شناسهٔ خبر: 156922 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو کمیسیون قضایی مجلس: باید هزینه‌های انتخابات غیرقانونی شورایاری‌ها بررسی شود

ابوترابی عضو کمسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران با هزینه‌ای بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد تومان گفت: در قانون چیزی به عنوان شورایاری وجود ندارد لذا برگزاری انتخابات برای آن هم غیرقانونی است و باید نهادهای نظارتی درباره هزینه‌های مالی آن ورود کنند.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، درباره غیرقانونی بودن انتخابات برگزار شده شورایاری‌ها گفت: وقتی عضو کمیسیون شوراهای مجلس بودم، استفساریه‌ای به این کمیسیون ارجاع شد که موضوع آن شورایاری‌ها بود.

وی افزود:‌ این استفساریه توسط نمایندگان عضو این کمیسیون رد شد و چندین بار هم نمایندگان مجلس در جلسات غیرعلنی این موضوع را رد کردند و در حقیقت موضوع شورایاری‌ها غیرقانونی است.  

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد:‌ بارها درباره غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری‌ها صحبت کرده بودیم و دلایل متعدد آن را به صراحت بیان کردیم.  

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور و هیأت وزیران برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را علی‌رغم اینکه برخی رسانه‌ها آن را عنوان می‌کنند مصوب نکرده است، گفت: رئیس‌جمهور و هیأت وزیران فقط به وزارت کشور اعلام کردند که برای برگزاری شورایاری‌ها همکاری لازم را داشته باشد و موضوعی آئین‌نامه و مصوب نشده است.  

وی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور مخالف برگزاری شورایاری‌ها بوده و اعلام کرده که چیزی به عنوان شورایاری‌ها در قانون وجود ندارد و بر همین اساس از دیوان عدالت اداری خواسته است به این موضوع رسیدگی کند.  

ابوترابی گفت: من شنیده‌ام بین ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار هزینه برگزاری شورایاری‌ها در تهران شده است این در حالی است که پیش از این هزینه برگزاری این انتخابات یک‌سوم تا یک چهارم رقم اعلام شده بود و متأسفانه شهرداری و شورای شهر تهران دم از شفافیت می‌زند در حالی که هزینه برگزاری این انتخابات به هیچ وجه مشخص نیست.  

وی افزود: به نظر می‌رسد که اصرار جریان اصلاح‌طلب و وابسته به دولت برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به منظور تشکیل سازمان رأی برای انتخابات مجلس آینده است و به دنبال تأثیرگذرای در انتخابات اسفندماه هستند. برگزاری انتخابات شورایاری‌ها منع قانونی دارد، این در حالی است که باید به صراحت موضوع شورایاری‌ها در قانون اساسی و یا قوانین مجلس وجود داشته باشد، ضمن اینکه صلاحیت نامزدها و وظایف آنها و ارگان‌هایی که تأیید صلاحیت این نامزدها را تأیید می‌کند و بی‌طرف بودن مجری انتخابات و هیأت اجرایی و هیأت نظارت کاملا مشخص باشد.  

وی گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیازمند قانون است که در شرایط فعلی چنین قانونی وجود ندارد.  

ابوترابی در پایان گفت:‌ نمایندگان مجلس بعد از بررسی‌های متعدد درباره شورایاری‌ها اعلام کردند که ضرورتی برای برگزاری انتخابات وجود ندارد و بعد از مباحث مختلف در کمیسیون داخلی و شوراهای مجلس اعلام شد که برگزاری انتخابات حیف و میل کردن هزینه‌هاست و با توجه به اینکه در قانون شورایاری‌ها وجود ندارد، مجلس هم نظر منفی خود را درباره شورایاری‌ها به صراحت اعلام کرده است.  

نظر شما