شناسهٔ خبر: 156928 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اولویت اقتصاد حذف ۴ صفر از پول ملی نیست

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با ارائه لایحه حذف ۴ صفر وقت مجلس را نگیرد،اصلاح ساختار بودجه معطل مانده است.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی، در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی گفت: دولت قرار است لایحه ای در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی به مجلس ارائه کند، کمیسیون اقتصادی نیز این لایحه را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی افزود:در شرایط موجود اولویت ما رسیدگی به موضوعات بسیار مهم‌تری در حوزه اقتصادی است که وقت دولت و نمایندگان باید به آن اختصاص یابد، مردم نیز انتظار دارند که نمایندگان بتوانند متناسب با شرایط اقتصادی موجود و اولویت‌های اقتصادی تصمیماتی را برای بهبود شرایط اتخاذ کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار اقتصادی کشور،اظهار داشت: مقام معظم رهبری بر لزوم اصلاح ساختار اقتصادی با اولویت اصلاح ساختار بودجه تاکید کردند به همین جهت مهم‌ترین اولویت کشور در شرایط کنونی اصلاح ساختار اقتصاد کشور است.

دولت تاکنون به وظایف خود برای اصلاح ساختار بودجه عمل نکرده است

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه دولت تاکنون به وظایف خود برای اصلاح ساختار بودجه عمل نکرده است،افزود: بیانات اخیر مقام معظم رهبری نشان‌دهنده این است که انتظارات ایشان از دولت و دستگاه‌های اجرایی برای ارائه طرح جامع و کامل جهت اصلاح ساختار بودجه محقق نشده است.

وی اصلاح ساختار بودجه را ضرورتی انکارناپذیر خواند و گفت: در این شرایط نباید لوایحی که دارای اولویت نیستند به مجلس ارسال شود و مورد بررسی قرار گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: یکی از محورهای اصلاح نظام پولی و بانکی حذف چهار صفر از پول ملی است اما این اقدام در شرایطی قابل اجرا است که ثبات نسبی در اقتصاد کشور ایجاد شده و انگیزه های دولت‌ها برای اقداماتی که موجب افزایش تورم می‌شود کاهش یابد. در این صورت دولت می تواند برابری ارزش پول ملی کشور در برابر ارزهای خارجی را مدیریت کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه در گام اول باید عواملی که موجب شده است ارزش پول ملی ما در برابر ارزهای خارجی کاهش پیدا کند مورد بررسی قرار گیرد،تصریح کرد: دولت نباید اقداماتی را انجام دهد که موجب کاهش ارزش پول ملی شود و بعد به واسطه تداوم در کاهش ارزش پول ملی پیشنهاد حذف صفر را مطرح کند.

سه انگیزه دولت برای حذف ۴ صفر از پول ملی

وی در تشریح دلایل ارائه لایحه حذف صفر از پول ملی از سوی دولت به مجلس، گفت: هدف دولت از ارائه این لایحه، ساده سازی حساب ها، ایجاد ارتباط منطقی میان پول ملی و ارزهای خارجی، کاهش هزینه انتشار اسکناس است، اما باید بررسی شود که چه دلایلی موجب کاهش ارزش پول ملی و بروز شوک‌های ارزی در طول چهار دهه اخیر شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: ما باید دولت‌ها را متقاعد کنیم که دلایل کاهش ارزش پول ملی را بررسی و از انجام اقدامات و سیاست هایی که موجب کاهش ارزش پول ملی می شود خودداری کنند ، نه اینکه با اقداماتی فقط به دنبال مواجهه با این چالش باشند. حذف چهار صفر از پول ملی کار سختی نیست و با هزینه در حوزه اجرا می تواند عملیاتی شود.

پورابراهیمی ادامه داد: آیا تضمینی وجود دارد که ما در سال‌های آینده شاهد این تورم نباشیم و یا در دولت‌های آینده پیشنهاداتی برای حذف صفر مجددا مطرح نشود.

وی اظهار داشت: دولت باید در این خصوص راهکاری مناسب ارائه کند تا مجلس و ارکان نظام مطمئن باشند که مسیر حرکت آینده کشور به سمت اقداماتی است که عملا موجب کاهش ارزش پول ملی نخواهد شد .

رفتارها و تصمیمات دولت ها عامل کاهش ارزش پول ملی/ماجرای لایحه تسعیر ارز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: متاسفانه رفتارهایی که دولت ها در طول سال‌های اخیر داشتند عملا به سمت ظرفیت‌های کاهش ارزش پول ملی بوده است که مصداق آن در ارائه لایحه اصلاح تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۹۵ در خصوص تسعیر ارز و اصلاح قانون پولی و بانکی بود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در دولت های نهم و دهم لایحه ای ارائه شد تا ما به تفاوت قیمت ارز به عنوان درآمد برای دولت شناسایی شود که با مخالفت جدی مجلس مواجه شد، این موضوع در قالب لایحه اصلاح بودجه سال ۹۵ در دولت یازدهم به مجلس دهم ارائه و تصویب شد.

وی اضافه کرد: دولت باید در مقابل کاهش پول ملی پاسخگو باشد اما با تصویب این لایحه ما به تفاوت قیمت ارز به عنوان درآمد برای دولت در صورت‌های مالی محاسبه شد.

حذف صفر از پول ملی علاج تورم نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار دولت، گفت: حذف صفر به ساده سازی امور حسابداری و پولی کشور کمک می‌کند اما این اقدام  علاج تورم  نیست فقط یک مواجه هست. دولت ها باید به سمتی حرکت کنند که تضمین لازم جهت عدم کاهش ارزش پول ملی به ملت و مجلس بدهند.

پورابراهیمی با بیان اینکه اولویت اقتصاد کشور لایحه حذف چهار صفر از پول ملی نیست،گفت: اولویت اقتصادی کشور، حل مشکل اشتغال ، اصلاح ساختار اقتصادی، اصلاح ساختار بودجه و کمک به تولید است .

دولت با ارائه لایحه حذف ۴ صفر وقت مجلس را نگیرد/ اصلاح ساختار بودجه معطل مانده است

وی با تاکید بر اینکه دولت باید تضامین لازم را برای عدم کاهش ارزش پول ملی ارائه کند، اظهار داشت:  حذف ۴ صفر مهم نیست که دولت، وقت مجلس و مردم را بگیرد و موضوعات اصلی کشور معطل بماند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در صورتی که ما به سمت ثبات اقتصادی و رونق اقتصادی پیش برویم و انگیزه های تورم زایی وجود نداشته باشد حذف چهار صفر ارزش دارد و در شرایطی که تراز و رشد اقتصادی کشور منفی است این اقدام تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور نخواهد داشت.

نظر شما