شناسهٔ خبر: 156935 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

امام‌جمعۀ شهرستان ملارد در گفت‌وگو با «نماینده»:

قوانین مانع تولید را در سراسر کشور شناسایی کنیم

امام جمعه ملارد(حسینی نوری) حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی نوری: مسئولین نباید خود را از مردم جدا بدانند. وقتی مسئولین میان مردم زندگی نکنند فاصله ایجاد می‌شود و درد مردم را کمتر احساس می‌کنند.

«نماینده» برای مطلع شدن از مشکلاتی که مردم شهرستان ملارد با آن مواجه هستند با امام‌جمعۀ شهرستان ملارد به گفت‌وگو نشسته است. «حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی نوری» معتقد است رشد بالای جمعیت ملارد در کنار آماده نبودن زیرساخت‌ها موجب ایجاد مشکلاتی در این شهرستان شده است.

امام جمعۀ ملارد با ذکر حدیثی از امام حسن مجتبی(ع) که بر اهمیت توجه به غذای روح اشاره دارد، مشکلات حوزۀ فرهنگ در این شهرستان را نیز یادآوری کرد و خواستار توجه مسئولین به این بخش شد.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

* مهم‌ترین مشکلاتی که امروز اغلب مردم کشور با آن مواجه‌اند مسائل اقتصادی و معیشتی است. به نظر شما چه کاری در شهرستان ملارد می‌تواند انجام شود که در کوتاه‌مدت اثرگذار باشد؟

بیکاری و مسائل اقتصادی بزرگ‌ترین معضل کشور است. در شهرستان ملارد نیز به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و رشد بالای جمعیت نیاز به رفع مشکلات در بخش اشتغال و مسائل کاری است که باید در این زمینه همت کرد.

در شورای فرهنگ عمومی، در چند سال اخیر با توجه به نام‌گذاری‌هایی که مقام معظم رهبری(مدظله) برای سال‌ها دارند، بازدیدهایی از برخی از شرکت‌ها و مراکز تولید انجام شد و آنچه به‌عنوان مشکل مشاهده شد، قوانین دست‌وپا گیر بود. نکتۀ قابل اشاره این است که همت و تلاش مسئولین بومی و محلی در جهت رفع معضلات و این قوانین دست‌وپا گیر نیست.

به نظر بنده نیاز است در سراسر کشور این قوانین مانع تولید را شناسایی کنیم و با توجه به این دورۀ زمانی، نیاز به مسئولین انقلابی و جهادی است. حتماً باید در این زمینه تجدیدنظر شود و مسئولینی در نظر گرفته شود که با توجه به اتفاقات روز در دنیا حرکت کنند و تفکر جهادی و انقلابی داشته باشند تا موانع برطرف شود.

*به دلیل شکاف طبقاتی موجود در جامعه، مردم احساس تبعیض می‌کنند و برطرف کردن مشکل اقتصادی کشور نیز زمان‌بر است. به نظر شما برای رفع احساس تبعیض در مردم چه کاری می‌توان انجام داد؟

شکاف طبقاتی را نمی‌توان بین مسئولین و مردم کاملاً تعمیم داد. شایعه و تبلیغات و فضاسازی علیه مسئولین انجام می‌شود. مسئولین نباید خود را از مردم جدا بدانند. وقتی مسئولین میان مردم زندگی نکنند درنتیجه این فاصله ایجاد شده و درد مردم را کمتر احساس می‌کنند. مسئولی که در بطن کار و میان مردم نباشد نمی‌تواند موفق باشد. اگر این مردم با مسئولین ارتباط مستقیم نداشته باشند، دشمن بین آنها نفوذ می‌کند؛ بنابراین با دسترسی بیشتر مردم با مسئولین، مشکلات جامعه کمتر خواهد شد و به‌علاوه از بروز خلاف توسط نیروی اداری نیز جلوگیری می‌شود.

* مقام معظم رهبری در مرداد ۹۶ خطاب به مسئولان فرمودند: «به میان مردم بروید، با مردم بی‌واسطه مرتبط شوید، از مردم بشنوید». این ارتباط در شهر میان مردم و مسئولان برقرار است؟

در این زمینه جلسات مختلفی در سطح شهرستان ملارد با حضور مسئولین برگزار می‌شود. علاوه بر این در بیشتر هفته‌ها میز خدمت در مصلای نماز جمعه پیش از خطبه‌ها برپا می‌شود. همچنین در مساجد محلات بخش مرکزی و روستاها مانند صفادشت، مسئولین با مردم در ارتباط هستند و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با فرماندار ملارد، این جلسات در سطح شهر نیز صورت خواهد گرفت تا از نزدیک ملاقات مردمی انجام شده و مشکلات منطقه کاهش یابد.

* مهم‌ترین خواسته مردم شهرستان ملارد از مسئولان محلی را چه می‌دانید؟ متولی رفع این مشکل چه دستگاهی است؟

یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم از مسئولان، در بخش درمان است. شهرستان ملارد با جمعیت بیش از ۴۵۰ هزار نفر یک تخت بیمارستانی ندارد. در سال‌های اخیر با توجه به پیگیری‌های جدی که صورت گرفته بیمارستان در حال ساخت است و قرار است تا شهریورماه سال جاری، پروژۀ ساختمانی آن به اتمام برسد و درخواست ما از مسئولین بالادستی این است که تجهیزات و تکمیل نیروی درمانی تا پایان سال پایان یابد.

نکتۀ دیگر این است که ما نیازمند این هستیم که شهرک صنعتی ملارد توسعه پیدا کند. این شهرک مصوب هیئت دولت است؛ اما متأسفانه برخی افراد مغرض مانع راه‌اندازی شهرک صنعتی شده‌اند و دست دلال‌هایی در این امر وجود دارد. با توجه به جمعیت بالا و جوانان جویای کار در شهرستان، باید در بحث اشتغال جوانان تلاش کرد.

زیرساخت‌های ما در فضاهای مختلف ورزشی، آموزشی، درمانی و فرهنگی زیر خط فقر است. شهر ملارد با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر فاقد فرهنگسرا است و تنها سالن موجود برای اجرای برنامه‌ها، سالن آموزش و پرورش است و فضایی برای برگزاری برنامه‌های رسمی در سطح شهر وجود ندارد.

در بحث اوقات فراغت جوانان نیز دستگاه‌هایی مانند ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادارۀ تبلیغات اسلامی و امور مساجد نیازمند بودجۀ فرهنگی هستند. تنها بخش فرهنگی شهرداری است که با توجه به نگاهی که شورای اسلامی شهر دارد، قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته نشده و انتظار داریم همان‌طور که در بحث عمران و مسائل رفاهی که از وظایف شهرداری است، نیازهای فرهنگی را نیز در بودجه‌های خود در نظر بگیرند و بیشتر به آن توجه کنند.

این‌ها خواسته‌های مردم شهرستان ملارد است تا مسئولین با گوش شنوای خود در اولویت کاری قرار دهند.

امام حسن مجتبی(ع) می‌فرمایند: «من تعجب می‌کنم که انسان برای غذای جسم خود که خوراک مار و مور می‌شود این‌همه تلاش می‌کند و زحمت می‌کشد اما برای غذای روح خود و تربیت آن توجهی نمی‌کند.»

نظر شما