شناسهٔ خبر: 157120 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

فرار مالیاتی برخی پزشکان معلول بی‌کفایتی نهادهای نظارتی است

ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت فرار مالیاتی برخی پزشکان را معلول بی‌کفایتی نهادهای نظارتی برشمرد و گفت: 90 درصد پزشکان پیشرو در پرداخت مالیات هستند.

به گزارش «نماینده»، اکبر ترکی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: مالیات باید از هر قشری از جمله پزشکان که درآمد دارند گرفته شود. 

وی افزود: نباید برای دریافت مالیات استثناء قائل شد و قشربندی کرد و باید هر کسی که درآمد دارد از جمله پزشکان باید در رتبه اول پرداخت‌کنندگان مالیات باشد چرا که پزشکان از اقشار فرهیخته جامعه و باسواد محسوب می‌شوند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت تصریح کرد: نباید برای دریافت مالیات استثنایی قائل شد و بدانیم که بیشترین قشری که پرداخت مالیات‌شان را به خوبی انجام می‌دهند پزشکان هستند هر چند که شاید استثنائی هم وجود داشته باشد که در حقیقت  این افراد در زمره فرارکنندگان از مالیات هستند.

ترکی گفت: بی‌عرضگی برخی افراد برای دریافت مالیات از کشور است که نمی‌توانند از برخی ثروتمندان مالیات را بگیرند و نباید این بی‌عرضگی را با دریافت مالیات از برخی اقشار جبران کرد.

وی گفت: آن قشری که در جامعه در حال فعالیت سالم است و در بخش دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند و مالیات پرداخت کرده و در مطب‌ها دستگاه‌های کارتخوان دارند وظایف‌شان را به خوبی انجام می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت: در طول سال‌های گذشته سابقه نشان داده که بالای 90 درصد از پزشکان مالیات خود را پرداخت کرده و در مطب‌ها کارتخوان دارند و نباید افراد معدودی که این کار را نمی‌کنند را به کل جامعه پزشکی تعمیم داد.

ترکی تصریح کرد: متخلفین در تمامی اقشار جامعه وجود دارند ولی متأسفانه دستگاه‌های نظارتی یا با این متخلفین زد و بند داشته و یا اینکه زورشان به آن متخلف نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه نباید برای دریافت مالیات از پزشکان فرافکنی کرد، گفت: اگر قرار است پایانه فروش و کارتخواندر مطب پزشکان نصب شود بهتر است این کار برای تمامی اقشار صورت گیرد و چرا آن  کارخانه‌ای که چندین برابر پزشکان درآمد داشته‌اند رها شده و مالیاتی از آن دریافت نمی‌کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: مالیات پلکانی در کارانه پزشکان در برخی بیمارستان‌های دولتی اثر گذاشته است به طوری که حضور پزشکان در بخش‌های بستری در بیمارستان، اورژانس و غیر اورژانس و اتاق عمل‌ها طبق آمارهایی که داریم کمتر شده است و دلیل آن به این موضوع بازمی‌گردد که از یک طرف کارانه‌اش را به صورت پلکانی می‌گیرد و عملاً دستمزدش پایین می‌آید و از طرف دیگر هر چه فعالیتش بیشتر می‌شود به صورت پلکانی پرداخت مالیاتش افزایش پیدا می‌کند و در نهایت هم به جمع‌بندی می‌رسد که صرف نمی‌کند که وقت زیادی در بیمارستان گذاشته و درآمد ناچیزی داشته باشد لذا به این نتیجه می‌رسد که در بخش دولتی کار نکند و در نهایت هم مریض به سمت بخش خصوصی سوق پیدا می‌کند و هزینه‌های بیشتری به جامعه تحمیل شده و منجر به افزایش نگرانی‌ها می‌شود.

ترکی گفت: برخی قوانینی که تصویب می‌شود ظاهر خوبی دارد ولی در نهایت مردم از آن ضرر می‌بینند و بایستی ملاحظاتی را در نظر گرفت.

سخنگوی کمیسیون بهداشت گفت: باید مقابل فرد متخلف ایستاد و در هر قشری که است باید قاطعانه با آن برخورد کرد اما نمی‌توان به اسم اینکه زورشان به 10 متخلف نمی‌رسد به قشرهای مختلف جامعه فشار بیاورند و در نهایت به سمتی بروند که اعتماد مردم به پزشک و پیراپزشک کمتر شود.

نظر شما