شناسهٔ خبر: 156940 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

نماینده فراز و فرودهای مسکن مهر، قبل و بعد از «عباس آخوندی» را بررسی می‌کند

بازگشت به طرح «مزخرف»

مسکن مهر راهکارهای امروز دولت و مجلسی ادامۀ همان طرحی است که آخوندی به آن بی‌توجهی کرد؛ حال، طی اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت راه شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس شاید بتوان امیدوار شد تا خانواده‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان به این حسرت پایان داده و طعم شیرین خانه‌دار شدن را بچشند.

به گزارش «نماینده»-محمد مهدی احمدی: اواخر دولت نهم و اوایل دولت دهم بود که دولت برای خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد و زوج‌های جوان طرحی موسوم به مسکن مهر را ارائه داد. هدف از این طرح خانه‌دار کردن قشرهای کم‌درآمد بود که طبق آن دولت با واگذاری قطعه زمینی رایگان سعی داشت افراد را به خانه‌سازی تشویق کند.

دولت وقت با تکمیل و ساخت تعدادی از این مسکن‌ها توانست عده‌ای از خانواده‌ها را صاحب خانه کند. علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت دهم در خرداد ۹۲ با بیان اینکه «از آغاز به‌کار این دولت ساخت ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر شروع شده که نیمی از آن در روستاها بوده و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا خرداد ۹۲ تحویل داده شده و مابقی باید تا پایان دولت دهم تحویل داده شوند» گفت: «اما در شهرها حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد تا زمان درج گزارش تکمیل شده و بقیه در دست ساخت است که تحویل آن تا دولت یازدهم به‌طول می‌انجامد.» اوایل سال ۹۲، دولت دهم مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم داد. تا روز ۲۲ مردادماه سال ۹۶ تعداد ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل و افتتاح شد که حدود ۴۵ درصد از این تعداد در زمان دولت حسن روحانی افتتاح شده است.

از ارائۀ طرح مسکن مهر تا به امروز حدود یک دهه می‌گذرد و هنوز که هنوز است مسکن مهر با مشکلاتی مواجه است؛ مشکلاتی از جنس بی‌مهری برخی از وزرای شهرسازی تا بی‌مهری ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی.

یکی از این وزرا که بی‌مهری آن به مسکن مهر بیشتر از همه به چشم می‌آید، عباس آخوندی، وزیر مستعفی دولت تدبیر و امید است. وی در زمان تصدی‌اش در این وزارتخانه هیچ‌گاه خود را مکلف به اتمام طرح مسکن مهر نکرده و حتی در مواقعی هم این طرح را طرحی مزخرف و فاجعه‌آمیز توصیف کرده بود.

وی بارها و بارها اظهاراتی در خصوص مسکن مهر داشته است. اظهاراتی که نشان‌دهندۀ پشت‌پردۀ عدم پیگیری اجرای مسکن مهر در وزارت راه و شهرسازی است. در ادامه به چندین مورد از اظهارات وی اشاره خواهد شد.

 در ۲۱ فروردین‌ماه ۹۳ اولین اظهارات آخوندی نسبت به مسکن مهر بیان شد. آخوندی گفته بود «مسکن مهر بر خلاف تمام سیاست‌های ابلاغی حضرت امام و مقام معظم رهبری است؛ چراکه در آن سیاست‌های ابلاغی گفته شده که دولت مداخله نکند؛ اما این حداکثر مداخله بود.» یا در ۲۴ آذرماه همان سال گفته بود: «مسکن مهر کل اقتصاد ایران را از ریل خودش خارج کرد و یک تمرکز وحشتناک را در شهری بزرگ ایجاد کرد.» یا در اظهارنظر دیگری در ۲ آذر ۹۴ طرح مسکن مهر را یک طرح‌ خانه‌برانداز و شهربرانداز توصیف کرده بود و در ۴ بهمن ۹۴ مسکن مهر را عامل گران شدن ۹ برابری قیمت مسکن دانست؛ و یا در ۱۰ اردیبهشت ۹۵ در اظهارنظری طرح مذکور را یک طرح پوپولیستی دانست و اظهار داشت: «مگر می‌شود بدون پس‌انداز توسعه داشت؟ اما با شعار پوپولیستی گفتند که نیاز به پس‌انداز نیست و در اواخر دهۀ هشتاد هیچ سیاست پس‌اندازی را مشاهده نمی‌کنیم. شعار خانه‌دار شدن بدون نیاز به پس‌انداز برای اخذ رأی جذاب است؛ اما در اوایل دهۀ نود تورم‌های بالای ۴۰ درصد و افزایش ۹ برابری قیمت مسکن در تهران برای یک آپارتمان معمولی از نتایج همین شعار بود.» تمامی این اظهارات وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، دربارۀ مسکن مهر در حالی بود که خودش هیچ طرحی برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و زوج‌های جوان نداشت. یعنی به یک نوعی آجری روی آجر نگذاشت و تنها میراث این وزیر در دوران تصدی‌اش در وزارتخانه، برای خانواده‌ها و زوج‌های جوان تبدیل خانه‌دار شدن به یک آرزو بوده است.

این نگاه وزیر مستعفی دولت در حالی بود که رهبر انقلاب در دیدار سال ۹۲ خود با هیئت دولت تأکید فرمودند: «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر و یا نحوۀ تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد؛ اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.» موضوعی که آخوندی به آن وقعی ننهاد.

این روزها و با افزایش قیمت مسکن، وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی دست به کار شده و به دنبال راهکارهایی برای کنترل افزایش قیمت هستند؛ نکتۀ جالب اینجاست که مهم‌ترین راهکار ارائه شده، اعطای زمین‌های رایگان و مصالح ارزان به انبوه‌سازان است تا قیمت ساخت مسکن کاهش یابد و در نهایت خانه‌هایی در متراژ کوچک در اختیار افراد فاقد مسکن و کم‌درآمد قرار گیرد.

علوی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه «راه دوم در کاهش قیمت مسکن، ساخت مسکن روستایی و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر است» گفت: «وزارت راه و شهرسازی باید هرچه سریع‌تر در تکمیل این پروژه دست‌به‌کارشود و همچنین مقرر شد تا کمیسیون عمران از همۀ این پروژه‌ها بازدید کند و در جریان روند پیشرفت پروژه‌ها قرار بگیرد.»

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم نیز با بیان اینکه «درحال حاضر ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در کشور ناتمام است» گفت: «تلاش می‌شود تا پایان امسال با رفع موانع پیش رو این واحدها به بهره‌برداری برسد.»

راهکارهای امروز دولت و مجلسی ادامۀ همان طرحی است که آخوندی به آن بی‌توجهی کرد؛ حال، طی اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت راه شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس شاید بتوان امیدوار شد تا خانواده‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان به این حسرت پایان داده و طعم شیرین خانه‌دار شدن را بچشند.

نظر شما