شناسهٔ خبر: 156934 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

فرمانده سابق ناحیۀ مقاومت بسیج شهرستان شهریار در گفت وگو با «نماینده»:

اختلاف طبقاتی، عامل رنج جامعه

یامینی سرهنگ پاسدار امین‌الله یامینی: اگر بخواهیم حاشیه‌نشینی را برای همیشه حل کنیم باید ایجاد اشتغال و تولید کنیم و به روستاها توجه کنیم تا از بروز مشاغل کاذب و بزه جلوگیری شود و دولت در این امر باید قدم محکمی بردارد

سرهنگ پاسدار امین‌الله یامینی، فرماندۀ ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شهریار، در گفت‌وگو با «نماینده» در ارتباط با بحث محرومیت‌زدایی گفت: «سازمان بسیج مستضعفین به‌واسطۀ توجه به محرومین که ولی‌نعمت‌های ما هستند و در حاشیۀ شهرها زندگی می‌کنند، در بحث ایجاد اشتغال، تولید و استقلال اقتصادی، گام‌های بلندی در زمینۀ تسهیل در راه‌اندازی کارگاه‌ها، واگذاری تسهیلات، آموزش افراد نیازمند نسبت به حرفه‌ها و مشاغل برداشته و برای طیف زیادی از مردم اشتغال ایجاد کرده است.»
وی افزود: «امروز در نقاط مختلف کشور، حاشیۀ شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها این اقدامات مشاهده می‌شود. در شهرستان شهریار، در چند سال گذشته مبالغ بسیاری در قالب طرح ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی به خانواده‌های نیازمند و بانوان خودسرپرست که نیازمند تسهیلات بودند، واگذار شده است و تولیدات قابل‌توجهی در رشته‌های کشاورزی و دامی و صنایع تبدیلی داشته و به‌عنوان کارآفرین نمونۀ شهرستانی، استانی و حتی کشوری معرفی شده‌اند.»

برای رونق تولید باید به روستاها توجه شود
فرمانده ناحیۀ مقاومت بسیج شهرستان شهریار ادامه داد: «در بحث حاشیه‌نشینی آنچه مورد رنج جامعه می‌شود، اختلاف طبقاتی است و کم‌توجهی به روستاها و مناطق کم برخوردار موجب شده که ساکنان روستاها به حاشیۀ شهرها مهاجرت کنند و این معضلات مختلفی ایجاد کرده است.»
وی بیان داشت: «یکی از مشکلات در بخش اشتغال است که گریبان‌گیر دولت شده و بحث تحصیل نیز هزینه‌هایی را برای نظام دارد. به‌علاوه بروز ناهنجاری‌ها و بزه‌ها را شاهد هستیم. همچنین از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و سکونت در حریم مسیل‌ها و رودخانه‌ها را شاهد  هستیم که مسئولین و دولت‌مردان باید به این موضوع توجه کنند.»
یامینی اظهار داشت: «هرچقدر امکانات و تسهیلات به روستاها اختصاص داده شود، می‌تواند در کاهش مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی تأثیرگذار باشد و رونق تولید که شعار امسال مقام معظم رهبری است، در روستاها محقق خواهد شد.»

سیل مهربانی در مناطق آسیب‌دیده از سیل
وی با اشاره به حادثۀ سیل و اقدامات صورت گرفته گفت: «سیل از بلاهای طبیعی است که در روزهای پایانی سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ اتفاق افتاد. وقتی به منشأ این سیلاب‌ها نگاه می‌کنیم، موضوع حاشیه‌نشینی و مهاجرت‌های بی‌رویه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بیشتر آن به‌واسطۀ مسدود شدن مسیل سیلاب‌ها و رودخانه‌ها اتفاق افتاد و بخشی دیگر به‌دلیل دست‌اندازی افراد سودجو به مراتع و مزارع و دامنه‌های ارتفاعات و از بین رفتن جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی بوده است.»
یامینی خاطرنشان کرد: «این سیل در اغلب استان‌ها اتفاق افتاد و خسارت‌های مادی و معنوی زیادی در پی داشت. در سیلاب و آب‌گرفتگی بخش شمالی کشور به‌ویژه در استان‌های گلستان و مازندران، در ساعات اولیه نیروهای بسیجی در قالب گروه‌های جهادی و خودجوش در این مناطق حاضر شدند و به کمک مردم سیل‌زده شتافتند.»
وی یادآور شد: «بر اساس تکلیفی که از سپاه حضرت سیدالشهدا داده شد، نیروهای ناحیۀ شهریار در شهرستان سیمرغ یا کیاکلا مستقر شدند و مناطق پس از بلوک‌بندی به شهرها واگذار شد و نسبت به رفع معضل آب‌گرفتگی و لایروبی در منازل و معابر و در بحث توزیع اقلام موردنیاز مساعدت کردند. در ۱۲ فروردین، سیل ویرانگر استان لرستان اتفاق افتاد و نیروها به شهرستان خرم‌آباد و شهر پل‌دختر وارد شدند و برآورد اولیه از شهر صورت گرفت. با اعزام نیروهای جهادی، شهر به چند منطقه بلوک‌بندی شد و سه بلوک از هستۀ مرکزی شهر به نواحی سپاه حضرت سیدالشهدا تقسیم‌بندی شد.»

عزت‌نفس و ولایت‌مداری مردم پل‌دختر قابل قدردانی است
وی ادامه داد: «سردار حسن‌زاده، فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا بر ما تکلیف کردند که باید هرچه سریع‌تر درد و رنج و آلام مردم کاهش پیدا کند. نیروهای جهادی نیز خانه به خانه و کوچه به کوچه نزدیک به ۱۲۰۰ خانوار و بیش از ۵۰۰ باب مغازه و مکان تجاری و عمومی را طی ۱۰ روز خدمت‌رسانی از گل‌ولای پاک‌سازی کردند و شرایط را به حد قابل‌قبولی رساندند و نیازهای اولیۀ خانوارها را تهیه و توزیع کردند.»
وی گفت: «با تلاش نیروهای جهادی بسته‌های غذایی روزانه به خانواده‌ها تحویل داده می‌شد. علاوه بر توزیع مواد غذایی و پوشاک، پتو و فرش نیز به خانواده‌ها تحویل داده شد. اقدام مهم، ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای در مقیاس سالن ورزشی در پل‌دختر است و گروه‌های جهادی در قالب بسیج اصناف حاضر شدند و غرفه‌های مختلف مانند پوشاک تفکیک شده، فرش، پتو و سایر اقلام ضروری راه‌اندازی شد.»
فرمانده ناحیۀ مقاومت بسیج شهرستان شهریار افزود: «در ۴۸ ساعت اولیه خانوارها، افراد تحت تکفل و جنسیت شناسایی شدند و از چهارده روز پس از وقوع سیل، بن‌هایی با هولوگرام‌های مخصوص میان خانوارها توزیع شد تا پوشاک موردنیاز خود که کاملاً تفکیک شده بود را تأمین کنند. این اقدام با برخورد عزت‌مندانه و با رعایت کرامت مردم پل‌دختر، انجام شد. در فاز بعدی نیز روستاها و محله‌های اطراف پل‌دختر نیز این اتفاق تعمیم داده شد و پیش از ماه مبارک رمضان نزدیک به ۱۲۶۰ خانوار روستای اطراف پل‌دختر طی چندین نوبت بسته‌های غذایی توزیع شد.»
وی بیان داشت: «در میان تحویل اقلام افتخار ما این بود که ما به در خانه‌ها مراجعه می‌کردیم و با کرامت بسته‌ها را تحویل می‌دادیم. پس از روز پنجم، غذای گرم میان خانواده‌ها توزیع شد. قابل‌ذکر است که عزت‌نفس و ولایت‌مداری مردم پل‌دختر بسیار قابل‌قدردانی است. علاوه بر این در روز پاسدار مردم به قدر بضاعت خود از سپاهیان پذیرایی و ابراز محبت می‌کردند و اقدام استکبار در تروریستی دانستن سپاه را محکوم کردند.»
وی با اشاره به انجام فعالیت‌های فرهنگی در کمک به مردم آسیب‌دیده از سیل افزود: «در بحث گروه‌های فرهنگی، مشاوران، روانشناس و روحانیون بحث مشاوره و دلجویی انجام می‌دادند و در روزهای ماه شعبان برنامه‌های بانشاط و جنگ شادی برگزار شد تا روحیۀ مردم آسیب‌دیده از سیل را بتوانیم تغییر دهیم. به‌علاوه لوازم‌التحریر میان دانش‌آموزان توزیع شد و اتفاقات خوبی در این زمینه پیش آمد.»

حاشیه‌نشینی زیبندۀ نظام نیست
یامینی گفت: «حاشیه‌نشینی در همۀ کشورها وجود دارد؛ اما زیبندۀ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که اساس آن عدالت، توزیع عادلانه و برخورداری همۀ مردم از مواهب نظام است، نیست. اگر بخواهیم حاشیه‌نشینی را برای همیشه حل کنیم باید ایجاد اشتغال و تولید کنیم و به روستاها توجه کنیم تا از بروز مشاغل کاذب و بزه جلوگیری شود و دولت در این امر باید قدم محکمی بردارد؛ اما در حال حاضر گروه‌های جهادی در بحث محرومیت‌زدایی و ساخت خانه‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تعمیر و مرمت مساجد، اقدامات خوبی انجام شده است.»
وی ادامه داد: «گروه‌های جهادی در تعمیر و بازسازی مدارس در روزهای تابستان و تعطیلات نوروز فعالیت می‌کنند. این گروه‌ها هر هفته به‌صورت خودجوش در منازل خود تعدادی غذای مازاد پخت کرده و با جمع‌آوری در پایگاه‌ها به مناطق کم‌برخوردار به‌صورت گرم توزیع می‌کنند.»

کار اصحاب رسانه جهاد با قلم است
فرمانده ناحیۀ مقاومت بسیج شهرستان شهریار خطاب به اصحاب رسانه تصریح کرد: «کار اصحاب رسانه جهادی است و جهاد آن‌ها با قلم آن‌هاست که این قلم مانند شمشیر دولبه است. هنرمندی هنر رسانه است که استفاده از لبۀ حق و باطل را انتخاب می‌کند. استفاده از لبۀ باطل موجب ایجاد فضای مسموم و ناامیدی مردم نسبت به آیندۀ نظام و انقلاب می‌شود و استفاده از لبۀ حق موجب امیدواری مردم نسبت به نظام، رهبری، ولایت، انقلاب، شهدا و ایثارگری‌ها می‌شود. آنچه مطرح است غالب افراد فعال در رسانه دِین خود را نسبت به نظام ادا می‌کنند و معدود افرادی هستند که خلاف این امر حرکت می‌کنند.»
 

نظر شما