شناسهٔ خبر: 156913 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: روابط عمومی نسل امروز

نعمتی:برخی نمایندگان با قول راه اندازی پروژه ها از وزرا امضاهای استیضاح را پس می‌گیرند

نعمتی.jpg برنامه این هفته نسل امروز با موضوع ورزش؛ سیاسی یا فرهنگی(نگاهی به ورود افراد سیاسی به ورزش و ورود ورزشی ها به سیاست) با حضور بهروز نعمتی نماینده مجلس، امین اسدی فعال رسانه ای و سید مصطفی هاشمی طبا رئیس اسبق تربیت بدنی و با اجرای امیرابراهیم رسولی روی آنتن شبکه پنج رفت.

به گزارش «نماینده»، برنامه این هفته نسل امروز با موضوع ورزش؛ سیاسی یا فرهنگی(نگاهی به ورود افراد سیاسی به ورزش و ورود ورزشی ها به سیاست) با حضور بهروز نعمتی نماینده مجلس، امین اسدی فعال رسانه ای و سید مصطفی هاشمی طبا رئیس اسبق تربیت بدنی و با اجرای امیرابراهیم رسولی روی آنتن شبکه پنج رفت.

نعمتی در ابتدای برنامه با بیان اینکه سالهاست در ورزش حضور دارد، اظهارداشت: بنده از ٢٣ کیلوگرمی کشتی گیر بوده ام، چندین سال است در هیأت رئیسه ورزش زورخانه ای و کشتی نیز حضور دارم و اینگونه نبوده که از عرصه سیاست به ورزش رفته باشم.

اسدی در پاسخ به این سؤال که حرف بچه های نسل امروز به افرادی که سرجای اصلی خود قرار ندارند چیست، گفت: حضور سیاسیون در ورزش بسیار  شده برای مثال عضو شورای شهر یک شهرستان در ورزش هندبال همان شهر هم فعالیت می کند؛ اگر تخصص باشد مشکلی وجود ندارد در زمینه همان تخصص کار کنند اما حرف ما این است ورزش برای سیاسیون چه جذابیتی دارد که به آن ورود می کنند و این سوال نسل امروز است که ورزش سیاسی است یا فرهنگی و یا اجتماعی؟

وی در خصوص اینکه عکس این قضیه هم وجود دارد یعنی ورود ورزشکاران به عرصه سیاست، گفت: بله طبیعی است،وقتی سیاسیون وارد ورزش می شوند ورزشکاران هم وارد سیاست شوند؛ فرد سیاسی که نتوانسته در مقام خود محبوبیت کسب کند یا عملکرد مثبتی داشته باشد به ورزش متصل میشود؛ افراد سیاسی که الان در عرصه ورزش هستند چه دردی را در این عرصه می‌توانند درمان کنند؟

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: الان سکوهای فدراسیون ها سرمایه اجتماعی است و در انتخابات ها از آن استفاده میکنند؛متاسفانه برخی سیاسیون از ورزش استفاده سیاسی می کنند.

 وی با بیان اینکه میگویند خانم ها وارد ورزشگاه ها شوند، درحالی که با این امر چه دردی از ورزش ما درمان شد؟ تصریح کرد: اولویت برای مسئول سیاسی معیشت مردم است و ورزش را باید به ورزشکاران بسپارد؛ نمیگوییم ورزش از سیاست جداست بلکه ورزش از سیاسیون جداست؛ در المپیک ٥ حلقه وجود دارد و این همیستگی ملت ها را نشان می دهد که این یک امر سیاسی است اما فرد سیاسی نباید وارد این قضیه شود.

نعمتی در پاسخ به این سوال که به نظر شما نسل امروزی ها تا چه اندازه در این مورد درست فکر میکنند، افزود: سیاسیون هیچ موقع دوست ندارند وارد حریم دیگری شوند مگر از آنها بخواهند؛ اینکه گفته می‌شود افراد سیاسی دنبال تریبون هستند درست نیست، حداقل درباره بنده درست نیست چراکه سالهاست سخنگوی هیأت رئیسه مجلس هستم و با رسانه ها هم ارتباط دارم؛ آقای رسولی شما به نوعی مجلسی هستید و میبینید که از حداقل تریبون ها استفاده میکنم از این رو اینکه بگوییم همه سیاسیون و ورزشکاران فلان و بهمان هستند نگاه مناسبی نیست.

این نماینده مجلس اظهارداشت: نباید صفر و صدی  ببینیم؛ درخصوص فدراسیون کشتی تقریبا دو ماه و نیم از من خواسته شد ولی قبول نمیکردم و درنهایت با این شرط که اختیار تام برای برگزاری انتخابات داشته باشم، پذیرفتم؛ چون قبل از بنده یک فرد غیرسیاسی و ورزشکار سرپرست بود و باید مجمع را برگزار میکردند ولی انجام ندادند؛ چون یکسری مجموعه ها مثل فوتبال، کشتی و والیبال فضاهای سنگین درونی و بیرونی دارند و برگزاری مجمع کار بسیار سختی است.

وی با بیان اینکه از اول گفتم آمده ام که بروم، ادامه داد: در حالی که شاید خیلی ها فکر می کردند نعمتی برای فضاهای انتخابات خواهد ماند؛ در هیچ دورانی این تعداد اردو یعنی ٩ اعزام طی دو ماه و نیم اتفاق نمی افتد و در واقع همین زمان بهترین دوران کشتی بود.

وی در پاسخ به این سوال که یعنی با قدرت خارج از فدراسیون اداره کردید، گفت: با قدرت خودم اداره کردم.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه آیا میتوان گفت سیاست به کمک ورزش آمده است، افزود: قطعا اینطور است در فضاهای مختلف باید از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنیم؛ الان هم بررسی شود که بهترین دوران کشتی چه دورانی بوده؟ دورانی که قهرمانان حاکم بودند با سیاسیون؟

اسدی در ادامه برنامه خطاب به نعمتی گفت آیا موافق حضور سیاسیون در ورزش هستید ؟ که نعمتی پاسخ داد بنده میگویم باید از ظرفیت ها استفاده کنیم.

نعمتی همچنین در خصوص اینکه ورزش سیاسی است یا فرهنگی و یا اجتماعی، گفت: وقتی یک ورزشکار با اقتدار روی سکو میرود و پرچم جمهوری اسلامی به اهتزاز در می آید این امر صددرصد سیاسی است.

نعمتی در واکنش به اینکه چرا یک فرد سیاسی با ارتباطاتی که دارد وارد هیأت مدیره یک باشگاه فوتبال میشود، ادامه داد: تا ظرفی نباشد مظروفی وجود ندارد فردی که می خواهد رئیس فدراسیون یا باشگاه شود حتما تجاربی دارد که آنجا قرار گرفته است؛ چرا ما فکر می کنیم افراد سیاسی نمیتوانند ورزشکاران خیلی خوبی باشند؟

 این نماینده مجلس یادآورشد: در خود مجلس پرجمعیت ترین فراکسیون، فراکسیون ورزش است.

وی همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا برخی از ورزشکاران نیز علاقه دارند وارد سیاست شوند، گفت: چه ایرادی دارد؟ حتما فرد خود را در آن جایگاه میبیند که میخواهد وارد شود؛ مثلا آقایان رضازاده، دبیر، جدیدی و خادم در شوراها حضور داشتند.

وی در پاسخ به اینکه کدام ورزشکاران در عرصه سیاسی موفق بوده اند، گفت: کسی که ٣ دوره در شورای شهر حضور دارد و رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای شهر است حتما عملکرد خوبی داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که در انتخابات شوراها لیست رأی آورده است، افزود: بالاخره یک مجموعه هایی این لیست را معرفی می کنند.

نعمتی در باره صحبت مجری برنامه مبنی بر اینکه برخی از آنها نیز رد صلاحیت شدند، گفت: تا وقتی که هستند میتوانند حضور یابند.

وی با تأکید بر اینکه حد و مرز نگذاریم، افزود: زمانی اکبر ترکان رئیس فدراسیون کشتی میشود و زمانی هم محمدرضا طالقانی؛ از همه ظرفیت ها و پتانسیل ها باید استفاده کرد.

اسدی در ادامه برنامه با تأکید بر اینکه هرکسی را بهر کاری ساختند، گفت: کسی که ورزشکار است اگر وارد مجلس شود میتواند درباره مصوبه ای مثل برجام نظر دهد؟

نعمتی در همین زمینه ادامه داد: آیا الان همه ورزشکاران نماینده مجلس شده اند یا همه نمایندگان مجلس رئیس فدراسیون شده اند؟

نعمتی در واکنش به اظهارات اسدی مبنی بر اینکه خیلی از نمایندگان مجلس اینگونه هستند، اضافه کرد: ممکن است در طول ٤٠ سال نظام ، ١٠ ورزشکار به سیاست آمده باشند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که ولی در حال حاضر این بحث داغ شده و وجود دارد، اظهارداشت: بله قبول دارم اما همه مجلس برجام نیست و اگر یک ورزشکار به کمیسیون فرهنگی مجلس بیاید که در آن امر ورزش مورد توجه است برای کشور خیلی خوب است.

وی در پاسخ به این سؤال که در مجلس بحث بودجه و نظارت وجود دارد آیا می توان به خاطر ١٠ درصد توانمندی ورزشی و یا داشتن چهره محبوب وارد مجلس شد، اضافه کرد: آیا همه نمایندگانی که امروز در مجلس حضور دارند جزو متخصصین کشور هستند؟ حتما نیستند.

اسدی در همین زمینه گفت به همین دلیل پیشرفت نکرده ایم.

نعمتی در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه این ضعف مجلس است؟ گفت: حتما همه متخصص نیستند پس نیاییم این حلقه را تنگ کنیم بالاخره کسی که میخواهد به کمیسیون فرهنگی برود باید متخصص مسائل فرهنگی باشد از جمله ورزش.

اسدی با طرح این سؤال که اگر ورزشکاری به کمیسیون امنیت ملی رفت در آن صورت چه باید ککر

 نعمتی در همین زمینه ادامه داد: الان همه افرادی که در کمیسیون امنیت حضور دارند منخصصین امنیتی هستند؟ حتما نیستند؛ مجلس ما مجلس عوام است پس همه دوست دارند در آن حضور داشته باشند و کسی هم منعی ایجاد نکرده است و قانون اساسی می گوید هرکسی خواست بیاید.از طرف دیگر هم اگر افراد توانمندی میتوانند به ورزش خدمت کنند که باید از حضورشان استفاده کرد و در جایی به تعادل برسیم؛ من اعتقاد ندارم همه نمایندگان به عرصه ورزش وارد شوند یا همه ورزشکاران در سیاست حضور یابند بلکه ممکن است عده ای توانمندی داشته باشند.

وی افزود: مدال آوران المپیکی زیادی داریم اما در صحنه سیاست نیامدند برعکس این قضیه هم هست که خیلی از افراد سیاسی در ورزش تخصص داشته باشند اما ورود نکرده اند.

نعمتی در پاسخ به این سؤال که آیا در کشورهای دیگر هم ورزشکاران وارد سیاست میشوند؟ گفت: حتما هستند.

اسدی در ادامه با بیان اینکه ما مخالف نیستیم ورزشکار به سیاست ورود کند یا سیاستمداران به ورزش ورود کنند اما در این صورت وظیفه سیاستمداران چیست؟ الان والیبالیست ها به لیگ جهانی والیبال رفتند چندین ساعت در فرودگاه آمریکا معطل بودندکه البته این عزتی بود که قرار شد به پاسپورت ایرانی بدهند؛ چرا سیاسیون ما واکنش قاطعانه نداشتند؟ سیاسیون باید نقش حمایتی از ورزش داشته باشند اما در عمل چیزی نمیبینیم.

نعمتی یادآور شد: من در عمل هم میبینم.

اسدی در ادامه درخصوص واگذاری تیم های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی نیز افزود: چرا دولت اینقدر بودجه میلیاردی بدهد؛ اگر در واگذاری قرار باشد افراد بازنشسته دولتی خریدار باشند بعد بگویند به بخش خصوصی واگذار شد اینطور ورزش ما پیشرفت نمی کند.

نعمتی در ادامه تصریح کرد: در زمان سرپرستی صالحی امیری بر وزارت ورزش و جوانان، آقایان فولادگر، عزیزی، خادم، سجادی، کفاشیان و بنده شرایط را در همین زمینه بررسی کردیم اما فردی که بعد از آقای صالحی امیری آمد حتی جواب سلام ما را هم نمی داد!

نعمتی در خصوص اظهارنظر اسدی مبنی بر اینکه این دو باشگاه تریبون های بزرگی هستند، گفت: من موضوع تریبون را قبول ندارم؛ در فضایی که الان وجود دارد متأسفانه همه دولت ها دوست ندارند این اتفاق بیفتد چون قدرت های نهفته ای است و با جابه جایی خیلی اتفاقات می افتد.

وی افزود: ما در مجلس در سالهای ٩٤، ٩٥، ٩٦ و ٩٧ مصوب کردیم که این باشگاه ها واگذار شوند و رسما در قانون بودجه آمده است؛ بندی هم وجود دارد که در آنجا گفته ایم به صورت بلوکی واگذار شوند ولی رئیس خصوصی سازی می گوید با این شرایط نمی توانم واگذار کنم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا سنگ اندازی می کنند یا واقعی است؟ اظهارداشت: اگر کار را به خاطر رضای خدا بخواهی انجام دهی هزار پیچ هم باشد میتوان انجام داد حالا گاهی سنگ اندازی هم ممکن است باشد.

نعمتی در پاسخ به این سؤال که تا چه اندازه مشکلات امروز جامعه را نتیجه عدم تخصص افراد می دانید، گفت: ما چرا به سمتی میرویم که از ایده آل ها و موضوعات اصلی نظام جدا میشویم؛ ما در طول ٨ سال جنگ شهید همت، شهید باکری و شهید باقری داشتیم که معتقد به نظام بودند.

وی افزود: هر جا افراد متعهد و متخصص داشته ایم توفیق حاصل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که الان مشکلات کشور از کدام زاویه است، ادامه داد: تعهد و تخصص کنار هم قرار ندارد؛ اگر کلام به کلام امام را پیاده کنیم مملکت بهشت میشود و هرجا از این فرامین فاصله گرفتیم ضرر کردیم.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از کسانی که پروفسور بودند جاسوس از آب درآمدند و افراد خاصی هم بودند که الان جایی هستند که دیگر برگشتی ندارند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه نمایندگان باید در مجلس به این امر نظارت کنند، گفت: فرض کنید یک نفر رئیس جمهور می شود و می گوید فلانی باید معاون اول باشد.

مجری در واکنش به اظهارات نعمتی گفت که به وزرا که شما رأی می دهید؟ و نعمتی پاسخ داد: بله و وزیر را ١٠ بار استیضاح کردیم اما این را باید بپذیریم چون دارای احزاب متشکل نیستیم ممکن است خیلی در نظارت هم توفیق نداشته باشیم؛ برای مثال نماینده ای میگوید اگر وزیر فلان پروژه را در شهرستان راه بیندازد امضایم را پس میگیرم و اینها صد در صد آسیب است.

اسدی در ادامه برنامه اظهارداشت: باید هم تخصص و هم تعهد باشد اما نه اینها هست و نه امثال شهید باکری ها هست یا اینکه خیلی کم هستند.

نعمتی در ادامه گفت: چرا چنین افرادی هنوز هستند.

وی در ادامه این برنامه با تاکید بر اینکه باید حواسمان باشد همه چیز قهرمانی نیست، گفت: پهلوانی بودن را باید درک کنیم و نباید پوریای ولی و تختی ها در ورزش فراموش شوند.

اسدی نیز با بیان اینکه تخصص و تعهد هر دو نیاز است، افزود: برای ما نسل امروزی ها رشد و تعالی انقلاب مهم است و با چپ و راست کاری نداریم و انقلابی هستیم؛ ما مخالف این هستیم که سیاسیون برای بهره برداری سیاسی وارد ورزش شوند.

وی بر همین اساس گفت: فردی رئیس سازمان تربیت بدنی شد که خودش به من می گفت دست به توپ نزدم، هیچ استادیومی نرفته ام ولی انسان شریف و خوبی بود اما فقط یک آدم خوب باید سازمان ورزش را بچرخاند؟ یا در جایی دیگر کسی قرار بود صبح وزیر کار شود اما عصر وزیر آموزش و پرورش میشد از این رو کسی که او را منصوب کرد اعتقاد به شایسته گزینی نداشته است. البته کسی هم که قبول می کند مسئول است.

رئیس اسبق تربیت بدنی افزود: ولی در انتخابی ها مردم باید رأی دهند.

وی در ادامه این گفت وگو بحث تعهد و تخصص را یک امر انحرافی دانست و یادآور شد: کسی که تخصص ندارد و به کاری وارد میشود تعهد نداردحالا هر شکل ظاهری هم که داشته باشد؛ این از نظر شرعی و اخلاقی درست نیست؛ کسی که ورزش را نمی داند و سابقه ای ندارد به خودش و مردم خیانت می کند.

هاشمی طبا تصریح کرد: بزرگان کشور باید از افراد کاربلد و صادق که قدرت ریسک دارند و دنبال کار هستند نه میز استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان مدیریت شما حوزه سیاسی چقدر در کارتان ورود کرد، گفت: به هیچ وجه من اجازه چنین کاری را نمی دادم و هیچ کس هم در کار من دخالت نکرد.

بخش پایانی برنامه این هفته نسل امروز به گفت و گو با مصطفی هاشمی طبا اختصاص داشت؛ وی در پاسخ به این سؤال که ورزش سیاسی است یا فرهنگی، اظهارداشت: ورزش اصالتا فرهنگی و تربیتی است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا افراد سیاسی دوست دارند وارد حوزه ورزش شوند، گفت: سیاسیون از جنبه های مختلف می خواهند مطرح شوند بنابراین وارد ورزش میشوند.

هاشمی طبا در پاسخ به این سؤال که برخی هم در مقابل از ورزش به سیاست می آیند نظر شما در این زمینه چیست، گفت: این هم مشکلی ندارد هر ورزشکار یک انسان است و در در صحنه های مختلف میتواند فعالیت کند.

وی با بیان اینکه اگر کسی از ورزشی بودنش برای رأی استفاده می کند باید تحصیلات، علاقه و شأن آن کار را دارد یا نه؟ درواقع این مردم هستند که رأی میدهند؛ یک طرف ورود افراد به صحنه است و در طرف دیگر مردم قرار دارند از این رو اشکالی که مخالفان دموکراسی میگویند همینجاست.

وی در پاسخ به این سؤال که در نهایت کشور آسیب نمی بیند، گفت: کشور از این ها آسیب نمیبیند اگر خلاف قانون عمل میشد آسیب میدید اما قانون اجازه داده پس سنجیده شده است.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که راهکار شما برای اینکه افراد سرجای خود قرار بگیرند چیست، گفت: اگر انتصابی هستند کسی که منصوب میکند باید با شناسایی منصوب کند.

وی گفت: در چند مورد خواستند دخالت کنند مه با عکس العمل روبه رو شدند و قطع شد و تصمیمات را خودم و همکارانم در محل تربیت بدنی میگرفتیم؛ روزی رئیس جمهور یادداشتی داد مبنی بر برکناری یکی از همکاران و بنده زیر یادداشت نوشتم لطفا مدارک کتبی مبنی بر تخلفات ایشان را بفرستید که بعد خودشان قانع شدند و دیگر پیگیری نکردند.

هاشمی طبا در پاسخ به این سوال که تحلیلتان از فضای امروز ورزش کشور چیست، گفت: فضا را بد نمیبینم فقط قدری مدیریت ورزش ما در برابر ناهنجاری ها و پلشتی ها مماشات می کند که این باعث رشد آنها میشود؛ مثلا در فینال جام برترین تیم بین پرسپولیس و پدیده که در اهواز برگزار شد قائله ای ایجاد شد ابتدا مقصرانی معرفی کردند اما بعد تبرئه شدند و در آخر مشخص نشد مقصر کیست؟

وی در پایان خطاب به نسل جوان گفت: نسل امروز باید بر خود متکی شود افراد در درجه اول خود را دوست داشته باشند البته این با خودخواهی متفاوت است؛ کسی که خود را دوست دارد از نظر فکری ذهن خود را تقویت می کند و کسی که دارای توانمندی جسمی و روحی است میتواند دیگران را هم دوست داشته باشد و گرنه یا معتاد میشود یا از لحاظ اخلاقی سقوط می‌کند.

نظر شما