رایگان و با استفاده از رسانه ها و فناوری های نوین آموزشی با مشارکت برترین معلمان و توسعه دادن امکان و دسترسی برای آموزش رایگان و با کیفیت در همه مناطق کشور فراهم کند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: امروز به مدد کیفیت های جدید می توانیم دانش آموزان مناطق محروم را از استادان و معلمان برتر و توانمندی های آنان برخوردار کنیم مقابله با بازماندگی از تحصیل هر کودکی که از تحصیل باز می ماند و در معرض این خطر بزرگ قرار دارد که در آینده بیکار دچار فقر و مستعد آسیب های اجتماعی بشود این یکی از دغدغه‌های بزرگ من است که این حوزه میان بخشی که از سویی به اقتصاد آنها و از سوی دیگر به نیازهای آموزشی آنها مرتبط است در ارتباط با وزارت رفاه و تعاون اجتماعی نسبت به تغییر وضعیت این کودکان اقدام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: معلم کارمند نیست معلم مهمترین رکن تعلیم و تربیت است. معلم جانشین همه نداشتن ها است. در همه فرآیندهای آموزشی ما در محتوای آموزشی فضای آموزشی تجهیزات آموزشی نقص و کاستی وجود داشت این معلم است که می‌تواند همه نقص ها را جبران کند و اگر معلم توانمندی لازم و کافی را نداشت منزلت و اعتلای کامل را کسب کرد و در جامعه از منزلت لازم برخوردار نشد هیچ یک از امکانات دیگر به کار نخواهد آمد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: بدانیم اندیشه هیچ کشوری از معلمانش فراتر نمی رود سقف اندیشه و منزلت معلمان آن جامعه است من با دولت هماهنگی کردم و از مجلس شورای اسلامی طلب استمداد می کنم که با همکاری دولت و مجلس و مطابق آن چیزی که در زیر نظام های منابع انسانی آمده است لایحه خاصی را مخصوص معلمان تدوین کنیم و جایگاه و رفعت معلمان آن گونه که شایسته است تدوین کنیم.

وی خطاب به معلمان کشور گفت: توسعه و کیفیت بخشی و آموزش دوره دبستان به عنوان بنیان اصلی نظام آموزشی به ویژه تقویت و توسعه دوره پیش دبستانی ایجاد پوشش کامل جزو برنامه‌های من خواهد بود در دوره اول و دوم متوسطه که ماموریت آن شناسایی استعدادها و پرورش و هدایت تحصیلی و شغلی دانش آموزان از آن با توسعه برنامه های مهارت آموزی زمینه یادگیری حداقل یک مهارت را که از اهداف سند تحول بنیادین است تسهیل خواهد کرد یکی از اولویت‌های من در اجرا سند تحول توجه به توسعه کیفی و کمی هنرستانها است که بار سنگینی آموزش مهارتها را بر عهده دارد.

نظر شما